پارچه های تابستانی
کافه خواندنی

مناسب و نامناسب ترین پارچه ها در فصل تابستان

885بازدید

اگر شخصی هستید که زیاد عرق می کنید، به احتمال زیاد تابستان به نوع خاصی از لباس ها نیازمند خواهید بود. شما ممکن است جزء افرادی باشید که هر روز صبح مقداری اسپری دئودورانت (deodorant) به خود می زنید یا شاید دختری هستید که به خاطر زیاد عرق کردن در میان دوستانتان به شهرت رسیده اید. بدون توجه به این موارد، آب و هوای گرم پیش بینی شده در تابستان امسال نشان می دهد که شما باید خودتان و کمد لباس هایتان را برای روزهای گرم سال آماده نمایید.
آب و هوای گرم برای کسانیکه به نوشیدنی های خنک علاقه دارند یا به ویتامین دی نیازمند هستند، خوشایند است، اما ما در این مطلب قصد داریم تا در مورد نحوه لباس پوشیدن در فصل تابستان بحث کنیم و کاری به گرایشات مد نداریم، و بیشتر بر روی جنبه جلوگیری از عرق تکیه می کنیم. ما لیستی از مناسب ترین و نامناسب ترین پارچه ها را برای فصل تابستان جمع آوری نموده ایم تا همه بتوانند با خیال راحت در فصل تابستان به کارهای روزمره بپردازند.

پارچه های تابستانی مناسب

پنبه (Cotton)

پارچه های تابستانی

حتما دلیلی وجود دارد که اغلب کمد لباس های تابستانی با تعداد زیادی از پیراهن ها و دامن های پنبه ای پر شده است. پنبه یک الیاف طبیعی است که سبب گردش هوا و حرکت آزادنه آن از روی پارچه می شود و اطمینان حاصل می کند که جریان هوا سبب خشک کردن مناطق مرطوب بدن می گردد. پنبه باکیفیت سبک وزن، رطوبت را نیز جذب می کند، به افراد اجازه می دهد تا سریعا خنک شوند و در انواع مختلفی از سبک ها و رنگ ها وجود دارد. با این حال پنبه به آسانی دچار پارگی می شود، بنابراین وقتی می خواهید به تعطیلات بروید، بهتر است از ترکیبی از پنبه و پلی استر استفاده نمایید. همچنین لازم به ذکر است که پنبه به دلیل اینکه رطوبت را جذب می کند، می تواند سنگین و مرطوب باشد، بنابراین شاید قطره های عرق را نشان دهد. در نتیجه بهتر است که به جای رنگ های تیره از رنگ های روشن استفاده گردد.

لینن (Linen)

پارچه های تابستانی

لینن نوعی الیاف طبیعی است که بافت شلی دارد. این بافت باعث شود تا گرما از بدن خارج گردد، رطوبت جذب شود و بدن سریعا خنک گردد. این پارچه از نرمی و انعطاف بسیار بالایی برخوردار است، بنابراین به بدن نمی چسبد.

ابریشم (Silk)

پارچه های تابستانی

ابریشم یک پارچه سبک وزن است که به لطف ساخت آن توسط sericulture (اصطلاح استفاده شده برای توصیف فرآیند جمع آوری کرم های ابریشم و برداشت پیله جهت به دست آوردن مواد) به یک پارچه محبوب برای اقلیم های گرم تبدیل شده است. بعضی از افراد ممکن است پوشیدن یک پیراهن ابریشمی را نسبت به نسخه پلی استری آن ترجیح دهند، چون ماهیت سبک وزن پیراهن ابریشمی به تنظیم دمای بدن تمایل دارد. ذکر این نکته نیز الزامی است که ابریشم به اندازه پنبه یا لینن قدرت جذب ندارد و پوشیدن یک زیرپیراهنی یا دامن ابریشمی شاید لکه های عرق را در یک روز بسیار مرطوب نشان دهد. ابریشم پارچه ای است که به جای استفاده در مهمانی ها، بیشتر برای فضای داخلی خانه کارآیی دارد.

شمبری (Chambray)

پارچه های تابستانی

پارچه شمبری یک بافت ساده دارد که از طریق نخ رنگ شده در تار و نخ سفید در پود مثل دنیم تولید می شود. این پارچه سبک وزن با سایه های تیره معمولا بیشتر عرق را جذب می کند، بنابراین شما می توانید با بوی عرق خداحافظی کنید. شمبری معمولا در تراکم نخ بالایی تولید می گردد، پس بافت ریزتر و تنفس پذیری بیشتری دارد. لباس های جین خودتان را با پارچه های شمبری عوض کنید تا ببینید که روزهای عرق کردن در تابستان به طور رسمی به پایان می رسد.

ژرسه (Jersey)

پارچه های تابستانی

پارچه کشبافی است که معمولا از طریق پشم تولید می شود. ژرسه به لطف تکامل روش های تولید، در طول سال ها به روش های گوناگونی تولید شده است. امروزه معمولا پارچه ژرسه از طریق ترکیبی از پشم، پنبه و الیاف مصنوعی تولید می گردد. انعطاف پذیری و راحتی آن باعث شده تا به گزینه محبوبی برای آب و هوای گرم مبدل شود.

پارچه های تابستانی نامناسب

پلی استر (Polyester)

پارچه های تابستانی

هر چند که پلی استر از مقاومت در برابر پارگی و دوام بالایی برخوردار است، اما کابوسی برای افراد در تابستان محسوب می شود. وقتی پلی استر در سال ۱۹۵۰ میلادی در ایالات متحده کشف گردید، شرکت دوپونت، سازنده این پارچه در یک مطلب تبلیغاتی خود عنوان کرده بود که “معجزه می تواند رخ دهد”. آنها اظهار کردند این پارچه در برابر چروک شدن و آسیب مقاوم است، و خنکی و راحتی را ارائه می دهد. این شرکت در سال ۱۹۷۰ میلادی در یک تبلیغ دیگر بیان کرده بود: “الیاف معجزه آسایی که می تواند بدون اتو کردن به مدت ۶۸ روز پوشیده شود و هنوز هم خوب به نظر برسد”.
پارچه های پلی استری که از طریق نخ یا رشته به صورت بافتنی یا کشباف تولید می گردند، در برابر نفوذ آب مقاوم هستند، بنابراین در برابر جذب هرگونه رطوبتی بسیار بد عمل می کنند. اساسا پوشیدن پلی استر به این معناست که شما در تمام طول روز در خلائی از عرق بدن خودتان گرفتار خواهید شد. این موضوع چرایی باقی ماندن این لباس های با قیمت مناسب در کمد لباس های شما را در طول تابستان توضیح می دهد. پلی استر شاید پارچه بسیار ارزانی باشد، اما به اعتقاد ما برای جلوگیری از عرق کردن، خرج نمودن اضافی در فصل تابستان ارزشش را دارد، پس لباس های پلی استری را با پنبه تعویض نمایید.

ریون (Rayon)

پارچه های تابستانی

ریون یک پارچه مصنوعی است که از طریق ترکیبی از پنبه، خمیر چوب و دیگر الیاف طبیعی و مصنوعی تولید می شود. هر چند که الیاف نازک ریون، وزن این پارچه را سبک کرده و از چسبیدن آن به بدن جلوگیری می کنند، اما فراموش نکنید که این پارچه همانند پلی استر از طریق الیاف مصنوعی تولید گردیده است، یعنی به احتمال زیاد از جذب بیشتر آب جلوگیری می کند. اگر فقط یک نکته این مقاله را به ذهن بسپارید، این است که شما می خواهید پارچه های تابستانی به جای دفع آب، آن را جذب نمایند. برای کسیکه از لکه های عرق بر روی لباس خودش رنج ببرد، ممکن است این موضوع ناگوار باشد، اما بافت هایی که رطوبت را دفع می کنند، در واقع بیشتر مناطقی از رطوبت و نمناکی هستند که احتمال دارد آنچه را که شما پوشیده اید، نشان دهند.

دنیم (Denim)

پارچه های تابستانی

ممکن است شلوارهای کوتاه در نزدیکی ساحل ظاهر جذابی داشته باشند، اما با پوشیدن دنیم در فصل تابستان وارد جهنمی از گرما و عرق خواهید شد. دنیم پارچه ای با دوام و سنگین وزن است، بنابراین قابلیت تنفس و کشش را ندارد. نداشتن این دو ویژگی نشان می دهد که این پارچه اصلا ضد عرق نیست. بنابراین برای رهایی از عرق کردن، پارچه شمبری را انتخاب نمایید.

فلیس (Fleece)

پارچه های تابستانی

وقتی خودتان را در پارچه های فلیس می پیچانید و لباس راحتی را در شب کریسمس به تن می نمایید، معمولا زیاد به فکر تابستان و گرمای آن نیستید. پارچه های پشمی سبک وزن مخصوص که به عنوان پشم تابستانی برچسب می خورند، ممکن است گزینه مناسبی برای هوای گرم باشند، اما فلیس که از پلی استر به دست می آید، همه معایب پارچه های تابستانی از جمله به دام انداختن رطوبت و جلوگیری از تهویه شدن را داراست.

چرم (Leather)

پارچه های تابستانی

علاوه بر جلوگیری از مصرف چرم به دلیل مسائل زیست محیطی، اخلاقی و رفاه حیوانات، معمولا دو کلمه چرم و تابستان با هم همخوانی زیادی ندارند. چرم که از طریق پوست حیوانات تولید می شود، پارچه ای ضخیم است که برای گرم شدن در فصول سرد سال عالی عمل می کند. هر چند که پوشیدن چرم ممکن است به عنوان گرایش و تمایلی توسط اینفلوئنسرها در تمام طول سال پشتیبانی شود، اما یادآوری این موضوع مهم است که اگر شما می خواهید پوشیدن چرم را انتخاب نمایید، باید ترجیحا نوع مرغوب، گشاد و سبک وزن آن را بپوشید.

نایلون (Nylon)

پارچه های تابستانی

نایلون یک ماده مصنوعی است که چون برای دفع آب طراحی شده است، نمی تواند یک پارچه خنک برای آب و هوای فصل تابستان باشد. نایلون به خاطر قابلیتیش در جذب مویینگی، مقاومت در برابر سایش و سریع خشک شدن معمولا در برای تولید لباس های ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد، اما بو را حفظ می کند، می تواند سریع پرزدار شود و قابلیت تنفس پذیری پایینی نیز دارد.

آکریلیک (Acrylic)

پارچه های تابستانی

آکریلیک همانند نایلون یک ماده مصنوعی است که اغلب گرما را با خود به همراه دارد. براساس اطلاعات موجود، آکریلیک قابلیت جذب رطوبت دارد، آب را حفظ می کند و بسیار کششی است. با این وجود، ساخت آن از طریق پلیمر پلی آکریلو نیتریل (polyacrylonitrile) مصنوعی، آن را به بدترین پارچه قابل تنفس در جهان تبدیل نموده است.

منبع: نساجی

نظر بدهید