اضافه کردن سوپرفودهای پاییزی به رژیم غذایی
کافه سلامت

سوپرفودهای پاییزی در رژیم غذایی

1.32Kبازدید

سوپرفودهای پاییزی خواص بیشماری برای حفظ سلامت شما در این فصل دارند. اصطلاح سوپرفود برای غذاهایی استفاده می شود که سرشار از مواد مغذی ضروری جهت افزایش انرژی هستند و برای مبارزه با بیماری و بهبود خلق و خو نیز موثرند.

 

سوپرفودها از بیماری های مزمن جلوگیری می کنند، بینایی را بهبود بخشیده و حتی حضور ذهن شما را بهتر می کنند. آنها را بشناسید و در رژیم غذایی خود بگنجانید:

 

تره فرنگی: اکثر ما می دانیم که مصرف سیر و پیاز منجر به پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی می شود و آنهم به دلیل این که پلی فنول موجود در آنها از رگ های خونی در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند. تره فرنگی نیز از خانواده پیاز است که سرشار از ویتامین کا بوده و مصرف آن خاصیت ضد سرطانی دارد. ضمن این که سلامت استخوان ها را نیز بهبود می بخشد.

 

کلم بروکلی: روی موجود در این سبزی منجر به افزایش توان دفاعی بدن در برابر بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا می شود. فیبر موجود در کلم بروکلی همچنین برای حفظ سلامت دستگاه گوارش مفید است.

 

شلغم: شلغم ازجمله ریشه ‌های خوراکی سبزیجات است که می ‌تواند در روزهای پاییزی جانشین مناسبی برای تربچه و کلم باشد. شلغم منبع عالی از ویتامین ‌های آ و کا و همچنین اسیدفولیک است و برای طعم دادن به آن می‌ توانید از رازیانه، خرده نان و شکر قهوه ‌ای استفاده کنید.

 

گریپ فروت: گریپ ‌فروت بیش از ۷۵ درصد ویتامین ث موردنیاز بدن را تامین می‌کند و منبع غنی از لیکوپن است. این رنگدانه ‌های قرمزرنگ برای جلوگیری از سرطان نقش بسیار مهمی دارند، همچنین در این میوه مقدار زیادی پکتین وجود دارد که می ‌تواند موجب کاهش کلسترول بدن شود. اگر به خوردن میوه‌ های ترش‌مزه علاقه‌مند هستید، می ‌توانید از نوشیدن یک لیوان آب گریپ ‌فروت که سرشار از آنتی ‌اکسیدان است لذت ببرید و اگر ترش بودن آب این میوه برای شما چندان لذتبخش نیست، می ‌توانید آن را همراه با انواع مغزها و خشکبار مصرف کنید.

 

بادمجان: ناسونین، آنتوسیانین موجود در پوست بادمجان است که مشخص شده سلول های مغز را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند. علاوه بر این، اسید کلروژنیک موجود در بادمجان، خواص ضد سرطان، ضد ویروسی و کاهنده کلسترول دارد.

 

کدو حلوایی: این گیاه مزایای تغذیه ای بیشماری دارد. کدو حلوایی سرشار از بتاکاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامین آ می شود و در حفظ سلامت پوست، چشم و استخوان ها بسیار موثر است. مصرف کدو حلوایی منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و آنهم به دلیل وجود ویتامین ث و فیبر موجود در آن.

 

انار: مطالعات نشان داده اند که مصرف انار می تواند منجر به جلوگیری از آسیب های گردش خون با کاهش تجمع چربی های مضر در عروق شود. در واقع مصرف منظم انار با سلامت قلب ارتباط دارد.

 

قره قاط: این میوه سرشار از آنتوسیانین ها برای کاهش التهاب در بدن است. مصرف قره قاط سلامت مثانه را بهبود می بخشد و سدی است در برابر ابتلا به سرطان سینه، روده بزرگ، سرطان ریه، سرطان پروستات.

 

منبع:iec.behdasht.gov.ir

نظر بدهید