Untitled-1
کافه سلامت

آشنایی با خواص درمانی بخور کاه جو گیاهی شفابخش

1.04Kبازدید

آشنایی با بخور کاه جو برای سلامتی

علاوه بر محصولات اصلی که به منظور مصرف در کشاورزی کشت می شوند؛ بقایای محصولات نیز قابل استفاده اند. جو یکی از محصولات پرکاربرد در صنایع غذایی است، از کاه باقی مانده ی این محصول می توان استفاده های گوناگونی کرد. از کاه جو برای بخور دادن استفاده می شود که دارای خواص درمانی است و در ادامه به تفسیر آن می پردازیم.

کاربرد جو:

جو در طب سنتی به عنوان یک گیاه شفابخش شناخته می شود و دارای خواص گوناگونی است. از جو می توان به عنوان یک کاهنده چربی بد خون که شامل LDL و کلسترول است، استفاده کرد.

 

جو به دلیل داشتن مقدار زیادی فیبر می تواند جوش صورت را از بین ببرد و وزن را کاهش دهد. این گیاه می تواند با تنظیم عملکرد روده از یبوست جلوگیری کند. مادران شیرده می توانند از جو به عنوان یک ماده ی موثر برای سلامت و کیفیت شیر خود استفاده کنند. جودوسر می تواند از بیماری های پوستی مانند خارش شدید و نقرس، روماتیسم جلوگیری کند.

 

همچنین این ماده می تواند برای کاهش خشکی پوست بزرگسالان و کودکان کمک کننده باشد. زنان می توانند برای کاهش دردهای قاعدگی از آن استفاده کنند.

از جو میتوان به عنوان ماسک، امولوسین، منبع غذایی، تقویت کننده و همچنین ماده ای موثر برای بخور دادن استفاده کرد.

 

incense-straw-barley-02

بخور کاه جو برای درمان سینوزیت

 

بخور کاه جو:

بخور دادن یکی از موارد درمانی محسوب می شود که می تواند با مواد مختلف صورت بگیرد. از بخور دادن برای صورت، سر، گلو استفاده می شود. یکی از موادی که در بخور کاربرد دارد کاه جو است.

 

بخور سر و صورت

برای درمان سینوزیت ناشی از سرما می توانید از بخور کاه جو استفاده کنید. این بخور می تواند سبب کاهش یا توقف سینوزیت شود. برای استفاده از بخور کاه جو باید مقدار ۵۰۰ گرم کاه جو را در ظرف بزرگی بریزید و آن را بجوشانید و سپس بخور دهید.

 

به این نکته توجه کنید که بلافاصله بعد از اتمام بخور سر و پیشانی را بپوشانید تا خشک شوند و سپس می توانید با استفاده از ویکس و یا روغن، پیشانی را به خوبی ماساژ دهید. در طب سنتی گفته شده؛ در صورتی که این کار را روزی سه مرتبه تکرار کنید می توانید سردرد ناشی از سرماخوردگی را بهبود دهید. همچنین می توانید از بخور کاه جو همراه با برگ اکالیپتوس و تخم گشنیز پودر شده به پیشانی، سر و دماغ؛ سینوزیت را درمان کرد.

 

درمان آبریزش بینی ناشی از سینوزیت

برای قطع کردن آبریزش بینی و سینوزیت می توان از بخور کاه جو و یا گندم استفاده کرد. در این مورد هر چه کاه زردتر باشد تاثیر بیشتری دارد.

نکاتی برای یک بخور اصولی صورت به شرح زیر است:

۱) صورت خود را از آرایش پاک کنید. می توانید از شوینده های صابونی و یا هر پاک کننده ی دیگری استفاده کنید و سپس صورت را به طور کامل خشک کنید.

 

۲) از یک ظرف کم عمق و پهن استفاده کنید؛ آن را پر از آب کنید و حداقل سه فنجان از آب آن را بجوشاید.

 

۳) سر و صورت را با فاصله ۲۰ سانتی متر بالاتر از ظرف قرار دهید و حوله را روی سرتان بیندازید.

 

۴) توجه داشته باشید بخار آب باید گرم و آرامش بخش باشد نه داغ و سوزاننده. در صورتی که حس کردید بخار آب خیلی داغ است کارتان را متوقف کنید.

 

۵) می توانید برای مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه این کار را ادامه دهید.

شما می توانید در بخار آب از گیاهان دیگری از جمله؛ چای سبز، بابونه، اسطوخودوس و نعناع نیز استفاده کنید. گیاه را در یک فنجان خیس کرده و به آب در حال جوش اضافه کنید. باید این نکته را مورد توجه قرار داد که؛ پیش از استفاده از هر گونه گیاهی مطمئن شوید که به گیاه مورد نظر آلرژی و حساسیت نداشته باشید و پوستتان نسبت به آن واکنش ندهد.

incense-straw-barley-03

فواید بخور کاه جو برای پوست

 

فواید بخور کاه جو صورت :

• می تواند باعث تمیز شدن منافذ پوست شود.

• سلول های مرده ی پوست را پاکسازی می کند.

• به جریان خون زیر پوست سرعت می بخشد.

• می تواند پوست را به شکل عمقی پاکسازی کند.

• در بهبود آکنه و جوش سر سیاه کمک می کند.

 

بخور واژن در خانم ها:

امروزه استفاده از بخور دادن به واژن به عنوان یک از روش های درمانی برای پاکسازی واژن طرفداران زیادی دارد. در این روش می توان با استفاده از گیاهان مختلفی به بخور دادن واژن پرداخت. طرفداران این روش از اثرات درمانی آن اطلاع داده اند، اما هنوز هیج قطعیتی در این مورد وجود ندارد.

 

از فوایدی که ارائه دهندگان این روش به آن اشاره می کنند می توان به؛ تمیز کردن واژن، افرایش قدرت باروری، درمان پریودهای نامنظم، درمان اختلالات مربوط به ارگاسم و همچنین پاکسازی سموم اشاره کرد. در این روش زنان روی یک صندلی که زیر آن ظرف بخار آب قرار دارد، برای انجام بخور می نشینند و از گیاهان مختلفی برای انجام این کار استفاده می کنند.

 

این روش ممکن است معایبی را به همراه داشته باشد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سوختگی واژن

• عفونت در ناحیه واژن

• تحریک واژن

• گسترش بیماری های جنسی

• در صورت استفاده در حین بارداری می تواند خطر آفرین باشد.

 

گردآوری: بخش سلامت بیتوته

نظر بدهید