حقایق و باورهای نادرست درباره آپنه خواب
کافه سلامت

حقایق و باورهای نادرست درباره آپنه خواب

1.49Kبازدید

افرادی که دچار آپنه خواب یا ایست تنفسی در خواب می شوند شرایطی را تجربه می کنند که در طول شب نفس شان به مدت چند ثانیه تا چند دقیقه قطع می شود. این برای بسیاری از افراد خیلی فکر ترسناکی است و در حقیقت اگر درمان نشود می تواند کمی خطرناک باشد.

ایست موقت تنفسی همان خروپف است (باور غلط)

خروپف می تواند یکی از علائم مشکلات خواب باشد اما بین آن ها تفاوت بزرگی وجود دارد. افراد مبتلا به این وضعیت حدود ۴۰۰ بار در طول شب و هنگام خواب دچار قطع تنفسی می شوند. این توقف ۱۰ تا ۳۰ ثانیه طول می کشد. هنگام شروع تنفس با یک خرناس آغاز می شود. این قضیه چرخه خواب را می شکند و سبب خستگی شما در طول روز می شود.

حقایق و باورهای نادرست درباره آپنه خواب

آپنه خواب مشکل بزرگی نیست (باور غلط)

تمام این وقفه ها در خواب سبب ایجاد عوارضی بر مغز و بدن شما می گردد. وقتی که این وضعیت درمان نشود سبب آسیب دیدگی در سرکار، تصادف هنگام رانندگی، حملات قلبی و لمس شدن بدن می گردد.

آپنه خواب سبب مسدود شدن تنفس می گردد (حقیقت)

معمول ترین مشکلات خواب OSA یا خروپف یا آپنه در خواب است. این اتفاق زمانی می افتد که زبان، لوزه یا بافت های پشت گلو، راه تنفسی را مسدود کنند. هنگامی که قصد استنشاق دارید هوا توانایی ورود پیدا نمی کند. آپنه مرکزی خواب همانند OSA معمول نیست. این به آن معناست که مغز همیشه پیغام تنفس را به بدن نمی دهد.

تنها افراد مسن دچار این عارضه می شوند (باور غلط)

دکترها تخمین زده اند که بیش از ۱۸ میلیون نفر در آمریکا دچار آپنه هستند. این قضیه بعد از ۴۰ سالگی رایج می شود. اما می تواند همه افراد در همه سنین را تحت تاثیر خود قرار دهد. این بیماری معمولا خانوادگی است.

الکل به خوابیدن شما کمک می کند (باور غلط)

یک پیک شبانه می تواند شما را خواب آلود کند اما به یک خواب با کیفیت کمکی نخواهد کرد. الکل سبب ریلکس شدن عضلات گلو می شود. پس خوردن الکل برای افرادی که دچار آپنه هستند می توانند منجر به بسته شدن راه های هوایی گردد. قرص های خواب آور هم همین تاثیرات را دارند.

آپنه خواب در کودکان نادر است (باور غلط)

OSA در کودکان رایج است و از هر ۱۰ کودک ۱ نفر به آن مبتلا هستند. در بیشتر مواقع علائم کمتر است البته با بزرگ شدن کودک این عارضه ممکن است ادامه یابد و سبب ایجاد مشکلات رفتاری و مشکلات جدی پزشکی شود.

کم کردن وزن می تواند موثر باشد (حقیقت)

اگر چند درصد از وزن بدن تان کم شود. شما ممکن است علائم بهبودی را در مورد آپنه مشاهده کنید. اگر شما به دنبال کم کردن وزن هستید با پزشک تان مشورت کنید این قضیه به ترک سیگار هم کمک می کند پس به دنبال درمانی باشید که کمک کننده باشد.

به پهلو خوابیدن می تواند مفید باشد (حقیقت)

هنگامی که به پشت می خوابید نیروی جاذبه سبب بستن مسیر هوایی شما می شود. سعی کنید به پهلو بخوابید تا مسیر گلویتان باز بماند. استفاده از بالشت می تواند به شما کمک کند تا به پهلو بخوابید.

استفاده از یک دهان گیر هم می تواند مفید باشد (حقیقت)

یک دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی می تواند یک دهان گیر مناسب با دهانتان یا وسایل دهانی برای شما بسازد. این وسیله باید برای شما ساخته شده باشد و باید در موقعیت لثه پایین و زبان تان قرار بگیرد. هنگام خواب از این وسیله استفاده کنید تا راه های هوایی تان باز بماند.

استفاده از CPAP می تواند مفید واقع شود (حقیقت)

این وسیله به صورت یک جریان مثبت و مداوم برای راه های هوایی است. این دستگاه یک بخار ثابت از هوا را به درون لوله های هوایی میراند. شما می توانید میزان فشار گاز را جهت باز نگه داشتن راه های هوایی تنظیم کنید این یک روش معمول برای جوانانی است که با مشکلات متوسط تا جدی از این نوع بیماری روبرو هستند.

جراحی مطمئن ترین راه برای درمان آپنه است (باور غلط)

برای برخی افراد عمل جراحی می تواند به درمان OSA کمک کند. برای مثال کودکی که مبتلا به لوزه های بزرگ است و این لوزه ها راه های هوایی او را می بندند. دکتر می تواند با برداشتن لوزه ها این مشکل را حل کند. برخی از جوانان علائم بیماری شان بعد از جراحی بدتر می شود و بافت های نرم دچار انقباض و گرفتگی می شوند. پس این یک گزینه مناسب برای همه نیست. قبل از انجام هرگونه جراحی راجع به فواید و مضرات این کار با پزشک تان مشورت کنید.

منبع:رسانه دکتر سلامت

نظر بدهید