Untitled-1
کافه خواندنی

چالش­های تولید به در ایران و مقابله با آنها

708بازدید

میوه به، یکی از انواع میوه‌ی پرفایده و پرطرفدار بوده که در بسیاری از مناطق ایران کاشته و محصول آن بخش بزرگی از صادرات میوه به خارج از کشور را تشکیل می­دهد، تولید و صادرات این میوه‌ی پر فایده از ایران سبب کسب رتبه‌ی چهارم جهان برای ایران در بین کشورهای دنیا شده است اما نکته‌ی جالب توجه در مورد تولید به در ایران این است که ظرفیت تولید میوه به، در ایران بیشتر از این است، پس چه موانعی سبب کاهش تولید به در ایران شده است؟

در این خبرنامه به بررسی چالش­ها و موانع مختلف بر سر راه تولید بیشتر به در ایران خواهیم پرداخت.

images_1678182223_6407074f6c43f

بررسی موانع و چالش­های طبیعی بر سر راه تولید به در ایران:

بر سر راه تولید حداکثری به در ایران موانعی طبیعی وجود دارند که با شناسایی و برطرف کردن آن‌ها می­توانیم به راندمان حداکثری به در ایران دست پیدا کرده و در نهایت جایگاه ایران را در تولید و صادرات به ارتقاء دهیم.

  1. سرمای دیر رس بهاره:

یکی از موانع بسیار مهم طبیعی بر سر راه تولید به، در ایران این است که در بسیاری از مناطقی که به لحاظ شرایط آب و هوایی برای کاشت درخت به، مناسب است مشکل سرمای دیررس بهاره وجود دارد و این سرمای دیر رس بهاره در بسیاری از سال­ها بخش بزرگی از محصولی که می­تواند در ایران تولید شود را حذف خواهد کرد.

سرما زدگی امروزه دیگر یک معزل به شمار نمی­رود چرا که انواع نهال به، که مقاوم در برابر سرمازدگی بهاره هستند مانند نهال به کوزه‌ای نیز تولید شده و در نهالستان­های معتبر و پر فروش کشوری مانند برتر نهال در اختیار باغداران قرار می­گیرند، این نکته در مورد باغات قدیمی همواره یک چالش بوده و باقی می­ماند آن‌ها برای باغداران جوانی که قصد احداث باغ به دارند باید توجه داشته باشند که به راحتی می­توانند با خرید نهال به ( https://bartarnahal.ir/quince-seedlings )، مقاوم به سرما می­توانند از این چالش بزرگ عبور کنند بدون اینکه نیاز داشته باشند هر ساله در بهار به فکر راه حل­های بی فایده یا کم فایده در مقابله با سرما زدگی بهاره باشند.

  1. آفات و بیماریها:

آفات و بیماری­ها می­توانند به عنوان یک عامل محدود کننده‌ی طبیعی بسیار مهم در سر راه تولید به در ایران به شمار روند، آفات و بیماری­های مختلفی در مناطق مختلف ایران شیوع دارند اما معمولا ارقام بومی و محلی توانسته‌اند مقاومت نسبی به حمله یآنها به مرور زمان پیدا کنند اما نکته‌ی بسیار مهم در مورد مقابله با این چالش این است که باغداران بسیاری به دلیل نداشتن علم کافی در مقابله با این چالش تنها به استفاده از سموم روی آورده و در نهایت نیز موفق به کنترل آنها نخواهند شد.

این چالش نیز به استفاده از علم روز کشاورزی به راحتی برطرف شده است، علم روز کشاورزی به باغداران می­آموزد در صورتی که به درختان خود به لحاظ تغذیه‌ای و آبیاری به خوبی رسیدگی کنید و از ارقام مقاوم نسبت به آفات و بیماری­ها استفاده کنید دیگر جای نگرانی در این رابطه وجود نخواهد داشت.

فروش نهال به، در ارقام تجاری که به صورت غیر علمی و غیر اصولی به وسیله‌ی برخی نهالستان­های غیر معتبر تولید شده‌اند به این موضوع دامن می­زند به این صورت که ارقام غیر بومی و غیر مقاوم به آفات و بیماری­ها را بر روی پایه‌ی مقاوم پیوند نزده و در اختیار باغداران قرار می­دهند، ارقام پر باری مانند نهال به پاکوتاه آناناسی که به باردهی بسیار بالا معروف است را باید تنها و تنها از نهالستانهای معتبر خریداری کنید تا درگیر این معزل نشوید.

images_1678182223_6407074f73978

  1. ارقام بومی و کم بازده:
  2. یکی دیگر از چالش­ها و موانع بر سر راه تولید حداکثری به، در ایران احداث باغ با ارقام بومی و کم بازده است، این روزها در بسیاری از نهالستان­های معتبر اراقام نهال پر بار و مقاومی تولید می­شوند که می­تواند راندمان چندین برابری نسبت به ارقام بومی داشته باشد، اما متاسفانه بخش بزرگی از باغات قدیمی در ایران را همین باغات با ارقام قدیمی و کم بازده تشکیل می­دهد، بهترین نهال به در ارقام قدیمی می­تواند تا نهایتا 30 تن باردهی در هکتار داشته باشد اما نهال به آناناسی پا کوتاه می­تواند تا 80 تن باردهی در هکتار را عاید کشاورزان کند.
  1. کمبود منابع آب:

خشکسالی­های پی در پی و کاهش میزان بارش در سال­های اخیر در بسیاری از مناطق ایران سبب شده که بسیاری از باغات به، دچار تنش آبی شده و راندمان تولید آنها دستخوش کاهش شدید شود، احداث باغ به، شیوه‌ی سنتی و قدیمی و استفاده از سیستم­های آبیاری سنتی و قدیمی مانند سیستم آبیاری سطحی از دلایل اصلی این اتفاق است.

امروزه کسانی که اقدام به احداث باغ جدید درختان به، می­کنند به خوبی می­دانند که باید برای مقابله با این چالش به دنبال یک راه حل دائمی و منطقی باشند و آن هم استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار است، با استفاده از این نوع سیستم احتمال بروز تنش آبی در درختان به و کاهش عملکرد آنها بسیار کم خواهد شد، البته اهمیت این مساله نیز نباید از ذهن دور باشد که آگاهی رسانی به باغداران در این زمینه نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

منبع : burntridgenursery.com

در بسیاری از موارد باغداران حتی به اهمیت استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای و یا اهمیت موضوع کم آبی در سال­های اخیر واقف نبوده و تنها به دنیال احداث باغ با صرف هزینه‌ی کمتر هستند، این باغداران حتی در زمان انتخاب نهال قیمت نهال به، را برای انتخاب معیار کرده و به میزان مقاومت نهال به کم آبی و خشکی و یا آفات نیز توجه نمی کنند، آگاهی رسانی به باغداران جوان در این زمینه که قصد احداث باغات جدید را دارند از اهمیت بالایی برخوردار است.

خوشبختانه در صورتیکه باغداران نهال خود را از نهالستان­های معتبر و پرفروش کشوری مانند برتر نهال خریداری کنند کارشناسان این نهالستان­ها با ارائه‌ی مشاوره‌ی رایگان به باغداران ایشان را از اهمیت این مساله‌ی بسیار مهم آگاه کرده و راهکارهای موثری را برای عبور از این چالش مهم به باغداران جوان پیشنهاد خواهند کرد.

images_1678182223_6407074f7773c

جمع بندی:

عبور از چالش­های ذکر شده تنها با مشورت گرفتن از کارشناسان ماهر در این زمینه امکان پذیر بوده و باغداران می­توانند با دریافت مشاوره از کارشناسان حتی از کارشناسان حاضر در نهالستان­ها این چالش­ها را پشت سر بگذارند و گام بزرگی در راستای رسیدن به هدف تولید حداکثری به در ایران بردارند، برای دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر می­توانید با کارشناسان ما از طریق شماره تماس­های زیر در ارتباط باشید.

شماره­های تماس:

09144501003

09141832393

نظر بدهید