چگونگی مدیریت احساسات منفی
کافه سلامت

چگونگی مدیریت احساسات منفی

253بازدید

چگونه احساسات منفی خود را مدیریت کنیم

۱- برای خود وقت صرف کنید

مقابله با احساسات قوی می تواند سخت باشد، اما برخورد با آنها بخشی از مشارکت در زندگی است. توانایی تنظیم احساسات شما و تسکین درد خود بخشی ضروری از سلامت روان است. بخشی از این کار این است که هر روز برای انجام کارهایی که باعث احساس خوب شما می شود، وقت می گیرد.

  • چه چیزی باعث می شود شما احساس خوبی داشته باشید. شما احتمالا در حال حاضر فعالیت هایی دارید که به شما کمک می کند با احساسات کنار بیایید.
  • برخی از نمونه های عالی شامل صحبت کردن با یک دوست، پیاده روی، گوش دادن به موسیقی یا درگیر شدن در فعالیت های آرام بخش دیگری مانند حمام کف است.

چگونگی مدیریت احساسات منفی

۲- تمرین خودآگاهی

مراقب پاسخ های عاطفی خود به حوادث خارجی باشید. وقت خود را برای فکر کردن درباره واکنش های خود به موقعیت های دشوار بگذارید.

  • به جای واکنش بلافاصله به یک رویداد منفی، سعی کنید لحظه ای به لحاظ ذهنی فکر کنید، تا پاسخ احساسی خود را ذکر کنید. برای مثال، بسیاری از مردم این را مفید می دانند، تا چندین نفس عمیق بکشند، یا قبل از واکنش به ده نفر بگویند.
  • فکر کنید در مورد چیزی که احساس می کنید بدون قضاوت هستید. انجام این کار به شما اجازه می دهد که فضا را به طریقی واکنشی نشان دهید، اما این متفکرانه نیست.
  • آگاهی از احساسات شما به ویژه در مورد ارتباطات و روابط مفید است.

۳- نگه داشتن یک مجله

مجله سازی می تواند به شما در سازماندهی افکار و احساسات کمک کند. این می تواند آگاهی شما را از واکنش احساسی شما افزایش دهد. این مزایای ذهنی و فیزیکی مانند تقویت سیستم ایمنی بدن و تسکین استرس را به همراه دارد. در اینجا چند نشریه مفید ارائه شده است:

  • احساسات من به این رویداد متصل است؟ چگونه آنها متصل نیستند؟
  • این احساسات در مورد خودم و نیازهایم چه میگویند؟
  • آیا می توانم پاسخ احساسی خود را قضاوت کنم؟ از طریق قضاوت های خودم چه فرضیاتی را بدست می آورم؟
  • سعی کنید در مجله خود حداقل ۲۰ دقیقه در روز بنویسید.

 چگونگی حفظ روابط سالم

۱- ویژگی های روابط سالم را بدانید

حمایت اجتماعی در دوران دشواری مهم است. دوستان، خانواده و همکاران می توانند هر گونه حمایت احساسی و کمک به رویدادهای زندگی روزمره را پشتیبانی کنند. پشتیبانی اجتماعی همچنین به شما امکان می دهد تا احساس راحتی کنید. به دنبال این اجزا در روابط خود باشید:

  • اعتماد. اعتماد برای ایجاد یک رابطه قوی و سالم ضروری است. افشای خود واقعی برای دیگران میتواند آسیب پذیر باشد.
  • توجه. احترام به روابط به این معنی است که شما نظرات، نیازها و مرزهای دیگر را می پذیرید. احترام نیز شامل اجتناب از نظرات مضطرب، نامزد کردن، و نادیده گرفتن است.
  • استماع. گوش دادن یکی از راه های واضح برقراری ارتباط و احترام به شخص دیگری است. گوش دادن را با اجازه دادن زمان برای صحبت کردن دیگران انجام دهید. توجه داشته باشید که آنها چه می گویند و همچنین چگونه آنها آن را می گویند. برای دیگران به دنبال همین کار باشید.
  • آزادی. آزادی در یک رابطه به این معنی است که به دیگران اجازه می دهید وقت خود را به آنها اختصاص دهید. شما همچنین به آنها اجازه می دهید روابط دیگر را در زندگی تقویت کنید. این به این معنی است که شما به یکدیگر اجازه می دهید بدون نیاز به توضیح، نیازهای خود را بیان کنید.

۲- ویژگی های روابط ناسالم را درک کنید

متأسفانه، برخی از روابط می توانند ناسالم باشند و یا حتی سوءاستفاده کنند. سوءاستفاده در روابط اغلب درمورد کنترل فرد دیگری از لحاظ جسمی یا احساسی است. در اینجا چندین رفتار وجود دارد که ممکن است نشان دهند که فرد دیگری سوءاستفاده می کند:

  • خجالت دادن شما به طور هدفمند
  • بیش از حد بحرانی بودن
  • نادیده گرفتن یا رد کردن شما
  • غم انگیز و غیر قابل پیش بینی بودن
  • کنترل این که کجا بروید و محدود کردن کسی که می توانید ببینید
  • با استفاده از عباراتی مانند “اگر شما _____ نیستید، من _____________”
  • استفاده از پول برای کنترل شما
  • چک کردن تلفن همراه یا ایمیل شما بدون اجازه
  • داشتن مالکیت
  • خلق و خوی و حسادت شدید
  • فشار آوردن به شما، استفاده از گناه، یا مجبور کردن شما برای داشتن رابطه جنسی

۳- روابط خود را ارزیابی کنید

هنگامی که شما درک می کنید که چه چیزی یک رابطه سالم یا ناسالم ایجاد می کند، زمان کمی برای در نظر گرفتن دایره اجتماعی خود و مردم در آن وجود دارد. فکر کنید که کدام روابط بیشتر حمایت می کنند و ممکن است سوءاستفاده کنند.

  • اگر در زندگی شما رابطه ی خشونت آمیز وجود داشته باشد، در معرض آزار و اذیت افراد نسبت به رفتار آنها باشید. شما همچنین ممکن است نیاز به حذف این افراد از شبکه پشتیبانی، به ویژه اگر آنها نگرانی شما را پذیرفته اند. این افراد به سلامت روان شما آسیب می رساند.
  • به همین ترتیب، ممکن است بخواهید زمان بیشتری را با افرادی که بیشترین حمایت را دارند، صرف کنید.

۴- در رفتارهای سالم دوستانه شرکت کنید

حفظ روابط مثبت فقط در مورد رفتارهای دیگران نیست. این مربوط به رفتارهای شماست. در اینجا چند نکته برای حفظ روابط سالم وجود دارد:

  • یاد بگیرید که چه چیزی از هر فردی به عنوان رابطه ای فردی میخواهید.
  • نیازهای خود را ابراز کنید و به نیازهای دیگران احترام بگذارید.
  • به رسمیت شناختن اینکه شما از طریق یک رابطه شادی کامل نخواهید یافت.
  • صحبت کردن و اموختن برای این که بر سر نتیجه گفتگو کنند تا به یک نظر برسند.
  • قبول کردن و دوست داشتن تفاوت بین خود و دیگران.
  • همدلی را با تلاش برای درک و تصور دیگران درک کنید. هنگامی که مسائل جدی مطرح می شود، سعی کنید با صداقت و محبت مذاکره کنید.

نکات:

  • از یک مجله برای پردازش احساسات لذت بخش مانند غم و اندوه، ناپاکی، احساس رهایی استفاده کنید. این ورزش خوب برای قبل از رفتن به خواب است.
  • عادت به این تفکر مثبت را برای ماندن انگیزه داشته باشید.

هشدارها:

  • اگر نگرانی های جدی در مورد سلامت روان خود دارید، به دنبال مراقبت یک مشاور یا درمانگر مجاز باشید. اگر فکر می کنید که به خود و دیگران آسیب می رسانید، بلافاصله به دنبال کمک باشید.

منبع:رسانه دکتر سلامت

نظر بدهید