علت بروز شکم درد، نفخ و اسهال پس از نوشیدن شیر
کافه سلامت

علت بروز شکم درد، نفخ و اسهال پس از نوشیدن شیر

1.8Kبازدید

کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو گفت: بعضی از افراد پس از نوشیدن شیر دچار شکم درد، نفخ و اسهال می‌شوند، به همین خاطر از خوردن شیر که مصرف آن برای همه ضروریست خودداری می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، بدریه سحرگاهی،کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو گفت: میزان مصرف سرانه لبنیات در یک کشور نشانه ای از بهبود وضعیت اجتماعی و پیشرفت اقتصادی و بهداشتی آن جامعه است اما در کشور ما با وجود تلاش های زیاد هنوز سرانه مصرف پایین تر از سرانه مطلوب جهانی است به طوری که سرانه متوسط جهانی سالیانه 175 کیلوگرم تعیین شده است که این میزان در کشور ما در سالیان اخیر به طور متوسط سالیانه 118 کیلوگرم بوده است است که یکی از علل کمتر بودن سرانه مصرف لبنیات عدم تحمل شیر است.

علت بروز شکم درد، نفخ و اسهال پس از نوشیدن شیر

وی درخصوص عدم تحمل شیر خاطرنشان کرد: بعضی از افراد اندکی پس از نوشیدن شیر دچار علایمی مانند شکم درد ، نفخ ، اسهال و.. می‌شوند که این مجموعه این علائم و نشانه‌ها عدم تحمل شیر نامیده می‌شود که در واقع از عدم تحمل قند شیر به وجود می آید.

سحرگاهی افزود: لاکتوز در دستگاه گوارش تحت تاثیر آنزیم لاکتاز که از ابتدای روده کوچک ترشح می شود ، به گلوکز و گالاکتوز تبدیل شود. در دوران شیرخوارگی به علت شیر خوردن مکرر و مواجه دستگاه گوارش با لاکتوز ، آنزیم لاکتاز به مقدار کافی ترشح می شود و شیر به خوبی هضم می نماید اما اگر مصرف شیر برای مدتی طولانی قطع شود ، ترشح آنزیم لاکتاز بسیار کم می گردد و اگر شیر مجددا در برنامه غذایی این افراد قرار بگیرد ، لاکتوز آن بدون تغییر وارد روده بزرگ می شود که روده بزرگ به طور طبیعی حاوی باکتری های کلیفرم می باشد که لاکتوز بهترین ماده غذایی برای رشد این باکتریها است و این باکتریها لاکتوز را به گاز دی اکسید کربن ، گاز هیدروژن ، اسید لاکتیک و اسیدهای چرب کوتاه زنجیر تبدیل می نمایند که وجود این مواد در روده بزرگ سبب شکم درد ، نفخ ، اسهال و… می شود.

این کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو درخصوص راهکارهای مقابله با عدم تحمل مصرف شیر روش‌هایی را عنوان کرد:

1) نوشیدن به تدریج شیر و به مقدار کم از روزانه 1 استکان تا 1 لیوان شیر

2) مصرف بیشتر فرآورده های تخمیری مانند ماست ، دوغ و پنیر که لاکتوز آنها به اسید لاکتیک تبدیل شده است .

3) در حال حاضر جهت مصرف این گروه با روش صنعتی و با استفاده از آنزیم لاکتاز ، قند لاکتوز شیر را تا حدود 90-60 درصد حذف نموده اند و افراد مبتلا به عدم تحمل شیر به راحتی می‌توانند آن را میل نمایند.

4) قرص‌های تجاری حاوی آنزیم لاکتاز با اسامی, Lactaiad Lactrase و Dairy Ease که در داروخانه ها عرضه می شوند و بایستی 30 دقیقه قبل از مصرف شیر میل شوند و با خوردن 22 کپسول از هر یک از این قرصها می توان یک لیوان شیر را به خوبی تحمل کرد.

 

منبع : سلامت نیوز

نظر بدهید