انواع سبک های دکوراسیون
کافه دکوراسیون

انواع سبک های دکوراسیون داخلی کدامند؟

1.46Kبازدید

اولین قدم برای شروع طراحی داخلی، داشتن اطلاعاتی درباره انواع مختلف سبک‌های دکوراسیون است؛ چرا که سبک‌های مخلفی مانند مدرن، مینیمال، اسکاندیناوی، صنعتی و… تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند و هر شخصی بایستی با توجه به سلیقه خود یکی از آن‌ها را برای دکوراسیون منزل خود انتخاب کند. در ادامه این مطلب می‌توانید با انواع سبک های دکوراسیون داخلی و شباهت‌ها و تفاوت‌هایشان آشنا شوید.

۱. سبک دکوراسیون مدرن

مدرن یک واژه گسترده است که در زمینه دکوراسیون معمولا به یک خانه که با خطوط صاف و منظم، پالت رنگی ساده و موادی مانند استیل و شیشه طراحی شده است گفنه می‌شود. در دکوراسیون مدرن حس سادگی در همه المان‌های منزل از جمله مبلمان مشاهده می‌شود. صاف، صیقلی، براق و شفاف از جمله ویژگی‌هایی هستند که در سبک مدرن شاهد آن هستیم.

انواع سبک های دکوراسیون

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، یکی از ویژگی‌های مهم در دکوراسیون مدرن، استفاده از اشکال هندسی واضح مانند دایره‌ها و چهارگوش‌ها است. اشکال هندسی گوشه‌دار که نشان‌دهنده سرسخت بودن دنیای مدرن است، و اشکال منحنی نیز احساس حرکت و پویایی زندگی مدرن را نمایش می‌دهند. ترکیب این دو با هم تصویری واضح و شفاف از مفهوم مدرنیته را رو بروی شما قرار می‌دهد. همچنین آثار نقاشی ابستره و مجسمه‌هایی با مفاهیم انتزاعی در این نوع سبک دکور خانه جایگاه ویژه‌ای دارند.

۲. سبک دکوراسیون امروزی

سبک های دکوراسیون مدرن و امروزی دو نوع سبک متفاوت هستند که اغلب جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما این دو سبک متفاوت از یکدیگر هستند. تفاوت اصلی این دو سبک در این است که سبک مدرن تفسیری از طراحی است که در قرن بیستم شروع شده است. از طرفی سبک امروزی یا معاصر انعطاف‌پذیری بالایی داشته و پایبندی چندانی به سبک خاصی ندارد. برای مثال در سبک امروزی ممکن است شاهد خطوط خمیده در طراحی باشیم، در حالی که در سبک مدرن این اتفاق رخ نمی‌دهد.

انواع سبک های دکوراسیون

به علاوه در طراحی دکوراسیون امروزی راحتی و خودمانی بودن فضا بسیار اهمیت دارد. برخلاف سبک دکوراسیون مدرن که فضایی به مراتب رسمی‌تر را بوجود می‌آورد، فضای دکوراسیون امروزی (معاصر) احساس صمیمیت بیشتری را به بیننده انتقال می‌دهد. در اصل می‌توان گفت که ما در هر دوره‌ای که باشیم، سلیقه جمعی آن دوره از تاریخ، سبک دکوراسیون امروزی یا معاصر آن دوره را تعریف می‌کند.

۳. سبک دکوراسیون مینیمال

سبک مینیمال یکی از سبک‌های پرطرفدار در بین انواع سبک های دکوراسیون داخلی است. این نوع سبک تقریبا همانند سبک مدرن و از آن ساده‌تر است. در سبک مینیمالیست پالت‌های رنگی استفاده شده معمولا خنثی بوده و هیچ یک از لوازم موجود نیز بیش از حد زرق و برق‌دار نیستند. در ضمن سفید یکی از پرکاربردترین رنگ‌ها در دکوراسیون مینیمال است.

انواع سبک های دکوراسیون

در واقع واژه “مینیمال” به معنی سادگی و حذف تمام عناصر اضافی از محیط است. در تصویر بالا می‌بینید که تقریبا همه چیز در کوراسیون ساده و بی‌آلایش است. یکی دیگر از ویژگی‌های دکوراسیون مینیمال، استفاده از تضاد رنگ‌هاست. سفید در کنار سیاه می‌آید. این ترکیب متضاد رنگ‌ها به این دلیل استفاده می‌شود که فضا بیش از حد خنثی نباشد و نمای بصری متعادلی ایجاد شود.

۴. سبک دکوراسیون صنعتی

سبک صنعتی همان طور که از نامش پیداست، الهام گرفته از سبک‌های دوره انقلاب صنعتی اروپا و خانه‌های شهری قرن های 17 و 18میلادی اروپا است. در بسیاری از دکوراسیون‌های طراحی شده با این سبک دکور شاهد عناصری هستیم که حس ناتمام بودن طرح را به ما القا می‌کنند. برای مثال در این سبک ممکن است شاهد استفاده از آجر و یا چوب در ظاهر دکوراسیون باشیم. یک خانه طراحی شده با سبک دکوراسیون صنعتی را می‌توان نسخه بازسازی شده از یک ساختمان صنعتی نیز دانست.

انواع سبک های دکوراسیون

مبلمان چرم در آن دوره از تاریخ اروپا طرفداران بی‌شماری در بین اشراف و کارخانه‌داران داشت و به همین دلیل به یکی از عناصر جدایی‌ناپذیر دکوراسیون صنعتی تبدیل شده است. به علاوه، استفاده از جعبه‌های پرینت دار به عنوان عناصر دکوراسیون، بیش از همه حس نوستالژیک باز شدن کارخانه‌های متعدد در اروپا را بازسازی می‌کند.

۵. سبک دکوراسیون مدرن قرن بیستم

سبک مدرن دهه نود میلادی که از آن با عنوان Mid-Century modern یاد می‌شود، در واقع بازگشتی به طراحی‌های اواسط دهه ۱۹۰۰ میلادی (۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰) است که حس نوستالژی را به فرد القا می‌کند. در این سبک شاهد برخی از عناصر مینیمال بوده و ساده بودن نیز یکی از عناصر مهم رعایت شده در آن به حساب می‌آید.

انواع سبک های دکوراسیون

۶. سبک دکوراسیون اسکاندیناوی

سبک دکوراسیون اسکاندیناوی تجلی از سادگی سبک زندگی ساده مردم شمال اروپا است. در طراحی اسکاندیناوی، مبلمان استفاده شده مانند یک اثر هنری نستا ساده هستند. از جمله ویژگی‌های سبک دکوراسیون اسکاندیناوی، می‌توان به پالت تمام رنگی سفید و ترکیب عناصری مانند چوب، پلاستیک‌های روشن و استیل، کفپوش‌های قطعه‌ای، نورپردازی طبیعی و استفاده از لوازم جانبی کمتر اشاره کرد.

انواع سبک های دکوراسیون

سبک اسکاندیناوی بسیار به سبک مینیمال نزدیک است و در واقع می‌توان گفت که سبک مینیمال بیشتر ویژگی‌های خود را از سبک اسکاندیناوی مدرن وام می‌گیرد.

۷. سبک دکوراسیون سنتی غربی

در سک سنتی شاهد المان‌های کلاسیک همراه با مبلمان مجلل با تعداد زیاد لوازم تزئینی هستیم. از جمله ویژگی‌های مطرح در خانه‌های طراحی شده به سبک سنتی، می‌توان به استفاده از چوب‌های تیره، پالت‌های رنگی پررنگ، تنوع بافت‌های استفاده شده در طراحی، مبلمان با پارچه‌های بافتنی یا مخمل مانند، ابریشمی و گلدوزی و استفاده از خطوط منحنی اشاره کرد. سبک سنتی ریشه در حساسیت‌های اروپایی در طراحی دارد.

انواع سبک های دکوراسیون

۸. سبک دکوراسیون سنتی خاورمیانه

در میان انواع سبک های دکوراسیون داخلی دکوراسیون سنتی خاورمیانه یکی از منحصر به فردترین دکوراسیون‌ها است و فرش و گلیم ایرانی در آن حرف اول را می‌زند. هیچ دکوراسیون سنتی از خاورمیانه بودن این عناصر کامل نیست. پالت رنگ‌های گرم و تند، همراه با نقش‌های سنتی و اسلامی، اجزای مهم این سبک دکوراسیون هستند.

انواع سبک های دکوراسیون

پشتی یا تخت با بالشتک‌های طرح سنتی نیز در این دکوراسیون مهم هستند. در دکوراسیون‌های سنتی امروزی از مبلمانی استفاده می‌شود که نقش سنتی لنگ یا گلیم بر روی آن‌ها باشد.

۹. سبک دکوراسیون انتقالی یا ترنزیشنال

سبک انتقالی (Transitional) یکی از سبک‌های محبوب در بین انواع سبک های دکوراسیون داخلی به حساب می‌آید؛ چرا که این سبک را می‌توان پلی بین طراحی دکوراسیون سنتی و مدرن دانست. سبکی که به نوعی یک تعادل بین سبک سنتی و مدرن را بوجود می‌آورد. در سبک انتقالی ممکن است از مواد استفاده شده در سبک مدرن مانند استیل و یا شیشه استفاده کرده و در کنار آن‌ها از مبلمان مجلل با پارچه مخملی، همانند سبک سنتی، نیز استفاده شود. در سبک دکوراسیون انتقالی از پالت رنگی نسبتا خنثی برای ایجاد حس آرامش استفاده می‌شود که در عین شیک و براق بودن، فضایی صمیمی و خودمانی را نیز بوجود می‌آورد.

انواع سبک های دکوراسیون

در تصویر بالا می‌بینید که گچ‌بری‌های بالا و اطراف شومینه و طرح آباژوها نمایی سنتی دارند و باقی عناصر مدرن هستند.

۱۰. سبک دکوراسیون سنتی شرق دور

منظور از شرق دور، سرزمین‌هایی مانند چین و ژاپن هستند. دکوراسیون سنتی این سرزمنین‌ها بسیار ساده طراحی شده و این سادگی نمایانگر سبک زندگی فروتنانه و به دور از تجملات مردمان این سرزمین‌ها است. میزها و صندلی‌های کوتاه و مربع شکل، تشک به جای تخت، درب‌ها و پنجره‌های کشویی و نقوش مینیاتوری ژاپنی همگی احساس نوستالژیک فیلم‌های شرقی را تداعی می‌کنند.

انواع سبک های دکوراسیون

این سبک دکوراسیون، به خاطر استفاده از لوازم و عناصر گوشه‌دار، بسیار نزدیک به سبک‌های دکوراسیون مدرن است. همچنین پالت رنگ به کار برده شده در این سبک دکراسیون بیشتر از رنگ‌های خنثی تشکیل شده است. البته می‌توان مانند تصویر زیر از رنگ‌های گرم هم در این پالت استفاده کرد.

۱۱. سبک دکوراسیون فرانسوی

رنگ‌های گرم و ملایم مانند طیف‌هایی از قرمز، زرد، طلایی و استفاده از مصالحی مانند سنگ و آجر از ویژگی‌های برجسته در سبک فرانسسوی هستند. در میان انواع سبک های دکوراسیون داخلی این سبک معمولا از ظروف تزئینی چینی و روتختی‌های نسبتا سنگین و ضخیم استفاده می‌شود.

انواع سبک های دکوراسیون

روکش مبل دامن‌دار و پرده‌های بلند نیز از دیگر ویژگی‌های سبک دکوراسیون فرانسوی است. استفاده از فرش در این دکوراسیون اهمیت زیادی دارد. گچ‌بری‌های مجلل بر روی دیوار و سقف نیز از دیگر عناصری هستند که در این سبک استفاده می‌شود.

۱۲. سبک دکوراسیون بوهمیان

دکوراسیون داخلی به سبک بوهمیان نیز یکی از محبوب‌ترین سبک های دکوراسیون داخلی به حساب می‌‌آید. در این سبک پایبندی خاصی به قوانین وجود نداشته و هر گونه که دوست دارید دکوراسیون منزلتان را طراحی می‌کنید. توجه کنید که بوهمیان که با نام سبک کولی‌وار نیز شناخته می‌شود، به معنی نادیده گرفتن عرف‌ها و قراردادهای معمول نیست؛ بلکه این سبک دقیقا بازتابی از سلیقه شما است که می‌تواند پر از طرح و رنگ‌های متنوع باشد.

انواع سبک های دکوراسیون

در میان انواع سبک های دکوراسیون داخلی، سبک بوهمیان از تمام رنگ‌ها در کنار هم استفاده می‌کند و فضایی دلنشین بوجود آمده می‌آورد. در کنار هم آوردن طرحی سنتی بر روی دیوار روبرویی و تصویری از سیاره زحل که نمایانگر دنیای مدرن است مفهوم کلی این سبک دکوراسیون را به کمال رسانده است.

۱۳. سبک دکوراسیون روستیک

سبک دکور روستیک یا همان روستایی معمولا با استفاده از عناصر طبیعی مانند چوب و سنگ، و ایجاد سبکی شبیه به سبک زندگی آرام روستایی، شناخته می‌شود. طراحی داخلی با سبک روستیک، فضایی صادقانه و بی‌تکلف را بوجود آورده و پلی به گذشته ساده و بی‌آلایش ما به حساب می‌آید.

انواع سبک های دکوراسیون

واژه روستیک (rustic) به معنای “رنگ و رو رفته” است. به همین دلیل یبینید که لوازمی که در این دکوراسیون استفاده شده‌اند، مانند فلز‌های زنگ زده و چوب‌های پوسیده هستند. البته این لوازم بلا استفاده نیستند و تنها ظاهر آن‌ها این گونه طراحی شده است تا بیننده تصور کند که با لوازمی قدمت‌دار و قدیمی سروکار دارد. این سبک دکوراسیون برای آن‌هایی مناسب است که با نوستالژی‌ها خوش‌اند.

۱۴. سبک دکوراسیون شبی شیک

مبلمان روستایی، پارچه‌های گلدار ظریف، لوسترهای درخشان و… از ویژگی‌های برجسته سبک شبی شیک (Shabby Chic) هستند. این سبک تقریبا شبیه به سبک بوهمیان است، با این تفاوت که شبی شیک بیشتر زنانه به حساب می‌آید. اگر قصد خرید مبل برای دکور شبی شیک را دارید به این نکته توجه داشته باشید که در سبک شبی شیک شاهد مبلمانی با سبک قدیمی، رنگ‌هایی با طیف سفید، وسایل تزئیینی عتیقه و… هستیم که ما را به یاد کاخ‌های فرانسوی و انگلیسی می‌اندازند.

انواع سبک های دکوراسیون

استفاده از هنر قلاب بافی، کنار هم آوردن رنگ های صورتی و سفید، چیدن گل های صورتی در دکوراسیون و ایجاد فضایی با احساس ملایمت و ظرافت از ویژگی های این سبک دکوراسیون است.

۱۵. سبک دکوراسیون هالیودی

سبک هالیودی یکی از انواع سبک های دکوراسیون داخلی است که در طراحی آن تمایل بسیاری به لوکس و باشکوه بودن وجود دارد. از ویژگی‌های بارز این سبک می‌توان به استفاده از مبلمان با شکوه مخملی و عتیقه‌جات گرانبها اشاره کرد. پالت‌های رنگی استفاده شده در این سبک نیز معمولا رنگ‌هایی خیره کننده مانند بنفش، قرمز و فیروزه‌ای هستند و به راحتی و تنها با رعایت چند نکته می‌توان به دکوراسیون هالیوودی دست پیدا کرد.

انواع سبک های دکوراسیون

استفاده از عکس بازیگران هالیود برای تزیین دیوارها، مبلمان مجلل، دیوارهای تیره، نورپردازی زیاد و بوجود آوردن فضایی که شما را یاد سینمای هالیوود بیاندازد، از ویژگی های این سبک دکوراسیون هستند.

۱۶. سبک دکوراسون ساحلی

این سبک که با نام سبک همپتون (Hamptons) نیز شناخته می‌شود، از مناطق ساحلی آمریکا برگرفته شده است. از ویژگی‌هایی که در سبک دکوراسیون ساحلی دیده می‌شوند، می‌توان به استفاده از پالت‌های رنگی خنثی ترکیب شده با آبی و سبز، مبلمان بژ و یا سفید، اتاق‌هایی پر از وسایل چوبی و یا الهام گرفته از دریا، الگوهای آبی و سفید برای بالش‌ها و پنجره‌های بزرگ اشاره کرد. مقصود اصلی این نوع طراحی ایجاد حس آرامش برای افراد بوده و معمولا نیز در طراحی خانه‌های ساحلی استفاده می‌شود

انواع سبک های دکوراسیون

در تصویر بالا میبینید که فضای ایجاد شده کاملا تداعی کننده طبیعت ساحلی و آرامش دریا است. یک تراس رو به دریا، سقف کوتاه، پنجره های سراسری و آفتابگیر و عدم استفاده از پرده از دیگر ویژگی های این سبک دکوراسیون است.

۱۷. سبک دکوراسیون ایران باستان

در میان انواع سبک های دکوراسیون داخلی این سبک دکوراسیون نگاهی به دوران هخامنشی و بعد از آن دارد. استفاده از سنگ مرمر برای دیوارهای داخلی و خارجی، حکاکی‌های هخامنشی، استفاده از تندیس‌های هخامنشی و باستانی، استفاده از پالت رنگ‌های خنثی مثل سفید و کرم در کنار رنگ‌های با شکوهی مانند زرشکی و آبی ارغوانی از ویژگی‌های بارز این نوع سبک دکورسیون است. ستون‌های بلند و دربهای سنگین، قاب‌های بلند مرمر بر روی دیوارها، استفاده از سرستون‌های شیر و اسب بالدار و هر آنچه که شما را یاد ایران باستان بی‌ندازد در این نوع دکوراسیون استفاده می‌شود.

انواع سبک های دکوراسیون

در دکوراسیون ایران باستان بیشتر از عناصر و اشکال گوشه‌دار استفاده می‌شد تا اقتدار و هیبت امپراتوری ایران به نمایش گذاشته شود. چیزی که شاید در پذیرایی‌های شیک ایرانی امروزی نیز شاهد آن باشیم.

۱۸. سبک دکوراسیون یونان باستان

یکی دیگر از انواع سبک های دکوراسیون داخلی سبک یونانی است. این سبک دکوراسیون نیز مانند سبک دکوراسیون ایران باستان، ‌از عناصری مانند حکاکی‌ها و تندیس‌های مرمرین باستانی بهره می‌گیرد. پالت رنگ‌ها شبیه به سبک ایران باستان است و تقریبا شکوه و عظمت این سبک را تکرار می‌کند. این سبک دکوراسیون داخلی را شاید در برخی از فیلم‌های تاریخی، البته با کمی تغییر در سبک و رنگ، دیده باشید.

انواع سبک های دکوراسیون

تنها تفاوت سبک دکوراسیون یونان باستان با ایران باستان در استفاده از اشکال منحنی در دکوراسیون است. این اشکال احساس پویایی و حرکت را در فضا ایجاد می‌کنند.

می‌بینید که انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی بسیار متنوع هستند. البته هیچ کدام از این سبک‌ها نباید شما را محدود کنند. شما می‌توانید چند سبک را با هم ترکیب کنید و سبکی نو بسازید.

 

منبع : توکامگ

نظر بدهید