علایم مشکلات استخوان
کافه سلامت

۹ علامت مخفی که نشان دهنده مشکلات استخوان در بدن است

1.16Kبازدید

اگر دچار مشکلات استخوان باشید اما ندانید باعث می‌شود استخوانهای شما بی سر و صدا فرسوده شوند در حالی که شما هرگز متوجه صدمه به آنها نخواهید شد. اما شما می‌توانید با استفاده از بعضی از علائم مخفی متوجه مشکلات شوید و سعی در معکوس کردن روند پیشرفت آنها کنید.

ناخنهایتان شکننده هستند

علایم مشکلات استخوان

ناخنهای شکسته چیز ناخوشایندی است اما اگر متوجه شوید که بیش از حالت عادی شکسته می‌شوند، ممکن است علت نگران کننده‌ای داشته باشد. ناخنها می‌توانند به چند دلیل شکننده شوند اما دو مورد از مهمترین آنها کمبود کلاژن و کلسیم است. کلاژن پروتئینی ست که از پوست، بافت همبند و اسکلت بدن حمایت می‌کند. می‌توانید آن را از طریق غذاهایی مانند انواع توت، سبزیجات برگ پهن، سویا و مرکبات در وضعیتی سلامت، نگه دارید. کلسیم یک ماده معدنی است که از لبنیات مشتق می‌شود، همچنین می‌توانید آن را از سبزیجات با برگ تیره و ساردین هم دریافت کنید. اگر کمبود هیچکدام از این مواد را ندارید احتمالا این اثر منفی ناشی از مانیکور کردن ناخنهاست.

مشکلات استخوان در کمین است اگر ورزش نمی‌کنید

علایم مشکلات استخوان

اگر اغلب اوقات روز را پشت کامپیوتر و در حالت قوز کرده هستید، به احتمال بیشتری در معرض خطر پوکی استخوان هستید. ورزش نه تنها به تقویت عضلات کمک می‌کند بلکه به گفته جامعه جراحان به تقویت استخوان هم کمک می‌کند. وقتی ورزش می‌کنید بخصوص به هنگام بالا بردن وزنه و حمل وزنه و بالا بردن آن به حفظ سلامت و کاهش مشکلات استخوان کمک می‌کنید. سعی کنید از میزتان بلند شوید و حداقل یک ساعت در روز را اطراف اداره‌تان پیاده روی کنید و زمانی برای انجام آمادگی جسمانی و ورزش در اوایل صبح برای بلند کردن وزنه‌ها اختصاص دهید. اگر شاغل نیستید می‌توانید به نزدیکترین باشگاه مراجعه کنید و در آنجا ثبت نام کنید. کسانی هم که مشاغل خانگی دارند باید متوجه این امر باشند.

لثه‌ها در حال از بین رفتن هستند

علایم مشکلات استخوان

لزوما متوجه از بین رفتن لثه نخواهید شد چون این اتفاق طی سالهای سال اتفاق می‌افتد. لثه‌های شما از بین می‌روند چون استخوان فک استحکام و توده استخوانی را از دست می‌دهد. استخوان فک، لنگر لثه‌هاست بنابراین وقتی که ضعیف می‌شوند، لثه‌ها را نمی‌توان از دندانها سوا کرد. یک نشانه مهم از بین رفتن لثه‌ها این است که دندانها شروع به از دست رفتن می‌کنند. همچنان که سنتان بالا می‌رود از پزشکتان بخواهید تا سلامت لثه شما را طی ویزیتهای معمول بررسی کند. حتی اگر مشکل لثه ندارید، باز هم باید با ابزار پیشگیرانه‌ای همانند نخ دندان و مسواک زدن منظم استفاده کنید همچنین می‌توانید با آدامس جویدن استخوان فکتان را تقویت کنید.

قدتان کوتاهتر شده چون مشکلات استخوان جدی است

علایم مشکلات استخوان

متاسفانه کوتاه شدن قد افسانه نیست. این امر وقتی رخ می‌دهد که توده استخوانی و غضروف بین استخوانها طی سالیان سال بر اثر استفاده زیاد و سنگین، کاهش پیدا می‌کنند. دکتر سوزان ای براون از مرکز بهبود استخوان گفت: کوتاهتر شدن همیشه به معنای مشکلات استخوان نیست اما می‌تواند نشان دهنده ضعف عضلات اطراف ستون مهره‌ها باشد. چون استخوان و عضله طی یک مجموعه واحد عمل می‌کنند و معمولا اضافه وزن و کاهش وزن به صورت مرتب این احتمال هست که کاهش عضله در نهایت با کاهش استخوان مرتبط باشد.

توانایی گرفتن اشیا ضعیف می‌شود

علایم مشکلات استخوان

باز کردن در ترشی‌ها و مرباها برای همه آسان است اما اگر متوجه شدید که گرفتن آنها و باز کردن دربشان برای شما نسبت به قبل سخت شده است بهتر است که با پزشکتان تماس بگیرید که ببینید آیا دچار مشکلات استخوان هستید. در تحقیقی انجام شده بر روی زنان پیش از یائسگی، پژوهشگران دریافتند که قدرت گرفتن دست مهمترین آزمایش برای اندازه گیری تراکم توده استخوانی کل است. بین توانایی چنگ زدن و گرفتن و تراکم استخوانی در لگن، ستون فقرات و بازو، ارتباطی وجود دارد. به نظر عجیب می‌رسد اما صدای تق در استخوانها (استخوان انگشت پا با استخوان پا مرتبط است) را بخاطر بسپرید: ضعف در استخوانهای دست می‌تواند نشانه ضعف استخوان در جاهای دیگر بدن هم باشد. یک راه برای حفاظت از استخوانها و افزایش قدرت دست، انجام تمرینهای تقویت کننده است.

به سادگی دچار شکستگی استخوان می‌شوید

علایم مشکلات استخوان

یکی از نشانه‌های مهم مشکلات استخوان و کاهش آنها، شکستگی است. اگر شکستن، در یک حادثه جزئی مثل قدم برداشتن اشتباه روی یک جدول باشد، ممکن است زمانی برای چک کردن استخوانها باشد، چون می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیه این باشد که استخوانها در حال نازک شدن باشند و شما بیماری پوکی استخوان داشته باشید.

دچار درد عضلات و استخوان هستید

علایم مشکلات استخوان

درد و کوفتگی همانطور که ما انتظار داریم با افزایش سن به سراغ ما می‌آید. اما آنها می‌توانند نشانه دیگری علاوه بر پیر شدن هم باشند. تکرار دردها نشانه هشدار دهنده کمبود ویتامین D است که می‌تواند منجر به از دست رفتن استخوانها شود. ویشنو سیچاران متخصص ارتوپدی در فلوریدا می‌گوید: اگر مرتب دچار گرفتگی و درد عضلات می‌شوید ممکن است یکی از علائم کمبود ویتامین D باشد. دردهای عضلانی بخصوص در پا و ساق پا، شایع است. درد ساق پا که به هنگام شب رخ می‌دهد یکی از علائمی است که کلسیم، منیزیم و پتاسیم خونتان خیلی پایین است. وی می‌گوید اگر این کمبودها در یک دوره طولانی ادامه پیدا کنند می‌توانند منجر به از دست رفتن استخوانها شوند.

قالب بدنتان کوچک است پس مشکلات استخوان بیشتر تهدیدتان می کند

علایم مشکلات استخوان

افرادی که قاب بدنشان کوچکتر است به احتمال بیشتری دچار پوکی استخوان خواهند شد چون توده استخوانی کمتری برای از بین رفتن دارند. اگر در این گروه هستید به این معناست که مجبور هستید در مورد حفاظت از اسکلت بدنتان، دقت بیشتری به خرج بدهید. ورزش منظم انجام دهید و رژیم غذایی‌تان را سرشار از غذاهای پر کلسیم کنید. و سالانه یکبار استخوانهایتان را چک کنید.

زنی با میزان پایین استروژن هستید

علایم مشکلات استخوان

وقتی هورمونهای مهم بدنتان، بخصوص به هنگام یائسگی، شروع به کاهش می‌کنند، دچار استخوان درد خواهید شد. یک راه حل وجود دارد. داده‌ها از چندین تحقیق نشان داده‌اند که کاهش سریع توده استخوانی در زنان پس از یائسگی را می‌توان با هورمون درمانی، به نحو موثری درمان کرد. اگر در مورد میزان هورمونهایتان مطمئن نیستید بهتر است که بوسیله یک متخصص غدد درون ریز یا هر متخصص دیگری که می‌تواند در مورد نیازهای خاصتان کمک کند، آنها را بررسی کنید. اگر دچار کاهش سطح استروژن هستید با استفاده از هورمون درمانی، ورزش با شدت بالا و داشتن تعادل در مصرف غذا، رژیم غذایی سرشار از کلسیم می‌توان سرعت کاهش استخوانها را کند کرد.

منبع : ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

نظر بدهید