کراوات اختراع ایرانیان برای اولین بار
کافه خواندنی

کراوات اختراع ایرانیان برای اولین بار

81بازدید
کراوات را اولین بار ایرانی ها ابداع کردند. درباره ریشه ایرانی بودن کراوات گفته شده است که در «اوستا» دوازده چیز را نیاز مرد جنگی دانسته اند که هشتمین آن کوئرس، از ریشه کوئرت، است که در زبان پهلوی به آن گریوپان می گفته اند و روی زره بسته می شده است. در نقش رجب فارس که بنا بر نظر هرتسفلد به بابک، پدر اردشیر بابکان، مربوط می شود، به وضوح می توان کوئرتی را دور گردن بابک دید که روی زره بسته شده است. بزرگان و سرداران سپاه از این پارچه به صورت پهن و پیش سینه ای استفاده می کردند؛ نمونه پهن آن در نقوش طاق بستان دیده می شود.
نوئل مالکوم، پژوهشگر بریتانیایی، نیز در کتاب خود به نام «تاریخچه مختصر بوسنی» بر این باور است که برای نخستین بار و در زمان ساسانیان عده ای از ایرانیان در مهاجرت کراوات را به اروپا بردند. آن ایرانیان پیروان مانی بودند و برای این که از دیگران متمایز باشند از پارچه ای در جلوی پیراهن خود استفاده می کردند. در دوران معاصر کروات ها کراوات را به فرانسه بردند و نام آن کراوات شد. در انگلستان به کراوات بیشتر توجه کردند و از آنجا به دنیا معرفی شد.

 

بِربری (Burberry)

کراوات اختراع ایرانیان برای اولین بار
بربری یا باربری شرکت کالای لوکس و خانه مد بریتانیایی است که در زمینه طراحی و تولید و توزیع پوشاک، لوازم آرایشی، عینک های آفتابی، لوازم جانبی، عطر و ترکیبات معطر فعالیت می کند. در سال 1856 تامس بربریِ انگلیسی این برند را به دنیا معرفی کرد. طراحی های چهارخانه معروف این برند و آن شوالیه سوار بر اسب در لوگویش، در کنار مارک های محبوبی مانند فندی و گوچی، همواره مورد توجه شیک پوشان بوده است. در سال 1911 بربری لباس های اموندسن را طراحی کرد؛ او نخستین شخصی بود که به قطب جنوب رسید. در سال 2002 ارزش این نام تجاری به 1.5 میلیارد دلار رسید.

در آن سال ها، یعنی از سال 1997، مدیریت این شرکت به عهده رزماری براوو بود. او در طول دوره مدیریت خود در بربری کمک بسیاری به ارتقای این نام در دنیای مد کرد و سهم بزرگی در موفقیت شرکت در تسخیر بازارهای جهانی داشت. رزماری در سال 2006 بازنشسته شد و آنجلا آرنتس، جانشین او شد. برند Burberry، در پایان سال 2010، با 473 فروشگاه، در 48 کشور دنیا به فروشی معادل 1.279  میلیارد دلار دست پیدا کرده است. امروزه Burberry چهار برند زیرمجموعه دارد.

• Burberry Prprsum که گران ترین برند مجموعه است و در شوهای لباس به نمایش گذاشته می شود؛
• Burberry London که برند لباس های رسمی مجموعه است؛
• Burberry Brit که شناخته شده ترین برند مجموعه است و در میان جوانان محبوب است؛
• Burberry Sport که همان طور که از نامش پیداست برند لباس های غیررسمی مجموعه است و هدف اصلی آن نوجوان هاست.

اما کراوات های بربری از محصولات بسیار پرطرفدارتر این کمپانی هستند. کراوات های بربری، با ظاهر خاص خود، بهترین گزینه برای مراسم غیررسمی هستند. در تهران در فروشگاه های لوکس مردانه فروشی خیابان میرداماد می توانید این کراوات را پیدا کنید. قیمت های آن معمولا از سه میلیون تومان شروع می شود و به ده دوازده میلیون تومان هم می رسد.

بریونی(Brioni)

کراوات اختراع ایرانیان برای اولین بار
بریونی یک خانه مد ایتالیایی است که در سال 1945 تاسیس شد. نازارنو فانتیکولی و شریک تجاری اش، گاتانو ساوینی، اولین فروشگاه لباس خود را به کمک خانواده باربرینی، در پایان جنگ جهانی دوم در رم افتتاح کردند. این کمپانی نام خود را از معادل ایتالیایی نام جزایر بریجان (The Brijuni Island)، یعنی جزایر بریونی، گرفته است. بریونی اولین نمایش مد مردانه تاریخ را در سال 1952 و در قصر پیتی در فلورانس برگزار کرد. این نمایش گروه بریونی را به مشتریانی از سراسر جهان شناساند.
در سال 1954 بریونی نمایش مدی را در نیویورک سیتی برگزار کرد و به دنبال آن نمایش های دیگری را در هشت شهر مختلف آمریکا ترتیب داد و در همان سال فروشگاه هایی را در دو سوی اقیانوس اطلس افتتاح کرد. در دهه 1950، هنرمندان مطرحی چون کلارک گیبل و کری گرانت، با ورود به استودیو فیلمسازی سینسیتا در رم، خریدن مدل های بریونی را شروع  کردند؛ جان گاتی، غول مافیایی نیویورک، به دلیل داشتن یک مجموعه کامل از کت و شلوارها و کراوات های سفارشی بریونی به «ارباب شیک پوش» معروف شد. در سال 1990 آمبرتو آنجلونی به عنوان مدیرعامل این کمپانی انتخاب شد. تاسیس خط تولید پوشاک زنان و افتتاح فروشگاه هایی در مناطقی نظیر سنت پترزبورگ و مومبای و باکو از تدابیر راهبردی او بود.

علاوه بر آن، او ترتیبی داد که از سال 1995 از کت و شلوارهای بریونی در فیلم های جیمز باند استفاده شود؛ لباس رسمی پیرس برازنان و دانیل کریگ در این سری فیلم ها از جمله طراحی های این شرکت است. کت و شلوار و کراوات های این برند را، از همان ابتدا، تنها قشر مرفه خاصی خریداری می کرد که درواقع همان اشراف زادگان ثروتمند اروپایی بودند. بریونی جنس کراوات های خود را از میان بیش از پنج هزار پارچه مختلف که وجود دارد انتخاب می کند. یک کراوات، در مرحله ابتدایی، حدود پنج هزار دلار هزینه دارد. حدود 25 تا 30 ساعت زمان می برد که یک کراوات حاضر شود. اغلب کراوات های سفارشی این برند تا ده هزار دلار قیمت دارند.

هرمس(Hermes)

 کراوات اختراع ایرانیان برای اولین بار
تیری هرمس، در سال 1837، کسب و کار خانوادگی خود را به عنوان فروشنده وسایل سوارکاری در محله گرند بولوار پاریس راه اندازی کرد. او می توانست زین اسب را به شکلی استثنایی کوک کند و به همین دلیل، جامعه اشرافی آن موقع از او استقبال کرد و هرمس مشهور شد. فروشگاه او در خدمت نجیب زادگان اروپایی بود و بهترین افسار و دهنه های اسب را برای کالسکه ها می ساخت و ارایه می کرد. مشتریان هرمس پاریسی های طبقِ مدِ روز و اشراف زادگان اروپایی مانند ناپلئون سوم و ملکه اش، اوژنی، بودند. در اواخر سال 1897، چارلز امیل هرمس، فرزند و قائم مقام تیری، خط تولید هرمس را گسترش داد.
این خط شامل تولید زین اسب بود و در پی آن هرمس فروشگاه جدیدی را نزدیک کاخ الیزه افتتاح کرد. با دوخت کراوات های ابریشمی در سال 1946 و تولید عطر در سال 1949، بهترین سال های این برند رقم خورد. رابرت دوماس هرمس رهبری هرمس را در دست گرفت. او از طریق ازدواج به این خاندان متصل شده بود، اما از نام خاندان هرمس بهره می برد. در این دوره، رابرت چهره شاخص در معرفی کراوات های هرمس است؛ مرغوب ترین کراوات های جهان که تولید آن ها بسیار پرهزینه است. امروزه کراوات های هرمس 10 درصد فروش سالانه این برند است. هرمس سالانه بیش از دو میلیون کراوات می فروشد. قیمت کراوات های این برند در بازار ایران از سه میلیون تومان شروع می شود.
منبع:ماهنامه آینده روشن

نظر بدهید