درمان و پیشگیری از نیش زدن پشه در کودکان
کافه سلامت

درمان و پیشگیری از نیش زدن پشه در کودکان

849بازدید

پشه ها از جمله حشراتی هستند که از خون انسان ها تغذیه می کنند و به دلیل آلوده بودن منجر به متورم شدن و سوزش در پوست میشود. در ادامه این مقاله با همراه باشید تا درباره نیش پشه و نحوه درمان آن اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

نیش زدن پشه در کودکان

حشراتی که سمی هستند از طریق نیش زدن، سم خود را وارد بدن ما می کنند. و حشراتی که غیر سمی هستند از طریق گزیدن یا مکیدن خون بدن ما، تغذیه میکنند. نیش حشرات با یکدیگر متفاوت بوده و به هنگام نیش زدن واکنش های متفاوتی در بدن ایجاد میکند.

چند نمونه از واکنش های متفاوت نیش حشرات در بدن انسان را بیان می کنیم:

1-سوزش و خارش پوست بدون هیچ لکه و دانه ای

2-لکه های سفید ورم کرده که بلافاصله پس از نیش زدن بر روی پوست نمایان میشود

3-لکه ها و دانه های قرمز روی پوست همراه با سوزش و خارش

4-بروز بیماری های عفونی

خارش و سوزش پوست ناشی از نیش حشرات ممکن است به مدت 3 الی 4 روز طول بکشد. لکه ها و دانه های قرمز هم به مدت 3 الی 4 روز بر روی پوست می ماند. تورم در قسمت نیش زدگی که بلافاصله بعد از نیش زدن بروز می کند بعد از چند ساعت تبدیل به دانه ی قرمز میشود.

ممکن است حشرات قسمت های اطراف چشم را نیش بزنند که باعث تورم شدید شود. این تورم خطرناک نبوده و به مرور، از بین می رود. یکی از علت هایی که باعث می شود در قسمت نیش زدگی اطراف چشم تورم صورت بگیرد، دراز کشیدن در طول شب می باشد .

سعی کنید اگر در نواحی اطراف چشم احساس خارش و یا سوزش کرید، به مدت چند ساعت در حالت نشسته و یا ایستادن قرار بگیرید. با این کار مانع از تورم شدید اطراف چشم می شوید.

جلوگیری از گزیدگی کودک

بدن و پوست کودکان از حساسیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل باید از کودک مراقبت زیادی کرد تا در معرض گزیدگی حشرات قرار نگیرند. ما در این بخش می خواهیم چند نمونه از نکاتی که رعایت آن موجب در امان ماندن کودکتان از حشرات موزی می باشد را برای شما بازگو کنیم.

1-در نواحی آلوده و کثیف حشرات زیاد و مختلفی وجود دارد.سعی کنید تا حد امکان به این مناطق سفر نکنید.

2-حشرات با رنگ های روشن زود تر تحریک می شوند. به همین خاطر سعی کنید به فرزندان لباس های غیر روشن و تیره بپوشانید تا کودکتان کمتر در معرض گزیدگی قرار بگیرند.

3- همیشه همراه خود پماد و کرم های دفع حشرات را داشته باشید تا اگر در مکانی بودید که احتمال می دهید حشرات حضور داشته باشند از این پماد ها استفاده کنید.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که این پماد ها دارای مواد شیمیایی می باشد و به همین خاطر استفاده از آن برای کودکان زیر 2 سال به هیچ وجه توصیه نمی شود.

4- در هنگام سفر و یا رفتن به طبیعت حتما به همراه خود پشه بند داشته باشید. این وسیله باعث میشود حشرات، مزاحم کودکتان نشود و کودک با خیالی آسوده استراحت کند.

5- برای این که حشرات وارد خانه ی شما نشوند سعی کنید از توری برای پنجره های خانه ی خود استفاده کنید و همچنین در حیاط خانه ی خود از نگهداری آب راکد خودداری کنید.

یکی از روش های موثر برای جلوگیری از نیش زدن پشه در کودکان، تعبیه توری است

بعد از گزیدگی کودک چه اقداماتی باید انجام داد؟

جلوگیری از متورم شدن پوست

بلافاصله پس از گزیدگی کودک، در قسمت نیش پشه از کمپرس یخ استفاده کنید. یخ باعث میشود تا ناحیه ی گزیدگی متورم نشود و یا در صورت متورم شدن سریعا آن را از بین ببرد و یا از بیشتر شدن آن جلوگیری کند.

باقی ماندن نیش پشه بر روی پوست

برای در آوردن نیش پشه به هیچ عنوان از موچین، ناخن گیر و یا دیگر وسایل فلزی استفاده نکنید. چرا که منجر به عفونت پوست کودک می شود.برای خارج کردن نیش از ناخن خود کمک بگیرید. به دلیل اینکه نیش حشرات کثیف و سمی بوده پس از خارج کردن آن، حتما محل نیش زدگی را با مواد ضد عفونی کننده مانند، سرکه و یا الکل تمیز کنید.

از بین بردن سوزش و خارش

پوست کودک از حساسیت بالایی برخوردار بوده و همچنین تحمل سوزش و خارش پوست پس از گزیدگی برای کودک بسیار سخت میباشد. برای اینکه کودک بتواند خارش ناشی از نیش پشه را تحمل کند و یا از خارش و سوزش آن کم کند از کرم های هیدروکورتیزون و یا از لوسیون کالامین استفاده کنید.

همچنین شما می توانید در صورت نداشتن این کرم ها از خمیر جوش شیرین استفاده کنید.

خراشیدن پوست

محل نیش حشرات، سوزش و خارش زیادی را به همراه دارد و به این دلیل کودک در اثر کلافگی ناشی از خارش پوست اقدام به خراشیدن پوست ناحیه ی گزیدگی میکند. با این کار باکتری های موجود بر روی پوست به قسمت لایه های زیرین پوست وارد میشود که ممکن است منجر به عفونت شود. پس سعی کنید ناخن کودکتان را کوتاه کنید.

درمان و پیشگیری از نیش زدن پشه در کودکان

کمپرس یخ در کاهش تورم پوست ناشی از نیش زدن پشه در کودکان موثر است

درمان خانگی نیش زدن پشه در کودکان

خارش و سوزش محل گزیدگی پشه برای کودکان بسیار رنج‌آور است، به همین دلیل باید اقدامات لازم را در جهت از بین بردن خارش و یا سوزش انجام داد تا کودک از شدت خارش و سوزش ناشی از گزیدگی اذیت نشود.در این قسمت از مقاله ما سعی داریم به نحوه درمان خانگی نیش حشرات در کودکان بپردازیم.

درمان نیش پشه در کودکان با سرکه

برای کاهش التهاب و تورم حاصل از گزیدگی، میتوانید ازسرکه استفاده کنید.سرکه به دلیل اسید داشتن علاوه بر ضد عفونی کردن محل نیش زدن،به از بین بردن تورم آن نیز کمک خواهد کرد.

برای انجام این کار مقداری پنبه را آغشته به سرکه کنید و به مدت 10 دقیقه بر قسمتی که پوست متورم شده است قرار بدهید.

درمان نیش پشه در کودکان با استفاده از سبزیجات خام و میوه

برای خارج کردن سم پشه و یا کاهش تورم، میتوانید از سبزیجات های خام مانند برگ ریحان و سیب زمینی برخی و یا میوه هایی مانند خیار ، آب لیمو و یا از پوست موز استفاده کنید. بلافاصله پس از گزیدگی ، پوست متورم و داغ میشود.استفاده از خیار و برگ ریحان منجر به کاهش تورم و همچنین باعث خنک شدن پوست میگردد.

استفاده از آب لیمو باعث پاکسازی و تمیز شدن پوست میشود.شما میتوانید به مدت 10 الی 15 دقیقه هر یک از سبزیجات یا میوه ها در قسمت جای نیش قرار بدهید تا به مرور جای نیش بهبود پیدا کند.

درمان نیش پشه در کودکان با جوش شیرین

جوش شیرین را با آب یا سرکه مخلوط کرده و خمیر حاصل را روی جای نیش قرار دهید تا خارش آن از بین رود.

درمان نیش پشه در کودکان با استفاده از دارو

استفاده از ضد عفونی کننده دست ، پماد ویکس ، قرص آسپرین حل‌شده در آب و ژل دندان‌درد میتواند باعث تسکین جای نیش شود.

برای درمان نیش پشه به هیچ عنوان تیامین، سیر، مکمل های ویتامین B ، عصاره وانیل و عطر های معطر استفاده نکنید، چرا که هیچ کارایی برای بهبودی جای نیش و یا سوزش و خارش نخواهد داشت.

ژل دندان درد تسکین دهنده خارش نیش پشه در کودکان است

از قدیم گفته اند پیشگیری بهتر از درمان میباشد. پس سعی کنید تمامی مواردی که مربوط به جلوگیری از نیش زدگی میباشد را انجام دهید. همچنین در صورت گزیدگی حتما از پماد های تسکین سوزش و یا خارش مخصوص کودک استفاده کنید.

در صورتی که احساس میکنید پس از گزیدگی بدن فرزندتان دچار عفونت شده است حتماً به پزشک مراجعه کنید و از مصرف دارو بدون تجویز متخصص خودداری کنید. ممکن است این مسئله موجب ترس کودکان از حشرات شود که برای حل این موضوع میتوانید از یک مشاور کودک راهنمایی بگیرید.

گردآوری: بخش کودکان بیتوته

نظر بدهید