رنگ شناسی در طراحی لباس
کافه خواندنی

رنگ شناسی در طراحی لباس

700بازدید

بدون شک رنگ لباس علاوه بر این که در خود شخص تأثیر می‌گذارد، می‌تواند در روابط او با دیگران نیز مؤثر بوده و واکنش‌های متفاوتی را در مخاطبان موجب شود. آموزش رنگ شناسی و انتخاب رنگ ها جز مهم ترین مفاهیم پایه در آموزش طراحی لباس است که در ارتباطات میان افراد اهمیت بسیاری داشته و وسیله‌ای برای برقراری ارتباطات غیر کلامی محسوب می‌شود. رنگ به عنوان عاملی اثرگذار و نیرومند در تحریک احساسات و حالات روحی افراد همواره مورد توجه طراحان و مدیران شرکت‌های بزرگ مد بوده است. آن‌ها با انتخاب رنگ مناسب، بر اساس مطالعات روان‌شناختی تلاش دارند تا هر چه بیشتر مشتریان خود را تحت تأثیر قرار دهند.

رنگ شناسی در طراحی لباس

مبانی رنگ شناسی در طراحی مد

طبق نظر بسیاری از روان شناسان بهترین رنگ برای لباس رنگی است که حس خوب در انسان ایجاد کند. به همین خاطر مد یا همان آموزش رنگ شناسی در طراحی لباس تنها به عنوان یک انتخاب مشترک بین افراد جامعه مطرح بوده و همیشه پیروی از مد و مدگرایی جواب گوی نیازهای انسان نیست. از آن جایی که رنگ‌ها باعث برانگیختن احساسات متفاوتی در انسان می‌شود ضروری است که ما رنگ پوشش خود را نه صرفا طبق مد، بلکه بر اساس موقعیتی که در آن قرار گرفته‌اید تعیین کنید. بنابراین آشنایی با روان‌شناسی رنگ‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا با انتخاب رنگ مناسب برای هر زمان و موقعیتی احساسات درست را بروز دهیم پس رنگ شناسی در طراحی لباس بسیار مهم و حیاتی است. انتخاب رنگ‌های مناسب برای لباس چیزی فراتر از سلیقه شخصی است.

متخصصین طراحی لباس با آموزش رنگ شناسی استایل ترکیب نارنجی و فیروزه‌ای را برای لباس می‌پسندند ولی دیگران چیز دیگری را می‌پسندند. چون متخصص طراحی لباس با آشنایی مبانی رنگ شناسی در طراحی لباس و رنگ‌ها، رنگ‌هایی را کنار هم می‌چیند که با هم هماهنگ‌تر باشند.

آموزش رنگ شناسی چیست؟

جهان اطراف ما از شکل و رنگ تشکیل شده است و این رنگ است که به شکل معنا می‌دهد. تأثیر رنگ در زندگی ما غیر قابل انکار است و دانستن رنگ شناسی در طراحی لباس مهم‌ترین بخش انتخاب درست می‌باشد. اولین بار فیزیک‌دانی به نام یونگ رنگ‌های موجود در نور را ترکیب کرد و به نور سفید رسید و به این ترتیب این سه رنگ را رنگ‌های اصلی (رنگ‌های اولیه طیف) نامید. در واقع رنگ همان نور، و نور همان رنگ است. در ضمن یونگ دریافت که با ترکیب دو تا دوتای این سه رنگ اصلی می‌توان به سه رنگ ثانویه طیف رسید. همه اجسام بخشی یا تمامی از نور را منعکس می‌کنند و به همین سبب اجسام مختلف رنگی دیده می‌شوند. علم رنگ شناسی برای هنرمندان و استفاده از رنگ‌ها در جای درست بسیار مهم است.

2

اصول رنگ شناسی در طراحی مد

در واقع آموزش رنگ شناسی یعنی شناخت انواع رنگ‌ها، شناخت کاربرد هر رنگ، شناخت ترکیبات مختلف رنگ‌ها، شناخت مفاهیمی که با هر رنگ به ذهن متبادر می‌شود، محل و مکان استفاده از هر رنگ، است. نیوتن برعکس یونگ، کسی بود که با استفاده از یک منشور مثلثی نور سفید و بی رنگ خورشید را به طیف وسیعی از رنگ‌ها تجزیه کرد که به جز رنگ سرخابی همه رنگ‌های دیگر را دارد. رنگ‌های اصلی یا درجه اول عبارت‌اند از قرمز، آبی، زرد.

ترتیب به این صورت است که قرمز به تدریج در ترکیب با زرد روشن‌تر شده و کم کم به نارنجی و پرتغالی و نهایتاً به زرد نزدیک می‌شود. و رنگ زرد نیز به همین ترتیب کم کم با ایجاد طیفی از سبز و زنگاری به آبی نزدیک می‌شود و در نهایت با همین روش به ایجاد طیفی از کاربنی و بنفش و در نهایت قرمز نزدیک می‌شوند.

اهمیت رنگ شناسی در طراحی لباس

آشنایی با رنگ شناسی در پارچه و شناخت انواع رنگ‌ها، تشخیص گرمی و سردی رنگ‌ها، شناخت نمایه‌ها، قدرت و ارزش رنگ‌ها در طراحی لباس بسیار حائز اهمیت است. در میان انواع پیام‌ها رنگ به شدت با تمام احساسات آدم در ارتباط است. برای اندازه‌گیری تأثیر رنگ هیچ مکانی بهتر از بازار وجود ندارد. بازار جایی است که در آن رنگ، حکم کلیدی، حیاتی و اساسی را در برقراری ارتباط ایفا می‌کند. اغلب افراد از رنگ‌ها به عنوان (فروشنده خاموش) یاد می‌کنند. چون در نگاه اول مشتری را به خود جذب می‌کند و این پیام را القا می‌کند  که این محصول در چه زمینه‌ای است و در عین حال هم باید برای آن شرکت تجاری یا تولیدکننده هویت‌ساز بوده و از همه مهم‌تر به فروش آن کالا یا خدمات منجر می‌شود. برای تأثیرگذاری بیشتر و صحیح‌تر، رنگ باید بیانگر نیازی باشد که رنگ شناسی در خیاطی می‌خواهد آن را مرتفع سازد.

مبانی رنگ شناسی در طراحی لباس

آموزش رنگ شناسی در طراحی لباس

هماهنگی در رنگ لباس‌هایی که انتخاب می‌کنید مانند هماهنگی نت‌های موسیقی است. آموزش رنگ شناسی حرفه‌ای باعث می‌شود همان‌طور که هماهنگی در نت‌های موسیقی می‌تواند آهنگی گوش‌نواز بی آفریند هماهنگی در رنگ‌بندی لباس می‌تواند چشم‌نوازتر نشان دهد. به طور مثال قرمز رنگی پر انرژی است که موجب افزایش ضربان قلب و گردش خون و مایع مغزی و نخاع و اعصاب شده و میزان انرژی بدن را بالا می‌برد. افراد با پوشیدن لباس قرمز توسط دیگران جذاب‌تر دیده می‌شوند. دایره رنگ در طراحی لباس، لباس‌های قرمز را مانند رنگ‌های زرد و سبز که در دسته رنگ‌های گرم قرار دارند، هم موجب جلب توجه بیشتری می‌داند. استفاده از لباس با رنگ‌های گرم سن افراد را کم‌تر نشان داده و در آن‌ها نشاط و شادابی بیشتری ایجاد می‌کند این موضوع در آموزش رنگ شناسی صفر تا صد آکادمی ساعت مد عنوان شده است. رنگ سبز، رنگ تعادل، توازن و همدلی و نمادی از تجدید و رشد است. در رنگ درمانی از رنگ سبز برای پاک‌سازی روح و ذهن استفاده می‌شود. این رنگ برطرف‌کننده اضطراب و فشارهای عصبی بوده و به انسان در به دست آوردن مجدد تعادل عاطفی و آرامش درونی کمک می‌کند. آبی رنگ دریا، آسمان و صلح و آرامش است. آبی باعث کاهش سرعت ضربان قلب و تنفس شده از این رو می‌تواند یک رنگ مناسب برای مدیتیشن و تمدد اعصاب باشد.

دوره آموزش رنگ شناسی

رنگ شناسی از موضوعات مهم در دنیای هنر محسوب می‌شود که شناخت رنگ به لحاظ زیبایی‌شناسی و مبانی فرهنگی، جغرافیایی و اقتصادی برای هنرمند ضروری به نظر می‌رسد. حوزه طراحی لباس نیز از این قضیه مستثنی نیست. اهمیت مباحث روان‌شناسی، فرهنگی و زیبا شناسانه در گزینش لباس از سوی افراد به تأثیر انکارناپذیر شناخت رنگ در طراحی لباس صحه می‌گذارد. دوره‌های آموزش رنگ شناسی آنلاین در آکادمی ساعت مد saatemode.com به همین مطالب مهم می‌پردازد. این دوره به شکلی برگذار می‌شود که با سر فصل‌های ارائه شده از واحدهای مهم دوره جامع طراحی لباس محسوب می‌شود. نمونه‌ای از مباحث و واحدهای آموزشی این دوره می‌توان به این موارد اشاره کرد. شناخت مباحث زیبایی شناسانه و مبانی رنگ ونیز توجه به اهمیت آن در شخصیت شناسی، تیپ‌ها، اندام‌ها، مشاغل و غیره از جمله چشم‌اندازهای این دوره آموزشی هستند.

نظر بدهید