ضد آفتاب دکتر ژیلا
کافه زیبایی

چه نوع ضد آفتاب برای پوست من مناسب است؟

863بازدید

در فصل تابستان، گشت‌وگذار در خیابان‌های شهر و طبیعت‌گردی و همچنین شنا کردن در دریا اجتناب‌ناپذیر است. اما هر چقدر هم که دما ملایم باشد، باز هم در معرض اشعه‌های مضر نور آفتاب قرار داریم و نباید استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش کنیم. با اینکه انواع و اقسام کرم‌های آرایشی کمی اثر محافظتی دارند، اما ابدا کافی نیستند. بنابراین مادامی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، پوست شما آسیب دیده، خشک و ناسالم می‌شود. اما در این بین، انتخاب بهترین ضدآفتاب و اجتناب از اشتباهات رایج در هنگام خرید، می‌تواند بسیار دشوار باشد. ولی با نکات زیر دقیقا یاد می‌گیرید که باید دنبال چه چیزی باشید.

مزیت استفاده از کرم ضدآفتاب چیست؟

کرم ضدآفتاب از مواد فعال برای فیلتر کردن اشعه ماورای‌بنفش (UV) قبل از رسیدن به پوست استفاده می‌کند. اشعه ماورای‌بنفش که از خورشید و تخت‌های برنزه ساطع می‌شود می‌تواند باعث سرطان پوست و علائم پیری زودرس شود. اما افرادی که بطور مرتب از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنند:

  • خطر ابتلا به سرطان پوست در آنها کمتر است: سرطان پوست یکی از شایع‌ترین سرطان‌هاست. شما می توانید با استفاده از کرم ضدآفتاب خطر ابتلا به ملانوم، کشنده‌ترین شکل سرطان پوست و شایع‌ترین سرطان پوست یعنی کارسینوم سلول را کاهش دهید.
  • پوست جوان‌تری دارند: اشعه ماورای‌بنفش خورشید به پوست آسیب رسانده و باعث ایجاد چین و چروک، لکه‌های تیره و شل‌شدگی آن می‌شود. اما استفاده منظم از ضدآفتاب این اثرات را کاهش می‌دهد.

چگونه کرم ضدآفتاب را با توجه به نوع پوست خود انتخاب کنیم؟

انواع ضد آفتاب سینره

وقتی از خانه خارج می‌شوید، این به معنای قرار گرفتن پوست شما در معرض نور زیاد خورشید و انواع آسیب‌های ناشی از آن است، که در نهایت منجر به آسیب جدی به پوست می‌شود. بنابراین استفاده از کرم ضدآفتاب مناسب مانند ضد آفتاب دکتر ژیلا، بایستی بخش مهمی از روتین مراقبت از پوست شما باشد. در بخش زیر، با معیارهای انتخاب یک کرم ضدآفتاب مناسب آشنا می‌شوید:

کرم ضدآفتاب با طیف وسیع

کرم ضدآفتاب با طیف گسترده به این معنی است که محصول باید از پوست شما در برابر هر دو اشعه UVA و UVB محافظت نماید. این مهم، نه تنها برای پیشگیری از سرطان پوست بسیار مهم است، بلکه برای جلوگیری از پیری زودرس پوست نیز ضروری می‌باشد. قبلا اعتقاد بر این بود که یک ضدآفتاب با SPF 15 در اکثر شرایط محافظت کافی در برابر اشعه ماورای‌بنفش را دارد. اما در چند سال اخیر این تفکر تغییر کرده است. امروزه بهترین ضدآفتاب صورت باید دارای SPF 30+ باشد تا از ما در برابر اشعه‌های UVA، UVB  و IR محافظت کند.

کرم ضدآفتاب با SPF 30+

هنگام انتخاب بهترین ضدآفتاب برای پوست صورت، SPF بالای 30 را که به راحتی جذب آن می‌شوند مدنظر قرار دهید. همین امر در مورد بدن شما نیز صدق می‌کند، بخصوص اگر برای مدت زمان طولانی‌تری در معرض نور خورشید باشید. بنابراین فراموش نکنید که ضدآفتاب را روی گردن، گوش، دست و پاهای خود بمالید، زیرا پوست در آنجا نازک‌تر بوده و بیشتر مستعد سوزش می‌باشد. تخمین زده می‌شود که کرم ضدآفتاب با SPF 30، به نسبت 1 به 30 اجازه عبور اشعه خورشید از پوست را می‌دهد. اما کرم ضدآفتاب با SPF 50 تخمین زده می‌شود که به نسبت 1 به 50، اجازه عبور اشعه خورشید از پوست را می‌دهد. بنابراین می‌توانید کرم ضدآفتاب خود را هوشمندانه از بین انواع ضد آفتاب سینره انتخاب نمایید.

توجه به نوع پوست

نحوه انتخاب کرم ضدآفتاب با توجه به نوع پوست، یک سوال بسیار رایج بوده و شما باید هنگام انتخاب ضد آفتاب، نوع پوست خود را در نظر بگیرید. آیا پوست خشکی دارید که در زیر نور آفتاب بیشتر از همیشه خشک می‌شود؟ بنابراین به یک کرم ضدآفتاب نیاز دارید که دوبرابر از حالت معمول پوست شما را مرطوب کند. اگر پوست چرب و مستعد آکنه و جوش دارید، ژل ضدآفتاب مخصوص پوست‌های چرب توصیه می‌شود، زیرا به جای اینکه بر پایه روغن باشند، بر پایه آب هستند. اگر پوست شما حساس و مستعد تحریک است، از محصولات حاوی الکل، مواد نگهدارنده، عطرها و اکسی‌بنزون ​​به شدت اجتناب کنید.

بهترین ضد آفتاب ایزدین

کسانی که پوست‌ تیره‌‌تر و برنزه دارند، احساس می‌کنند نیازی به استفاده از کرم ضدآفتاب ندارند. اما غافل از اینکه مانند آفتاب‌سوختگی، برنزه شدن نیز نتیجه آسیب DNA ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه مضر UV خورشید است. بنابراین استفاده از کرم ضدآفتاب به همه افرادی که رنگ پوست روشن‌ یا تیره‌ دارند توصیه می‌شود. حتی پوست مردانه با پوست زنانه متفاوت بوده و به نوع متفاوتی از مراقبت و محافظت در برابر آفتاب نیاز دارند. همچنین بهترین ضدآفتاب برای کودکان باید حداقل با SPF 50 باشد، اما بهتر است SPF بالای 70 را برای آنها هدف قرار دهید. بنابراین از زدن کرم ضدآفتاب بزرگسالان به کودکان خودداری کنید زیرا به سادگی می‌تواند پوست لطیف آنها را تحریک کند.

اسپری، لوسیون، کرم، استیک یا ژل ضدآفتاب

این که بخواهید از اسپری، لوسیون، استیک یا ژل استفاده کنید، کاملا به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. اما آنچه بیش از همه مهم است نحوه استفاده و میزان استفاده شماست. بعنوان یک نکته این را بدانید که اگر از اسپری ضدآفتاب برای صورت خود استفاده می‌کنید بهتر است ابتدا آن را روی دست‌های خود اسپری کرده و سپس به صورت بمالید.

مقاومت در برابر آب

هنگام انتخاب بهترین ضدآفتاب برای پوست‌های حساس، مطمئن شوید که این محصول در برابر آب مقاوم است. در حالیکه تولیدکنندگان کرم‌های ضد آفتاب از نظر قانونی مجاز به تولید نوع water proof نیستند، اما ضدآفتاب water resistant به این معنی است که هنگام شنا کردن باید از شما محافظت کند. هرچند وقتی از آب بیرون می‌آیید باید نسبت به استفاده مجدد از آن اقدام نمایید. پیشنهاد می‌شود هر 40 تا 80 دقیقه، یک لایه ضدآفتاب بزنید. برای این منظور، بهترین ضد آفتاب ایزدین را پیشنهاد می‌کنیم.

کیفیت مواد تشکیل‌دهنده

یکی از مهم‌ترین مواردی که در کرم‌های ضدآفتاب باید به آن توجه شود، فهرست مواد تشکیل‌دهنده آن است. اصولا دو نوع ضدآفتاب وجود دارد: شیمیایی و فیزیکی. ترکیبات شیمیایی ضدآفتاب، مانند PABA (پارامینوبنزوئیک اسید) و سینامات‌ها، اشعه ماورای‌بنفش را جذب کرده و تابش خورشید را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کنند، در حالیکه ضدآفتاب‌های فیزیکی (مانند اکسید روی و دی‌اکسید تیتانیوم) پرتوها را قبل از نفوذ به پوست، منحرف و پراکنده می‌کنند. کرم‌های ضدآفتاب عمدتا از مواد شیمیایی تولید شده در آزمایشگاه ساخته می‌شوند، اما اگر مایل هستید پوست خود را محافظت و مرطوب کنید، باید به دنبال روغن‌ها و عصاره‌های طبیعی باشید.

محافظت از پوست با ضد آفتاب های مناسب پوست

الان به خوبی می‌دانید که قرار گرفتن مکرر در معرض نور خورشید می‌تواند بر پوست شما تاثیر منفی بگذارد. در نتیجه استفاده منظم از کرم ضدآفتاب بایستی بخش مهمی از عادات مراقبت از پوست شما باشد. علاوه‌برآن، از برنزه کردن با اشعه ماورای‌بنفش اجتناب کرده و پوشیدن کلاه کپ و عینک‌های آفتابی مناسب را فراموش نکنید. با خواندن این مطلب، اکنون می‌توانید با اطمینان خاطر کرم ضدآفتابی را که با نیازهای خاص شما مطابقت داشته و بهترین محافظت را در برابر اشعه‌های مضر خورشید به شما ارائه می‌دهد، انتخاب کنید.

نظر بدهید