تاثیر پدران سیگاری در بروز مشکلات شناختی فرزند
کافه سلامت

تاثیر پدران سیگاری در بروز مشکلات شناختی فرزند

1.22Kبازدید

محققان عنوان می کنند قرارگیری پدر در معرض نیکوتین موجب بروز نقایص شناختی در کودک و حتی نوه اش می شود.
به گزارش مهر، محققان دانشگاه فلوریدا با مطالعه موش ها دریافتند این تاثیر ناشی از تغییرات اپی ژنتیک در ژن های اصلی در اسپرم پدر یا تغییرات قابل توارثی است که بدون تغییر در توالی DNA روی می دهد.

 

تحقیق قبلی نشان داده است که قرارگیری مادران در معرض نیکوتین و سایر ترکیبات دود سیگار یک فاکتور پرخطر قابل توجه برای اختلالات رفتاری از جمله اختلال بیش فعالی در چندین نسل بعد خواهد بود.

 

اما وجود این رابطه در مورد پدران کمتر مشخص بود چراکه تفکیک فاکتورهای ژنتیکی از فاکتورهای محیطی در مطالعات انسانی دشوار بوده است.

 

محققان در این مطالعه، موش های نر را در معرض دوز پایین نیکوتین که در آب اشامیدنی شان مخلوط شده بود قرار دادند. سپس آنها را در معرض آمیزش با موش های ماده ای قرار دادند که هیچ وقت در معرض نیکوتین قرار نگرفته بودند.

 

یافته ها نشان داد درحالیکه پدران به لحاظ رفتاری نرمال بودند، هر دو جنسیت کودک شان دچار بیش فعالی و انعطاف ناپذیری شناختی بودند.

 

آنها همچنین دریافتند زمانیکه موش های ماده از این نسل با جفت عاری از نیکوتین آمیزش داده شدند، کودک نرشان کمتر دارای نقایص شناختی بود.

 

تجزیه و بررسی اسپرم موش های نر قرارگرفته در معرض نیکوتین نشان داد مناطق پیشرو در چندین ژن از جمله ژن دوپامین D۲ که برای رشد مغز و یادگیری مهم و اساسی است، به لحاظ اپی ژنتیکی اصلاح شده بودند.

 

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

نظر بدهید