مراقبت از مو و نکات مهم در استفاده از شامپو
کافه سلامت

کاندیشنر و ریزش مو

1.49Kبازدید

کاندیشنر یا نرم کننده مو محصولاتی هستند که در حمام، بعد از شامپو کردن، برای نرم کردن موها استفاده می شوند.برای خنثی کردن الکتریسیته ساکن مو پس از شامپو این فراورده بر روی ساقه موها مالیده می شوند تا از وز شدن مو(fly away) جلوگیری شود، این مواد پس از استفاده باید آبکشی (rinse off) شوند.

با توجه به اینکه کاندیشنرها و حالت دهنده ها تأثیرشان سطحی بوده و فقط روی کوتیکول و ساقه مو مالیده می شوند، از نظر تئوری بر ریزش مو تأثیری ندارند. اما اگر درست استفاده نشوند و مو در حالت خیس شانه شود، موها به هم می چسبند و در اثر شانه شدن کنده شده و از فولیکول مو خارج می شوند. حتما برای شما هم پیش آمده که احساس کنید کاندیشنر موجب ریزش موها می شود. به دکتر هم مراجعه کردید و گفته ریزش مو ربطی به شامپو و کاندیشنر ندارد. اما بسیاری از پزشکان یک نکته را نادیده می گیرند: ممکن است در اثر شانه کردن، موها کنده شده و قبل از پایان مرحله آناژن از فولیکول مو خارج شده و بریزند.

کاندیشنر و ریزش مو

در مورد کاندیشنر بیشترین سوالی که پرسیده می شود این است که آیا باید کاندیشنر آب کشی شود یا نه؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت کاندیشنرها دو دسته هستند:

کاندیشنرهای نوعLeave on که نباید آبکشی شود.
کاندیشنرهای Rinse out که باید حتما آبکشی شود.بعد از شامپو زدن استفاده می شوند و قبل از خشک کردن نیاز به آبکشی دارند. اصولا هرچه مو خشک تر باشد (منظور طبیعت مو است نه خیس یا تر بودن آن) نیاز بیشتری به حالت دهنده دارد. به طوری که برای موهای خیلی خشک و آسیب دیده از حالت دهنده های با نفوذ عمقی(Deep penetrating) استفاده می شود که به داخل کوتیکول نفوذ می کند.

توجه توجه: کاندیشنرهای رایج در بازار (خصوصا نوع ایرانی آن) اکثرا جزء دسته آب کشی هستند.

کاندیشنر و ریزش مو

در آبکشی کاندیشنرهای نوع دوم باید دقت کنیم که مو به خوبی آبکشی شود (اما نه به طور کامل) زیرا برجای گذاردن مقادیر زیاد از کاندیشنر بر روی سطح مو نه تنها باعث نرمی و حالت پذیری مو نمی شود بلکه باعث احساس سنگینی و کدورت مو شده و آن را بدحالت می کند. از طرفی آبکشی کامل آن به خصوص با آب گرم، تمام مواد کاندیشنر را از سطح مو می شوید. بنابراین تنها مقدار اندکی از کاندیشنر روی موی شما باید باقی بماند. بسیار اندک در حدی که هنوز احساس کنید سطح مو لیز است. بر روی موی موی زبر و ضخیم مقدار بیشتری از کاندیشنر بر جای گذارید.
بنابراین:
کاندیشنر را حتما ، به خوبی آبکشی کنید. اما نه به طور کامل! به واژه های «حتما»، «به خوبی» و «نه به طور کامل» دقت کنید. حتما یعنی دستورالعمل را بخوانید اگر کاندیشنر شما از نوع آبکشی است باید حتما آن را آبکشی کنید. به خوبی یعنی باید حدود 99درصد کاندیشنر از روی سطح موی شما زدوده شود. نه به طور کامل یعنی حدود یک درصد از آن باید بر روی مو باقی بماند.

 

منبع : وب سایت احسان حسنانی

نظر بدهید