شایع ترین بیماری های کودکان
شایع ترین بیماری های کودکان
کافه سلامت

شایع ترین بیماری های کودکان

2.08Kبازدید

اسهال

اسهال یکی از شایع ترین بیماری های دوران کودکی است. علل مختلفی مانند عفونت، عدم تحمل غذایی یا نوشیدن زیاد آب میوه می توانند باعث اسهال کودک شوند. تا زمان قطع اسهال کودک را در خانه نگه دارید و به او مایعات بدهید. اگر کودک غذای جامد را شروع کرده است از دادن غذاهای مسهل با فیبر بالا و غذاهای چرب خودداری کنید. در شرایطی که اسهال کودک بعد از 24 ساعت قطع نشود یا اگر کودک کمتر از 6 ماه دارد و یا علائم بیماری دیکر مانند تب بیشتر از 38.5، استفراغ، مدفوع سیاه رنگ یا خونی و یا درد شکمی دارد، حتما با پزشک کودک تماس بگیرید.

شایع ترین بیماری های کودکان

تب

در نوزادان تب پایین ممکن است نشانه عفونت جدی باشد، به همین علت اگر دمای بدن کودک کمتر از 3 ماه با تب سنج مقعدی 37.7 یا بیشتر و یا نوزاد بین 3 تا 6 ماه در 38.33 درجه یا بیشتر است، به سرعت با پزشک کودک تماس بگیرید.
مراقب گوش درد، سرفه، بی حالی، جوش، استفراغ یا اسهال باشید. کودک را با مایعات، حمام ولرم و پوشاندن لباس سبک آرام کنید. از پزشک کودک در مورد چگونگی استفاده صحیح از تب برها سوال کنید.

یبوست

بعضی از نوزادان چند بار در روز عمل دفع را انجام می دهند و بعضی دیگر هر چند روز یکبار این کار را انجام می دهند. اگر نوزاد یا کودک نوپا به اندازه ای که شما انتظار دارید عمل دفع را انجام نمی دهد، نگران نباشید. یبوست زمانی است که مدفوع کودک به سختی و همراه با درد خارج می شود. ممکن است پزشک پیشنهاد کند مقداری آب یا آب آلو به شیشه یا فنجان او اضافه کنید. اگر یبوست ادامه پیدا کرد یا کودک علائم دیگری مانند درد شکمی یا استفراغ دارد، حتما با پزشک تماس بگیرید.

 التهابات پوستی

نوزادان پوستهای بسیار حساسی دارند. التهابات پوستی ممکن است از دانه های ریز تا دانه های سفید (میلیا) و یا قرمز تا التهابات خارش دار (اگزما) متفاوت باشند. برای جلوگیری از التهابات ناشی از پوشک، حتما پوشک نوزاد را مرتب تعویض کنید و برای پیشگیری پماد بمالید. برای اگزما از صابون های زبر استفاده نکنید و همیشه پوست کودک را مرطوب نگه دارید. بیشتر التهابات پوستی جدی نیستند اما اگر التهاب پوستی کودک دردناک یا شدید است یا  علائمی مانند تب و یا تاول را دارد، حتما با پزشک تماس بگیرید.

سرفه

شدت سرفه در کودکان متفاوت است.سرفه های خشک که شبیه صدای پارس سگ هستند ممکن است خروسک باشد. سرفه هایی که با تب کمک همراه هستند معمولا سرماخوردگی هستند اما اگر تب بالا باشد می تواند به معنی سینه پهلو یا آنفولانزا باشند. خس خس همراه با سرفه ممکن است نشانه آسم یا عفونت باشند. نوزادان مبتلا به سیاه سرفه، با صدایی شبیه جغد سرفه می کنند. استفاده از دستگاه بخور و مایعات می تواند این علائم را کاهش دهد. نباید به کودکان زیر 4 سال داروهای سرفه داده شود.

شایع ترین بیماری های کودکان

 نشانه های درد شکمی

گریه غیرقابل کنترل، قوس پشت و تف کردن، همگی نشانه های شکم درد هستند. این درد ممکن است ناشی از کولیک، رفلاکس معده به مری، عدم تحمل غذایی، ویروس یا دلایل دیگر باشد و یا ممکن است این درد به علت خوردن غذای جدید توسط کودک نوپا باشد. بیشتر دردهای شکمی خطرناک نیستند و خود به خود بهبود می یابند. در صورت عدم بهبود و یا اسهال و استفراغ کودک، بی حالی و شروع تب، حتما با پزشک تماس بگیرید.

شایع ترین بیماری های کودکان

درد دندان درآوردن

در حدود شش ماهگی، اولین دندان کودک شروع به جوانه زدن از لثه می کند. زخم شدن لثه می تواند کودک را عصبی و بدخو کند. برای التیام این درد چیزی برای جویدن به کودک بدهید. حلقه های دندان گیر برای این منظور بسیار مناسب هستند. ماساژ ملایم لثه های کودک با انگشت هم می تواند به کاهش درد کمک کند.

شایع ترین بیماری های کودکان

درد گاز

آروغ زدن، گریه کردن و نفخ شکم می توانند علائم گاز معده کودکان باشد. گاز معده مشابه کولیک باعث گریه غیر قابل کنترل نوزاد نمی شود. چون گاز معمولا به علت بلعیدن هوا ایجاد می شود، به آرامی به او غذا بدهید و حتما آروغ نوزاد را بگیرید. علت گاز معده در کودکان نوپا تغذیه با مواد غذایی چرب و یا با فیبر بالا و یا نوشیدن آب میوه زیاد است.

شایع ترین بیماری های کودکان

 گرفتگی بینی

وقتی کودک سرما می خورد، ممکن است بینی اش به شدت کیپ شود. برای کودکان زیر 4 سال نمی توان از داروهای متداول سرماخوردگی استفاده کرد. به جای استفاده از آنها سرم نمکی برای شستشوی مخاط بینی استفاده کنید و بعد محلول را با پوار از بینی کودک خارج کنید.
برای کمک به آسان تر نفس کشیدن نوزاد در شب از دستگاه بخور  استفاده کنید.

 حالت تهوع و استفراغ

نوزادان معمولا بعد از غذا خوردن، کمی بالا می آورند اما استفراغ مداوم و با شدت نیاز به ارزیابی پزشک دارد. اسهال و استفراغ می تواند نشانه وجود ویروس باشد. از دست دادن مایعات به علت استفراغ می تواند منجر به بی آبی بدن شود.  کودک را با مقدار متداول محلول الکترولیت از بی آبی محافظت کنید. اگر استفراغ بعد از چند ساعت  قطع نشود یا با تب همراه شود و یا کودک  نتواند غذای جامد را پایین نگه دارد، با پزشک تماس بگیرید.

شایع ترین بیماری های کودکان

وقتی کودک مشکلی دارد، آرامش خودتان را حفظ کنید
هیچ چیز بیشتر از کودک بیمار والدین را مضطرب و نگران نمی کند. سعی کنید به اعصابتان مسلط باشید. به غریزه تان اعتماد کنید اما در مورد نشانه هایی که اخطار دهنده هستند و لازم است با پزشک تماس بگیرید هشیار باشید. بعضی از نشانه های هشدار دهنده شامل تغییر در اشتها، نق نق کردن، بی حالی، مشکلات تنفسی، خارش، سفتی گردن، تب بالا، حمله ناگهانی و خیس نبودن پوشک است.

منبع : نی نی سایت

نظر بدهید