علت و درمان عفونت چشم در کودکان
کافه سلامت

علت و درمان عفونت چشم در کودکان

1.52Kبازدید

ورم چشم یک التهاب بسیار رایج و قابل درمان است، در این عفونت یک غشای شفاف که درون پلک ها و سفیدی چشم را می پوشاند ملتهب می شود. عروق خونی وقتی ملتهب می شوند، قابل تشخیص تر می شوند و باعث قرمزی چشم می شوند. التهاب در اثر عفونت، آلری و یا برخی عوامل دیگر ایجاد می شود. عفونت های باکتریایی و ویروسی چشم بسیار مسری هستند.
علائم عفونت چشم در کودک چیست؟
اگر سفیدی یک یا هر دو چشم کودک و لبه پایین پلک او قرمز باشد احتمالا دچار عفونت چشم شده است. همانطور که سیستم بدن کودک سعی در مبارزه با عفونت دارد، از چشم اشک می آید و ورم می کند. در صورت مشاهده علائم عفونت چشم، بلافاصله به پزشک کودک مراجعه کنید. برای جلوگیری از گسترش میکروب ها و جلوگیری از عوارض نادر عفونت پلک و بافت نرم اطراف چشم بلافاصله به درمان عفونت بپردازید.

چه چیزی سبب عفونت چشم در کودکان می شود؟
1- ویروس:
اگر عفونت در اثر سرماخوردگی باشد، ویروسی است. ویروس ها شایع ترین علت عفونت چشم می باشند.

2- باکتری:
اگر از چشم های کودک ترشحات زرد غلیظ ترشح شود که باعث چسبیدن پلک ها و تورم شود، احتمالا باکتری هایی مانند استافیلوکوک ها، استرپتوکوک ها یا هموفیلی ها موجب عفونت شده اند.

3- آلرژی:
اگر چشم کودک شما دچار خارش و تورم شود و آبریزش بینی داشته باشد، واکنش های آلرژیک نسبت به یک عامل تحریک کننده مانند گرد و غبار، گرده، و یا دود باعث تورم چشم شده است.

4- دیگر تحریک کننده ها:
هر چیزی که باعث تحریک چشم و پوشش پلک شود مانند کلر استخر.
درمان عفونت چشم کودکان بستگی به نوع ورم و عفونت چشم دارد

ورم و عفونت چشم چگونه درمان می شود؟
1- ورم و عفونت ویروسی
عفونت ویروسی ناشی از ویروس است. این عفونت معمولا بعد از یک هفته یا بیشتر برطرف می شود. پزشک توصیه می کند چشم کودک را با آب گرم بشویید و ترشحات خشک شده را پاک کنید. اگر چشم کودک پس از دو هفته بهبود نیافت، به پزشک مراجعه کنید. کمپرس گرم می تواند آرامش بخش باشد. یک پارچه تمیز را در آب گرم بشویید و روی چشم فرزند خود قرار دهید.

2- ورم و عفونت باکتریایی
اگر باکتری باعث عفونت شود، پزشک پماد آنتی بیوتیکی یا قطره را برای هفت روز استفاده توصیه می کند. استفاده از پماد راحت تر از قطره است: دست های خود را بشویید و سپس به آرامی پایین چشم کودک را به سمت پایین بکشید و یک لایه پماد روی آن قرار دهید. هنگامی که کودک پلک می زند، پماد وارد چشم او می شود.

اگر از قطره استفاده می کنید، از گوشه داخلی چشم کودک استفاده کنید. این کار در حین بسته بودن چشم راحت تر است. (کودک دراز بکشد یا بنشیند و سرش را عقب نگه دارید). هنگامی که کودک چشمش را باز می کند، دارو وارد چشم او می شود.

دست ها را قبل و بعد از درمان چشم های کودک بشویید. هرگز داروها را برای چند نفر استفاده نکنید یا از قطره ها یا پمادهای قدیمی استفاده نکنید. داروهای قدیمی استریل نیستند و می توانند عفونت را بدتر کنند. بعد از رفع علائم عفونت نیز آنتی بیوتیک ها را مصرف کنید تا دوره دارو کامل شود. در غیر این صورت، عفونت ممکن است بازگشت کند.

3- ورم و عفونت آلرژیک
روش رفع این عفونت دور نگه داشتن کودک از ماده آلرژن است. اگر چشم های کودک باعث ناراحتی او می شود، پزشک قطره چشم برای رفع آلرژی توصیه می کند. اگر کودک شما سایر علائم آلرژی را داشته باشد، پزشک ممکن است آنتی هیستامین خوراکی یا سایر داروهای آلرژی را تجویز کند. کمپرس سرد نیز ممکن است به تسکین ورم آلرژی کمک کند.

ورم و عفونت چشم چقدر مسری است؟
ورم و عفونت باکتریایی و ویروسی بسیار مسری هستند. برای جلوگیری از گسترش عفونت، هر بار پس از مراقبت از چشم کودک، دستان خود را بشویید. حوله، لباس و ملافه های کودک را از دیگران جدا کنید و آنها را به طور مرتب شستشو دهید.

 

منبع: ooma.org

نظر بدهید