باید‌ها و نباید‌هایی درباره سیاه‌دانه
کافه سلامت

باید‌ها و نباید‌هایی درباره سیاه‌دانه

1.07Kبازدید

در متون طب سنتی برای سیاه‌دانه خواص مقوی و منحصر به فردی ذکر شده است. بسیاری از حکما و اطبای طب سنتی ایران، هند و چین از سیاه‌دانه، روغن و عصاره آن به صورت موضعی و خوراکی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و اختلال‌های جسمی استفاده می‌کنند.

به اعتقاد این گروه از درمانگران مصرف سیاه دانه می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها از قبیل بیماری‌های دستگاه کلیه، دستگاه گوارش (مثل نفخ، تورم معده، زخم معده) و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن و سرطان موثر باشد. مصرف موضعی و خوراکی سیاه‌دانه علاوه بر جنبه درمانی در حوزه بهداشت و زیبایی نیز کارکرد‌های متنوعی دارد که مهم‌ترین آن درمان جوش‌های چرکی و ناشی از چربی پوست است.

درمان نفخ دردناک شکم

نفخ یکی از شایع‌ترین اختلال‌هایی است که امروزه بسیاری از مردم آن را تجربه می‌کنند. پیدایش این اختلال رابطه زیادی با شیوه زندگی و نوع رژیم غذایی و حتی زیاده‌روی در مصرف غذا‌ها دارد. از دیدگاه درمانگران طب سنتی مصرف سیاه‌دانه می‌تواند نفخ و درد‌های ناشی از آن را در بیشتر افرادی که به نفخ معده دچار هستند درمان کند. البته در برخی متون اشاره شده در صورتی که پودر تخم سیاه‌دانه را با پودر دارچین مخلوط کرده و اندکی از این مخلوط را روی غذایشان بپاشند به درمان نفخ معده کمک و درد‌های ناشی از آن را کنترل می‌کند.

 

پوستی صاف و یکدست می‌خواهید

در برخی متون طب سنتی به این نکته اشاره شده که استفاده موضعی از تخم سیاه‌دانه و روغن کنجد برای درمان جوش‌های زیرپوستی بسیار موثر است. این درمان‌گران برای تهیه این ترکیب به بیماران‌شان توصیه می‌کنند روغن کنجد و پودر سیاه‌دانه را با یکدیگر ترکیب کرده و آن را روی پوست صورت ماسک کنند.

استفاده از این ترکیب به مدت ۲ هفته به بهبود جوش‌های زیرپوستی منجر می‌شود، اما هنگام استفاده از این ترکیب باید مراقب بود که بیش از اندازه از این روغن روی پوست استفاده نکنید چرا که استفاده بیش از اندازه از انواع روغن‌ها موجب بسته شدن منافذ پوستی می‌شود. برای استفاده از این ترکیب باید سرانگشتان‌تان را اندکی به این روغن آغشته کنید و روی پوست‌تان ماساژ دهید.

برای افرادی که شیمی‌درمانی کرده‌اند

یکی دیگر از خواص سیاه‌دانه و عصاره به دست آمده از آن کاهش عوارض ناشی از مصرف دارو‌های شیمیایی و مدرنی است که امروزه برای درمان بیماری‌های سخت و مزمن همچون سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دانه‌های سیاه دانه و روغن گرفته شده از آن به دلیل خواص درمانی ویژه‌ای که دارد از جمله بهترین دارو‌های گیاهی و طبیعی برای بیمارانی محسوب می‌شود که به دلیل شیمی‌درمانی یا مصرف دارو‌های شیمیایی دچار نارسایی و اختلال در عملکرد کلیه‌ها شده‌اند. با مصرف روغن سیاه دانه می‌توان مانع از دفع پروتئین از ادرار شد و تا حد زیادی کراتین موجود در خون را کنترل و مهار کرد. از این رو افرادی که در معرض شیمی‌درمانی قرار دارند، می‌توانند با مشاوره با درمانگر طب سنتی و مصرف سیاه دانه بخشی از عوارض جانبی شیمی‌درمانی را بر کلیه‌های‌شان کنترل کنند.

نکاتی درباره سیاه‌دانه که باید بدانید

  • سیاه دانه خواص درمانی بی‌شماری دارد که در کنار برخی گیاهان یا روغن‌های طبیعی دیگر می‌تواند تاثیرات درمانی موثر و کم‌نظیری در کنترل بیماری‌ها و درمان آن‌ها داشته باشد.
  • مخلوط پودر سیاه‌دانه و عسل به ترتیب به میزان ۲۵ و ۱۰۰ گرم و میل کردن آن هنگام سردرد به تسکین درد‌های ناحیه سر و جمجمه کمک می‌کند.
  • افرادی که بعد از ابتلا به سرماخوردگی مدام عطسه می‌کنند می توانند جوشانده مخلوط سیاه دانه بوداده و روغن زیتون را به مدت یک دقیقه روی پیشانی خود مرهم کنند. این مخلوط به آن‌ها کمک می‌کند تا از شر عطسه‌ها خلاص شوند.
  • برخی از درمانگران طب سنتی بر این باورند که سیاه دانه جویده شده و ترکیب شده با بزاق دهان موجب درمان زگیل می‌شود.
  • افراد مبتلا به سینوزیت بهتر است در فصل پاییز هفته‌ای یک بار از بخور سیاه دانه استفاده کنند.
  • مصرف سیاه دانه در وعده‌های غذایی برای خانم‌های سردمزاجی که شیر آن‌ها برای نوزادشان کم است موثر است و به مرور موجب افزایش شیر آن‌ها می‌شود.

باید‌ها و نباید‌هایی درباره سیاه‌دانه

تسکین درد‌های شکمی

خانم‌های بارداری که در روز‌های پایانی دوران بارداری قرار دارند و در انتظار تولد فرزند خود به سر می‌برند با شروع درد‌های شکمی یا درد‌های زایمان می‌توانند از ترکیب سیاه دانه و عسل برای کنترل درد و افزایش مقاومت و توان بدن‌شان استفاده کنند. برای تهیه این ترکیب کافی است ۲۵ گرم از پودر الک شده سیاه دانه را با ۱۰۰ گرم عسل مخلوط کرده و سپس مقدار اندکی روغن حیوانی به آن اضافه کنند.

مصرف این مخلوط علاوه بر کاهش میزان درد در ناحیه شکم به افزایش توان و قوت زائو هنگام زایمان کمک می‌کند. البته فراموش نکنید که نباید خودسرانه از این مخلوط استفاده کنید و برای تجربه آن حتما از مشاوره با متخصص طب سنتی و پزشک زنان‌تان بهره بگیرد.

املت یونانی با سیاه‌دانه بخورید

یکی از روش‌هایی که به کمک آن می‌توانید مصرف سیاه‌دانه را به برنامه غذایی روزانه‌تان اضافه کنید تهیه املت یونانی با سیاه‌دانه است. برای تهیه این املت که می‌توانید در وعده صبحانه آن را میل کنید به ۲ عدد تخم‌مرغ، یک عدد گوجه‌فرنگی، کمی پنیر سفید فتا، یک حبه سیر، ۲ قاشق سیاه‌دانه و اندکی فلفل نیاز دارید. برای تهیه این املت کافی است به اندازه نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون در تابه بریزید و گوجه خرد شده و سیر را در آن تفت دهید. سپس تخم‌مرغ را به آن اضافه کنید و در آخرین مرحله پخت پنیر رنده شده فتا، فلفل و سیاه دانه را روی تخم‌مرغ بریزید. به این ترتیب به سادگی می‌توانید سیاه‌دانه را به برنامه غذایی روزانه‌تان اضافه کنید و از خواص درمانی و تسکین دهنده آن بهره ببرید.

پنیر با چاشنی سیاه‌دانه بخورید

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید به کمک آن سیاه‌دانه را به سبد غذایی خانواده اضافه کنید استفاده از پودر تخم سیاه‌دانه با پنیر در وعده صبحانه یا میان‌وعده عصر است. می‌توانید با پودر کردن تخم سیاه‌دانه و پاشیدن آن روی پنیری که تصمیم دارید میل کنید یک پنیر با چاشنی سیاه‌دانه در منزل تهیه و از آن برای بهره بردن از خواص سیاه‌دانه استفاده کنید.

نسخه‌ای برای درمان جوش‌های چرکی

اگر در گروه جوان‌هایی قرار دارید که از دست جوش‌های التهابی و ترشحات چرکی آن رنج می‌برید، می‌توانید با استفاده از خمیر سیاه دانه برای درمان این جوش‌ها که غالبا بعد از بلوغ در نوجوانان به وجود می‌آید و در برخی موارد تا جوانی افراد ادامه پیدا می‌کند، اقدام کنید. برای تهیه این خمیر کافی است ۲ قاشق پودر سیاه دانه را با مقداری سرکه ترکیب کرده و آن را روی صورت خود ماسک کنید. این ترکیب کمک می‌کند جوش‌های التهابی و چرکی به مرور خشک و برطرف شوند.

 

منبع: برترین ها

نظر بدهید