روانشناسی رنگ در استایل
کافه خواندنی

چه رنگ‌هایی باید بپوشید و چرا !؟

1.38Kبازدید

همان‌طور که خودتان هم می‌دانید رنگ‌های لباس بر احساسات ما تاثیر می‌گذارند، اما آیا می‌دانید که رنگ‌های لباس نیز می‌توانند احساسات شما را تغییر داده و بر عادات خرید شما تأثیر بگذارند؟ 85٪ از مصرف‌کنندگان اعتقاد دارند که رنگ لباس هنگام خرید یک محصول، عامل اصلی است و 90 ثانیه طول می‌کشد تا تاثیر رنگ بر شما ظاهر شود. وقتی می‌خواهید روحیه خود را تغییر دهید یا قصد تاثیرگذاری بر فردی را دارید، رنگ‌های لباس نیز تأثیر دارد. در دوره‌های طراحی لباس آموزشگاه پیشکسوتان در مورد مباحث روانشناسی رنگ در استایلینگ به‌طور مفصل بحث می‌شود.

روانشناسی رنگ ها

استایل مشکی

کارن هالر، متخصص مد و سبک می‌گوید: “سیاه، رنگی است که جدی گرفته می‌شود.”

در واقع طبق تحقیقات در زمینه روانشناسی رنگ سیاه توسط دیگران به‌عنوان شاخصه‌ای از پرستیژ، قدرت، جدیت و شعور تلقی می‌شود. بنابراین در بسیاری از دانشگاه‌های اروپا، مانتوی فارغ‌التحصیلی به رنگ سیاه است. افرادی که ترجیح می‌دهند لباس سیاه بپوشند، بلندپرواز، هدفمند اما حساس هستند. به‌عنوان یک قاعده، آن‌ها احساسی هستند و به‌راحتی تحریک می‌شوند، اگرچه اغلب سعی در پنهان کردن آن دارند. رنگ سیاه به آن‌ها کمک می‌کند تا توجه محیط را از ظاهر خود به شخصیت خود تغییر دهند، زیرا خصوصیات درونی یک فرد برای آن‌ها مهم‌تر است.

روانشناسی رنگ در استایل

استایل قهوه‌ای

قهوه‌ای رنگ زمین است، رنگ چیزی قابل اعتماد، قوی و پایدار است. افرادی که دوست دارند رنگ قهوه‌ای را بپوشند، اندکی محافظه‌کار هستند، به بزرگان خود احترام می‌گذارند و همیشه در همه‌چیز به‌دنبال صلح، ثبات و قدرت هستند. دختری با لباس قهوه‌ای یا مردی در ژاکت قهوه‌ای، تصور یک فرد قابل اعتماد، باهوش و منطقی را می‌دهد.

روانشناسی رنگ در استایل

استایل آبی

لیزا جانسون ماندل، روزنامه‌نگار و روان‌شناس نوشت: “آبی بهترین رنگ برای مصاحبه است زیرا اعتماد به نفس و اطمینان را به شما می‌دهد.

بنابراین بسیاری از لباس کارها به رنگ آبی است. “دانشمندان دانشگاه بریتانیا و کلمبیا تحقیقاتی در مورد تأثیر رنگ انجام دادند و دریافتند که سایه‌های تیره‌تر رنگ آبی باعث آرامش می‌شود. مردم تمایل دارند رنگ آبی را با هوش، اعتماد، کارآیی و آرامش مرتبط می‌کند. سایه‌های آبی لباس اغلب توسط افراد مهربان، دلسوز، مؤدب و حتی خجالتی انتخاب می‌شوند. آرامش و شعف دو ویژگی بسیار متداول در این نوع افراد است.

روانشناسی رنگ در استایل

استایل سبز

دانشمندان دانشگاه آمستردام می‌گویند که رنگ سبز روحیه خوب را در شما و محیط اطراف شما حفظ می‌کند.

لاتریس آیزمن، مدیر اجرایی موسسه رنگ پانتون و نویسنده کتاب در این حوزه می‌گوید: “لذت سبز از خویشاوندی آن با طبیعت ناشی می‌شود که باعث ایجاد احساس آرامش و رضایت می‌شود.”

در روانشناسی رنگ کسانی که سبز را ترجیح می‌دهند زندگی عمومی و فعال دارند، همیشه در یک منطقه خوب زندگی می‌کنند و از نظر اقتصادی پایدار هستند. آن‌ها همچنین دلسوز مهربان و دارای قلب رئوف هستند.

روانشناسی رنگ در استایل

استایل بنفش

درگذشته بنفش اغلب نمایندگی و حق امتیاز جامعه بالاتر بود. این به معنای پختگی، ثروت و تجمل بود. کلئوپاترا معروف بود که دیوانه‌ی رنگ بنفش است. در زمان‌های گذشته فقط ثروتمندان توانایی پوشیدن سایه‌هایی از بنفش را داشتند. امروزه رنگ بنفش هنگام پوشیدن لباس نشانگر خلاقیت، بینش و عشق به هنر است. به‌گفته کارشناسان، افرادی که بنفش می‌پوشند، احساسی و حساس هستند. آن‌ها رویایی پرشور هستند و عرفان را دوست دارند. همچنین این افراد غیرقابل پیش‌بینی هستند و برخورد با آن‌ها می‌تواند در عین‌حال آسان و دشوار باشد.

روانشناسی رنگ در استایل

استایل قرمز

قرمز رنگ شور و قدرت است.

کنی فریم پونگ، مدیر برند لباس زنانه ایتالیایی، ایدی پیسانو می‌گوید: “اگر می‌خواهید کسی را ترغیب کنید یا تحت‌تأثیر قرار دهید، لباس قرمز را انتخاب کنید.

قرمز توجه افراد را به خود جلب می‌کند. افراد تمایل دارند رنگ پر جنب‌وجوش را با انرژی، حرکات و هیجان مرتبط می‌کند. روان‌شناسان دانشگاه روچستر دریافتند که مردان بیشتر به زنانی که جزئیاتی به رنگ قرمز دارند، جذب می‌شوند.

ابی کاللیچ، استاد روانشناسی رنگ در دانشکده پزشکی شرقی ویرجینیا در نورفولک، ویرجینیا می‌گوید: “قرمز تحریک‌کننده برای مردان است.”

کسانی که غالباً قرمز می‌پوشند، به‌راحتی تحریک شده، کمی خودمحور و همچنین مستعد اعتیاد هستند.

روانشناسی رنگ در استایل

استایل زرد

رنگ زرد رنگ شادی، خورشید و خنده است. مطالعات نشان می‌دهد که رنگ زرد تولید سروتونین در مغز را افزایش می‌دهد، سوخت و ساز بدن را تسریع می‌کند و روحیه را در همه افراد اطراف بالا می‌برد. علاوه‌براین، رنگ زرد تمرکز و توجه را افزایش می‌دهد، بنابراین اغلب در تابلوهای تبلیغاتی، سایت‌های تبلیغاتی، علائم جاده و خطوط خیابان استفاده می‌شود. کارشناسان می‌گویند سایه‌های زرد در لباس اغلب توسط افراد فعال و خلاق استفاده می‌شود. آن‌ها رؤیاها و ماجراجویان درخشانی هستند و آماده اکتشاف و فتح هستند.

روانشناسی رنگ در استایل

استایل سفید

روانشناسی رنگ سفید نماد آزادی، پاکی، بی‌گناهی و سادگی است. به‌همین دلیل است که بسیاری از افراد هنگام شروع چیز جدیدی در زندگی یا ورود به یک فصل جدید تصمیم می‌گیرند که چیزی سفید خریداری کنند. رنگ سفید افراد قابل اعتماد و عاشق آزادی را جذب می‌کند و با خوش‌بینی به زندگی نگاه می‌کند. این افراد در هر کاری که انجام می‌دهند بسیار مرتب و منظم هستند، آن‌ها آغاز کار جدید را می‌پسندند و برای کمال تلاش می‌کنند. به‌طور کلی، رنگ سفید را بسیاری از انواع شخصیت‌های مختلف می‌پوشند. این یک رنگ خنثی است که به ندرت دیگران را دفع می‌کند.

روانشناسی رنگ در استایل

استایل صورتی

صورتی روشن، رنگ یک دختر شیطون است، اما می‌تواند در کمد لباس کودکان یا بر تن عروسک‌های باربی نیز مشاهده شود. با این‌حال، برای کسانی که در سن بالاتری قرار دارند، سایه‌های نرم‌تر و براق‌تر صورتی بهتر است زیرا نمایانگر زنانگی نهایی است. صورتی نرم، آرام، گرم و زنانه به حساب می‌آید و یکی از قدرتمندترین آرام‌بخش‌ها است. بنابراین در برخی از زندان‌ها، دیوارها با سایه‌های صورتی رنگ شده‌اند تا سطح پرخاشگری کاهش یابد. به‌گفته روان‌شناسان، افرادی که عاشق صورتی هستند، عاشقانه، خوش‌بین و درستکار هستند به‌عنوان یک قاعده، آن‌ها افرادی هستند که مهربانی و راحتی را بالاتر از هر چیز دیگری می‌دانند. (7 دلیل واضح که آقایان جنتلمن را به پوشیدن رنـگ صورتی وا می‌دارد!)

روانشناسی رنگ در استایل

استایل نارنجی

نارنجی همیشه علاوه‌بر اینکه رنگی گرم است، یک فضای جالب و جذاب را به یک محیط می‌بخشد. کسانی که دوست دارند نارنجی بپوشند، خوش‌بین، پرانرژی و شاد هستند و مشتاق تغییر هستند. در صفات آن‌ها می‌توان کمی جاه‌طلبی و محتاطی را افزود.

روانشناسی رنگ در استایل

استایل طوسی

سبک‌شناسان می‌گویند که طوسی رنگ تعادل است، نه تیره است و نه روشن. اگر شخصی لباس طوسی زیادی داشته باشد، معمولاً به این معنی است که می‌خواهد نامرئی بماند. طوسی در روانشناسی رنگ (و سایه‌های آن) نمادی از آرامش و بلوغ است. بسیاری از مردان جوان لباس‌های طوسی می‌پوشند، درحالی‌که زنان در سنین بالاتر لباس‌های طوسی دارند. از آن‌جاکه این یک رنگ خنثی است، توصیف شخصی که آن را ترجیح می‌دهد بسیار دشوار است. آن‌ها می‌توانند شخصی باشند که بتوانند در سکوت از قوانین پیروی کنند و همچنین یک فرد با قوه قضاوت، کم هیجانی و قاطع باشند. اما در بیشتر موارد، فردی که از طوسی طرفداری می‌کند، کسی است که دوست ندارد جلب توجه کند و سعی می‌کند بی‌طرف باشد.

روانشناسی رنگ در استایل

منبع : طراح لباس

نظر بدهید