ژئود چیست و چه کاربردهایی دارد
کافه خواندنی

ژئود چیست و چه کاربردهایی دارد

2.96Kبازدید

ژئود چیست؟

ژئود یک واژه یونانی می باشد و به معنی “همانند زمین” است . این سنگ حاصل سنگ های آتشفشانی  و رسوبی است ، ژئودز ها اغلب به صورت تو خالی و به صورت دایره ای می باشند  که اغلب حاصل رشد بلور ها در داخل حفره های سنگ های مختلف می باشد.

ژئودز ها می توانند در هر حفره ای شکل بگیرند اما می توان به جرات گفت که اغلب ژئود ها کم و بیش در بین رسوبات ثانویه و آتشفشانی تشکیل می شود.این سنگ ها می توانند از حباب های گازی سنگ های آتشفشانی در حوضچه های گدازه بازالت شکل بگیرند  و یا در رسوبات سنگی تشکیل شوند همانند غرب آمریکا که ژئود حاصل رسوبات ثانویه می باشد. تغذیه حباب های ایجاد شده در سنگ های آتشفشانی و رسوبی توسط مواد معدنی و مواد هیدروترمال سبب ایجاد کریستال های ژئود می شود که در رنگ های مختلف موجود است که مقاوم ترین ژئود حاصل تغذیه و ایجاد به وسیله کوارتز است.

ژئود چیست و چه کاربردهایی دارد

ژئود دارای رنگ های مختلفی است که بسته به میزان ناخالصی آنها می تواند رنگ های مختلف را به خود بگیرد اما اغلب ژئود به دلیل تغذیه از کوارتز به رنگ سفید شیری هستند در حالی که بعضی ژئود ها به دلیل وجود آهن در ساختار آنها به رنگ بنفش نیز دیده می شوند.

ژئود در کجا یافت می شود؟

ژئودها اغلب در آمریکا و در مناطقی نظیر ایندیانا، آیووا، میسوری، غرب ایلینوی، کنتاکی و یوتا یافت می شود. همچنین این سنگ زیبا را می توان در کشورهایی نظیر مکزیک برزیل، نامیبیا یافت کرد. این سنگ در بعضی مناطق انگلستان نیز فراوان است و به اسم سنگ سیب زمینی شناخته می شود.

در سال 2000 یک تیم از زمین شناسان یک غاز پر از کریستال های غول پیکر ژئود را در داخل یک معدن نقره در آلمریا اسپانیا یافت کردند  که اندازه ان به 7/1 * 8/1 در 8  متر می رسید را یافت کردند که جزو بزرگترین غارهای کریستالی ژئود در دنیا بود که سپس ورودی غار به وسیله پلیس پلمپ شد. این غار با توجه به مدل های زمین شناسی در حدود 6 میلیون سال پیش زمان تبخیر دریای مدیترانه و تشکیل رسوبات نمکی ایجاد شده است. البته لازم به ذکر است که بزرگترین غار ژئود دنیا با ابعاد 10.7 متر در روستایی در قطر است.

ژئود چیست و چه کاربردهایی دارد

این سنگ دارای بسیاری ویژگی های منحصر به فرد است که در هنگام استفاده از جواهرات ژئود حس خواهید کرد. ژئود به عنوان یک سنگ قدرتمند شناخته می شود که قادر به ایجاد آرامش در فرد می شود همچنین این اعتقاد وجود دارد که ژئود باعث تقویت ارتباط بدن با جهان اطرافش می شود  همچنین این اعتقاد وجود دارد که ژئود باعث از بین بردن احساسات بد نظیر حسادت می گردد. ژئود باعث ایجاد نیرو، قدرت  و غرور می گردد و کمک می کند  تا بر احساس ترس فائق بیایید و اعتماد به نفس بالایی به دست بیاورید.

راه های شناسایی ژئود اصل

ژئودز ها به دلیل اینکه در داخل سنگ های دیگر تشکیل می شوند شناسایی انها کار مشکلی می باشد اما در اینجا چند نکته را بیان می کنیم که میتواند شما را در شناخت ژئود یاری رساند.

  1. به اطراف سنگ نگاه کنید این سنگ دارای شکل تخم مرغی است و به شکل  بیرون زده است.توجه داشته باشید که سنگ های تیز به ندرت دارای ژئود هستند.
  2. سطح ژئود را بررسی نمایید سنگ ژئود به ندرت دارای سطح صاف می باشد و بافت بیرونی آن شبیه گل کلم می باشد. گاهی اوقات می توان کریستال های داخلی ژئود را بر روی سطح آن مشاهده کرد که این نیز یکی از راه های شناسایی ژئود است.
  3. یکی دیگر از راه های تشخیص ژئود اصل مقایسه وزن آن با سنگ های هم اندازه خود می باشد. زمانی که سنگ از سنگ های هم اندازه خود سبکتر باشد احتمالا شما با یک ژئود روبرو هستید. ژئود به دلیل اینکه در داخل سنگ های دیگر شکل میگیرد دارای فضای خالی است و هنگام تکان دادن آن شاید بتوانید صدای کریستال های آن را بشنوید.
  4. یکی دیگر از راه های شناسایی ژئود اصل باز کردن و تقسیم به آن به دو قطعه است تا بتوانید محتویات داخل آن را مشاهده نمایید که بدین منظور توصیه می شود از چکش استفاده نمایید.
  5. مطمن ترین روش برای تعیین ژئود اصل انجام نمونه از محتویات داخل سنگ است که میتوانید کانی ها و مواد تشکیل دهنده آن را آزمایش کنید.

 

منبع: لوکس گلامور

نظر بدهید