طرز تهیه شوربای عدس
آموزش آشپزی

طرز تهیه شوربای عدس

828بازدید

عدس یکی از حبوبات بسیار مفید و مقوی می‌باشد که به خاطر پخت سریع و نفخ کم آن، طرفداران زیادی دارد. یکی از انواع این عدس ها، عدس قرمز یا دال عدس است که نسبت به عدس معمولی، خیلی ریز است و سریع پخته می‌شود. این خوراک، یک غذای اصیل جنوبی است که در کشور‌های هند و پاکستان نیز طبخ می‌شود. عدس منبع غنی پروتئین و فیبر و آهن است. با وجود ویتامین‌های مختلف، مصرف عدس در برنامه غذایی خانواده‌ها و بالاخص کودکان و نوجوانان توصیه می‌شود. شوربای عدس نوعی سوپ یا آش به حساب می‌آید که می‌توان در کنار نان یا به تنهایی به عنوان پیش غذا در مهمانی‌ها یا مجالس تهیه و سرو نمود، برای مشاهده آموزش طرز تهیه شوربای عدس در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه شوربای عدس

مواد لازم برای ۴ نفر

دال عدس یا عدس قرمز ۱ لیوان
پیاز ۱ عدد متوسط
سیب زمینی ۱ عدد متوسط
هویج ۱ عدد
روغن زیتون ۲ قاشق غذا خوری
کره ۱ قاشق غذا خوری
آب گرم شش و نیم لیوان
نمک به مقدار لازم
ماست ۳ قاشق غذا خوری
زرده تخم مرغ ۱ عدد
آب لیمو آب نصف لیمو
کره برای روی غذا ۱ قاشق غذا خوری
نعناع خشک ۱ قاشق مربا خوری
فلفل قرمز پرک شده ۱ قاشق مربا خوری

طرز تهیه شوربای عدس

مرحله اول

برای تهیه شوربای عدس به روش ترکیه‌ای ابتدا عدس را پاک کرده و می‌شوییم و حدود ۱ ساعت خیس می‌کنیم. پیاز را شسته و پوست می‌کنیم. سپس آن را به صورت نگینی ریز خرد می‌کنیم. سپس سیب زمینی را شسته و پوست می‌کنیم و خرد می‌کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله هویج‌ها را هم شسته و رنده می‌کنیم. یک قابلمه بر می‌داریم و روغن زیتون و کره می‌ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا کره ذوب شود. سپس پیاز‌ها را اضافه کرده و تفت می‌دهیم. حدود ۱ دقیقه تفت می‌دهیم تا سبک شود.

مرحله سوم

سپس سیب زمینی و هویج را اضافه کرده و مجددا با پیاز‌ها تفت می‌دهیم تا با هم یکدست شوند. تفت سیب زمینی و هویج نیز یک دقیقه طول می‌کشد. عدس‌ها را آبکش کرده و به مواد اضافه می‌کنیم. کمی با هم تفت می‌دهیم.

طرز تهیه شوربای عدس

مرحله چهارم

سپس حدود شش و نیم لیوان آب گرم روی آن می‌ریزیم و درب ظرف را بسته و می‌گذاریم تا عدس‌ها پخته و نرم شود. یک کاسه بر می‌داریم و ماست و زرده تخم مرغ و آبلیمو را با هم درون آن می‌ریزیم. سپس با همزن دستی مخلوط می‌کنیم.

مرحله پنجم

وقتی عدس و سبزیجات کامل پخته و نرم شد، با میکسر یا گوشکوب برقی آن را میکس می‌کنیم. سپس ۲ ملاقه از آب شوربا را داخل مخلوط ماست می‌ریزیم و سریع هم می‌زنیم تا زرده تخم مرغ کامل با آب شوربا مخلوط شود.

مرحله ششم

سپس کاسه مواد طعم دهنده را به چوربا اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم تا به خوبی با هم ترکیب و یکدست شوندف سپس حدود ۵ دقیقه روی حرارت متوسط قرار می‌دهیم تا بپزد. در آخر، یک تابه کوچک بر می‌داریم و کره را درون آن می‌ریزیم.

مرحله هفتم

سپس روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا کره ذوب شود. سپس نعناع و فلفل پرک درون آن می‌ریزیم و می‌گذاریم که تفت بخورد و کمی داغ شود. شوربا را در ظرف مناسب می‌کشیم و روی آن را با کره و نعناع و فلفل داغ تزیین می‌کنیم.

منبع: چی شی

نظر بدهید