سبک دکوراسیون شابی شیک
کافه دکوراسیون

سبک دکوراسیون شابی شیک؛ قدیمی اما شیک و صمیمی

2.11Kبازدید

سبک شابی شیک یک استایل دکوراسیون داخلی راحت، خودمانی و بسیار دوست داشتنی است که در آن از اکسسوری های روستایی و مزرعه ای، رنگ های پاستلی و مبلمان بسیار راحت استفاده می شود. در این سبک دکوراسیون از رومیزی های قدیمی، پارچه های نرم و رویایی گلدار، مبلمان رنگ روشن، میل پرده های فلزی قدیمی، پرده های حریری نواری و همینطور گل های رنگارنگ تازه استفاده می شود و به آن نام شابی شیک را داده اند.

اگر دوست داری با سبک شابی شیک بیشتر آشنا شوی، خانه یک مادربزرگ اروپایی را تصور کن: مبلمان نرم و راحت، رومیزی های ساده، گل های خوش آب و رنگ و تازه و شمع های زیبایی که در نقاط مختلف خانه قرار گرفته اند… در دکوراسیون سبک شابی شیک، شخصی سازی بسیار زیادی وجود دارد و به همین دلیل احساسات فرد صاحبخانه در آن بسیار دخیل است.

سبک شابی شیک چندان منحصر به فرد و ویژه نیست؛ اما برخی از مهم ترین ویژگی های آن که برای توصیف این سبک دکوراسیون به کار می روند عبارتند از: تعادل در به کارگیری چیزهای لوکس و تلفیقی از وسایل قدیمی با وسایل جدید، استفاده از اکسسوری های براق نقره ای و میزهای چوبی رنگ آمیزی شده، فرش های نرم و رومیزی های قدیمی. در ادامه این سبک دکوراسیون و ویژگی های آن را بیشتر بررسی می کنیم:

سبک دکوراسیون شابی شیک

ویژگی های سبک شابی شیک در دکوراسیون منزل:

رنگ های نرم و لطیف پاستلی:

اگر طرفدار رنگ های جلوه گر و درخشان هستی، سبک شابی شیک مناسب تو نخواهد بود. رنگ های نرم و ملایم و روشن چون سفید، خاکستری روشن، صورتی پودری و سبز روشن پاستلی در این سبک دکوراسیون دیده می شوند.

سبک دکوراسیون شابی شیک

رومیزی های قدیمی:

در این سبک دکوراسیون پارچه های قدیمی زیاد به کار می روند و گذر زمان در این پارچه ها دیده می شود؛ اما هیچکدام از آن ها ژنده و نخ نما نیستند. گاهی به نظر می رسد رومیزی های این سبک کمی رنگ چای گرفته اند یا به سمت زردی رفته اند. اگر قصد داری از پارچه های جدید برای رومیزی استفاده کنی اما می خواهی با سبک شابی شیک پیش بروی، باید سن آن ها را بیشتر کنی و سفیدی چشم نواز این پارچه ها را کم کنی!

سبک دکوراسیون شابی شیک

ترکیب رنگ ها و طرح ها:

ترکیبی از طرح های راه راه، گلدار و الگوهای تکرار شونده در پارچه های این سبک دکوراسیون دیده می شود که به محیط جلوه ای گرم و صمیمی می بخشد. البته که برای داشتن دکوراسیون سبک شابی شیک در این دوران، نیازی به پیروی دقیق و جزء به جزء از قوانین قدیمی نیست؛ اما بهترین راه برای ترکیب طرح ها این است که برای پس زمینه همه پارچه ها یک رنگ را در نظر بگیری و بعد رنگ ها و طرح های درجه دوم را انتخاب کنی. مثلاً همه پارچه ها زمینه سفید داشته باشند و طرح یکی گلدار صورتی و دیگری راه راه سبز پاستلی باشد.

سبک دکوراسیون شابی شیک

مبلمان روشن و سفید شده:

تقریباً هر وسیله چوبی که در دکوراسیون سبک شابی شیک دیده می شود، رنگ سفید دارد. رنگ چوب در این سبک دکوراسیون دیده نمی شود و همه چیز با سفید پوشیده شده است.

سبک دکوراسیون شابی شیک

متفاوت از انتظارات:

در دکوراسیون سبک شابی شیک، گاهی از یک صندلی نه برای نشستن، که به عنوان میز کنار تختی یا جاگلدانی استفاده می شود. یک نیمکت قدیمی و کهنه برای قراردادن سرویس قهوه خوری به کار می رود و جعبه های چوبی محل نگهداری کتاب ها و گیاهان هستند. در این سبک دکوراسیون خلاقیت اهمیت دارد.

سبک دکوراسیون شابی شیک

اگر دوست داری خانه ای شیک و صمیمی با سبک شابی شیک داشته باشی:

روکش مبلمان: می توانی از پارچه های نرم و لطیف برای روکش مبلمان ها و صندلی ها استفاده کنی و به جای خرید یک دست مبلمان تازه و رنگ روشن، مبلمان قدیمی ات را با پارچه های دلخواهت بپوشانی. اغلب بخش های مبلمان باید به رنگ سفید باشند، اما می توانی از طرح های ساده با رنگ های صورتی و سبز و خاکستری هم استفاده کنی.

سبک دکوراسیون شابی شیک

ظاهری شلوغ و انباشته از وسیله: در دکوراسیون سبک شابی شیک از مبلمان راحت، گرم و نرم، بزرگ و چشم نواز با روکشی از پارچه ها استفاده می شود. کاناپه ها بزرگ و طویل هستند و صندلی ها هم معمولاً در این سبک دکوراسیون بزرگ و جاگیر هستند. بالش های طرح دار همه جا را اشغال کرده اند و چشم را به گردش در می آورند.

سبک دکوراسیون شابی شیک

نیازی به اتو کردن نیست: در این سبک دکوراسیون، پارچه ها و منسوجات نیازی به اتو کردن ندارند و در همه چیز رد پای استفاده شدن و گذر زمان دیده می شود.

سبک دکوراسیون شابی شیک

جزئیات معمارانه: همه چیز در این سبک دکوراسیون به نوعی قدیمی است. دستگیره های شیشه ای، ستون ها، کلاه های قدیمی، قفسه های دیواری فلزی یا آویزها، بافت جذابی به دیوار می دهند و فضا را متفاوت تر می کنند.

سبک دکوراسیون شابی شیک

هرچه زنگ زده تر، بهتر: اکسسوری های دکوراتیو و مبلمان آهنی قدیمی در این سبک دکوراسیون دیده می شوند. حتی گاهی از ظاهر مبلمان فلزی زنگ زده هم در این سبک استفاده می شود و برای جلوگیری از آسیب این زنگ ها به پارچه ها یا لباس ها، روی آن اسپری پوشاننده یا براق کننده زده می شود.

سبک دکوراسیون شابی شیک

تغییر حس و حال با گل های رنگارنگ و تازه: با استفاده از گل های تازه زیبا و شمع های خوشبو و معطر در این فضا حس و حال دوست داشتنی ایجاد می شود. گل ها در جای جای خانه قرار می گیرند و فرقی نمی کند که داخل گلدان شیشه ای باشند یا رنگی. طرح های گلدار هم که تکمیل کننده این حس و حال هستند.

sabk-deco (12)

هر چیز قدیمی دوباره نو می شود: حتی وسایل قدیمی شکسته شده هم در سبک شابی شیک جا دارند. اگر چیزی شکسته است، می توان آن را چسباند، رفو کرد، با رنگ سفید پوشاند و به نحوی از آن استفاده کرد.

سبک دکوراسیون شابی شیک

این سبک دکوراسیون به دلیل راحتی، سادگی و سخت نگرفتن زندگی در تأمین وسایل و هزینه نکردن زیاد، بسیار دوست داشتنی است و طرفداران خاص خود را دارد.

منبع : منودلیار

نظر بدهید