تاریخچه‌ی سبک وینتیج
کافه خواندنی

چطور با استایل وینتیج لباس بپوشیم؟

1.03Kبازدید

در گذشته و قبل از شکل‌گیری صنعت مد، دوخت لباس معمولا به شکل دستی بود و در طبقه‌ی متوسط و کارگر بیشتر جنبه‌ی کاربردی داشت تا زیبایی. یک لباس ممکن بود بارها تعمیر شود و وصله بخورد یا پس از مدتی به شخص دیگری داده شود. همچنین بعد از اینکه پارگی‌ها خیلی زیاد می‌شد و قابل تعمیر کردن نبود، پارچه‌ی لباس به وصله‌ی لباس‌های دیگر، ملافه‌ی پتو یا پارچه‌های مخصوص گردگیری تبدیل می‌شد.

سبک وینتیج در زمان جنگ جهانی اول بسیار پر طرفدار شد و آمریکا در طول جنگ جهانی اول با شعارهای مد اقتصادی و حفظ محیط زیست موفق به کاهش ۱۰ درصدی تولید زباله شد. پس از مدتی، با اوج گرفتن صنعت مد و استفاده‌ی افراد مشهور از لباس‌های مختلف و نمایش آن‌ها در تلویزیون تقاضا برای جایگزینی محصولات جدید با قدیمی‌ افزایش یافت.

خوشبختانه این روزها با علاقه‌ی مجددی که به پایداری محیط زیست ایجاد شده است، استفاده از وسایل قدیمی رواج پیدا کرده و سبک وینتیج با استقبال مواجه شده است. بعضی از لباس‌های قدیمی با یک تغییر کوچک دوباره قابل استفاده می‌شوند و اگر ظاهر مناسبی نداشته باشند، به‌عنوان لباس زیر استفاده می‌شوند.

در سراسر جهان، لباس‌های دست دوم بازیابی می‌شوند و به شکل جدیدی دوباره استفاده می‌شوند. اگر شما هم از طرفداران لباس‌های قدیمی هستید، می‌توانید با خواندن این مطلب با اصول سبک وینتیج آشنا شده و استایل خاص خود را خلق کنید.

تاریخچه‌ی سبک وینتیج

تاریخچه‌ی سبک وینتیج

قبل از اینکه به سراغ تعریف استایل وینتیج برویم، بهتر است با بعضی از اصطلاحات و دسته‌بندی‌های این سبک آشنا شویم. کلمه‌ی Vintage یک استاندارد صنعتی است که برای محصولات ساخته شده بین ۲۰ تا ۱۰۰ سال قبل به کار می‌رود. به محصولاتی با این قدمت «قدیمی» گفته می‌شود و اگر کالایی بیشتر از ۱۰۰ سال عمر داشته باشد، «عتیقه» است.

همچنین به دلیل تغییر سایز لباس‌ها در گذر زمان، سایز لباسی که در دوران قدیم دوخته می‌شد، نسبت به این دوره کوچکتر است. به‌عنوان مثال لباسی که در سال ۱۹۷۰ در سایز M تولید شده است برابر با لباس XS در سال ۲۰۱۰ است.

استایل وینتیج چیست؟

تاریخچه‌ی سبک وینتیج

این استایل معمولا تقلیدی از دوره‌ی کلاسیک، با سلیقه‌ی مدرن است که سبک عجیب و غریب اما بسیار محبوب وینتیج را می‌سازد. این سبک به دو دسته‌ی کلاسیک و وینتیج تقسیم می‌شود. مد کلاسیک به سبکی گفته می‌شود که نمی‌توان آن را در دسته‌ی قدیمی یا مدرن طبقه‌بندی کرد.

مد وینتیج که ما از آن صحبت می‌کنیم، با پوشاک و لوازمی ارتباط دارد که به دوران قدیم در قرن بیستم ارتباط دارد. البته ارائه‌ی توضیحات کامل و جامع درباره‌ی سبک وینتیج امکان‌پذیر نیست و در این مطلب همراه با معرفی ترکیب‌های مختلف این سبک، نکات مهم درباره‌ی این استایل را هم به شما معرفی کرده‌ایم.

سبک‌های مختلف استایل وینتیج

تاریخچه‌ی سبک وینتیج

لباس‌های وینتیج می‌تواند در هر جمعی شما را از دیگران متمایز کند. فرقی ندارد این جمع یک مهمانی ساده باشد یا یک مراسم رسمی، استایل وینتیج شما را خاص جلوه می‌دهد. راز سبک وینتیج تعادل و ظرافت بین مد قدیمی و مدرن است. فراموش نکنید که استایل وینتیج در واقع تفسیر و بازآفرینی مجدد سبک قدیمی با استفاده از مد و سلیقه‌ی مدرن است. در ادامه برای آشنایی بیشتر چند ترکیب پر طرفدار وینتیج را معرفی می‌کنیم تا بتوانید از آن‌ها ایده بگیرید.

سبک ساده

سادگی در استایل وینتیج

زیاده‌روی در مصرف، بزرگترین مانع در برابر خلق سبک وینتیج است. همیشه سادگی لباس، مو و آرایش باعث متمایز شدن این سبک می‌شود. یکی از اشتباهات رایج در میان افرادی که به‌تازگی به سبک وینتیج روی آورده‌اند، تلاش آن‌ها برای تقلید از این سبک است که معمولا به ایجاد یک ظاهر نامناسب منجر می‌شود. پس توصیه می‌کنیم برای شروع از سبک‌های ساده و خلوت شروع کنید.

سبک ترکیبی

تاریخچه‌ی سبک وینتیج

استفاده از چند اکسسوری مدرن می‌تواند تعادل خوبی بین لباس‌های قدیمی و جدید ایجاد کند. اکثر مردم نمی‌خواهند استایل ترکیبی مدرن و وینتیج را قبول کنند زیرا معتقدند که از اصالت سبک وینتیج دور است. این ترکیب نه تنها از خصوصیات قسمت‌های قدیمی این سبک کم نمی‌کند، بلکه می‌تواند به نمایان‌تر شدن بخش‌های قدیمی کمک کند.

سبک متنوع

تاریخچه‌ی سبک وینتیج

سبک وینتیج هم مانند بقیه‌ی سبک‌ها با ترکیب وسایل و لباس‌های رشد پیدا می‌کند. شکستن سبک وینتیج با استفاده از چند عنصر مدرن در استایل، عناصر زیبایی شناختی جدیدی را در ظاهر شما ایجاد می‌کند و یکنواختی را از بین می‌برد. به‌عنوان مثال استفاده از یک ساعت هوشمند همراه با یک لباس قدیمی می‌تواند تنوع لازم را ایجاد کند.

سبک کلاسیک

سبک کلاسیک در استایل وینتیج

لباس‌های کلاسیک و قدیمی به‌عنوان اصلی‌ترین نماد سبک وینتیج شناخته می‌شوند. اگر دوست دارید به سبک وینتیج لباس بپوشید اما ظاهری کلاسیک خود را حفش کنید، می‌توانید یک پیراهن قدیمی را همراه با صندل‌هایی با لژ بلند یا یک کیف دستی مدرن استفاده کنید. با این ترکیب هم ظاهری کلاسیک دارید و هم به سبک وینتیج لباس پوشیده‌اید.

اکسسوری‌های وینتیج

تاریخچه‌ی سبک وینتیج

یک راه دیگر برای ساخت استایل وینتیج وجود دارد و آن، استفاده از اکسسوری‌های کلاسیک است. شما می‌توانید با استفاده از لباس‌های جدید و اکسسوری‌های قدیمی مثل عینک یا کلاه، یک استایل وینتیج خاص بسازید.

لباس اصلی قدیمی، اکسسوری مدرن

استایل وینتیج

این ترکیب برعکس ترکیب قبلی است، یک لباس قدیمی همراه با اکسسوری‌های جدید. با استفاده از لباس کلاسیک می‌توانید بر بخش قدیمی تمرکز کنید و با چند اکسسوری مدرن و ساده، استایل وینتیج مخصوص به خود را بسازید.

مدل موی وینتیج

مدل موی استایل وینتیج

مدل‌ها موی وینتیج به دلیل نوآوری،‌ تکنیک و مهارتشان در گسترده‌تر کردن سبک‌های مختلف، بسیار جلب توجه کرده‌اند. در این سبک از موی صاف، موهای مجعد، موهای فر، برش‌ها و چرخش‌های زیبای قرن بیستم استفاده می‌شود تا بهترین مدل موهای قدیمی بازآفرینی شود.

هماهنگی رنگ و تکمیل استایل وینتیج با پیراهن

پیراهن‌های طرح‌دار

با استفاده از پیراهن می‌توانید از پوشیدن چندین لباس مختلف کلاسیک جلوگیری کنید. مدل‌های مختلف پیراهن هم به‌عنوان بخش مدرن و هم کلاسیک کاربرد دارند و با تغییر طرح پارچه می‌توانید دوره‌ی زمانی آن را تغییر دهید. پیراهن‌ها به‌راحتی با اجزای دیگر ترکیب می‌شوند و فضای زیادی را برای ایجاد تنوع در استایل در اختیار شما قرار می‌دهند.

قسمت‌های اصلی استایل وینتیج

استایل وینتیج

اگر نمی‌توانید در فروشگاه‌های محلی یا آنلاین، اکسسوری‌های مناسب برای استایل وینتیج پیدا کنید، می‌توانید از وسایلی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم استفاده کنید؛

وسایل با طرح گلدار
وسایل با طرح خال‌خالی
پیراهن‌های ریش‌ریش
پیراهن‌های چین‌دار
پیراهن‌های آزاد

جمع‌بندی

سبک وینتیج با ایجاد اعتدال بین اجزای مختلف ساخته می‌شود. در واقع دلیل اصلی محبوبیت لباس‌های وینتیج استفاده از سبک مدرن برای بازآفرینی مد قرن بیستم است. با کمک مطالبی که در این مطلب عنوان شد می‌توانید در کمترین زمان یک استایل وینتیج خوب بسازید. این استایل فضای گسترده‌ای برای امتحان ترکیب‌های مختلف در اختیار قرار می‌دهد و می‌توانید بر اساس سلیقه شخصی، استایل وینتیج خود را بسازید.

منبع: road2beauty , ELLE
دیجی کالا مگ

نظر بدهید