چرم تولید شده از گیاهان
کافه خواندنی

چرم تولید شده از گیاهان دری جدید به سوی صنعت مد و فشن

810بازدید

صنعت چرم یکی از تجارت‌های پر سود در دنیا محسوب می‌شود همراه با این سود چهارمین صنعت آلوده‌کننده در جهان نیز هست. این صنعت سالیانه چهار میلیارد حیوان را می‌کشد و نزدیک به چهارصد میلیارد لیتر آب مصرف می‌کند. به طور مثال برای تولید یک جفت کفش چرمی ۸۰۰ لیتر آب نیاز است. با گذشت زمان و استفاده از محصولات حیوانی و مواد شیمیایی آلوده کننده، چه در فرآیند تولید چرم حیوانی چه در تولید چرم انسان ساخت، باعث شده است که نه تنها فعالان حقوق حیوانات بلکه دوست‌داران محیط زیست، در واقع تمام انسان‌هایی که در زمین زندگی می‌کنند، نیز با چالش استفاده از محصولات حیوانی و صنعتی که برای انسان‌ها خطرات و مشکلات زیادی ایجاد می‌کنند روبرو شوند و نسبت به این موضوع آگاه شوند.

تا چند سال پیش فقط از بین چرم حیوانی و چرم‌های صنعتی که از مواد شیمیایی تولید می‌شدند مجبور به انتخاب بودیم. اما اکنون با گزینه‌های زیادی روبرو هستیم که همگی از مواد طبیعی و گیاهی تولید می‌شوند. امروزه مواد مختلفی جایگزین چرم شده‌اند و چرم گیاهی از ضایعات محصولات کشاورزی چون آناناس، سیب، قارچ، چوب پنبه، انبه، قهوه و به تازگی از کاکتوس تولید می‌شود.

برندها و متخصصان زیادی در طی سال‌ها فعالیت و تحقیق در راستای کاهش ضایعات، کاهش گرمای جهانی و دغدغه کمبود آب فعالیت کرده‌اند و هر سال محصولی با کیفیت‌تر برای جایگزینی با چرم حیوانی ارائه کرده‌اند که هم پایدار و دوستدار محیط زیست باشد و هم قابلیت‌ها و ویژگی‌های چرم را داشته و نظر مشتریان را حفظ نمایند. در ادامه چندی از این طراحان و برندها را معرفی می‌کنیم که کالکشن‌های مختلفی از چرم گیاهی را ارائه داده‌اند.

کفشی دوست داشتنی برای علاقه‌مندان به قهوه

چرم تولید شده از گیاهان

طراح این برند مطرح کرده است که محصول جدید آن‌ها برای عاشقان قهوه جذاب خواهد بود چرا که امروز علاوه بر نوشیدن قهوه به کمک این محصول جدید و نوآورانه می‌توانیم آن را بعنوان یک کفش جذاب اسپرت بپوشیم.
شرکت آلمانی Nat-2 در سال ۲۰۰۷ توسط Sebaustian Thies تاسیس شد. خانواده او یکی از قدیمی‌ترین کمپانی‌های کفش در اروپا را داشته‌اند. اما آنچه که او را از فعالیت‌های قبلی خانواده¬اش جدا می‌کند اشتیاق او به نوآوری و وفاداری آن به پایداری است. بعد چندین سال فعالیت این برند توانست کفش ورزشی Unisex که از تفاله قهوه بازیافت می‌شود تولید کند. به غیر از یک لایه چرم قهوه سایر قسمت‌ها از پلاستیک‌های بازیافت شده به دست آمده و کفی کفش از چوب پنبه ساخته شده که ضد باکتری است. تمام این موارد بر پایه تولید محصول پایدار که اصل اولیه این شرکت است به دست آمده است.

Iconic Veja و کالکشن جدید با چرم ذرت

چرم تولید شده از گیاهان

Veja برند کفش پاریسی یک مجموعه از کفش‌های جدید گیاهی و زیست تخریب‌پذیر خود که از زباله‌های ذرت تهیه شده است را راوانه بازار کرد. این شرکت قصد ارائه یک مجموعه غیر چرم و پایدار از کفش ورزشی را که بسیار محبوب هستند را داشت، اما طراحان این برند بیان داشتند که چرم صنعتی و پلاستیک به اندازه کافی با محیط زیست سازگار نیستند و مواد شیمیایی مخربی را به محیط وارد می‌کنند. این شرکت در سال ۲۰۰۴ توسط Sbabastian Kopp و fracios Morillion تاسیس شد، آن‌ها پنج سال را صرف ساخت محصول جدیدی که گفته می‌شد دقیقا شبیه به چرم است کرده‌اند. این خط تولید جدید در پاسخ به خسارات ناشی از تولید چرم به کره زمین و تاثیر فعالیت این برند در جلوگیری از تخریب جنگل‌ها در برزیل شروع به فعالیت کرد. این کفش ورزشی از ضایعات ذرت ساخته شده است اما مانند چرم کاملا چشم‌گیر است. آن‌ها ثابت کرده‌اند که با کمی تلاش برندهای تجاری می‌توانند بدون تولید زباله در صدر روند صنعت مد باقی ماند. کفش ورزشیCampo با قیمت ۱۵۰ یورو به صورت خرده فروشی در دسترس است.

Veerah و کفش تولید شده با چرم پوست سیب

چرم تولید شده از گیاهان

تحقیات این برند شش سال طول کشید و پس از شش سال تحقیق و توسعه برند تجاری Veerah خط تولید کفش گیاهی از پوست سیب را راه‌اندازی کرد. سیب استفاده شده از مزارع کوه‌های آلپ به دست میاد و تمام اصول کشت ارگانیک در آن رعایت می‌شود. چرم تولید شده توسط این برند بسیار زیبا و مشابه به چرم واقعی است. این چرم با دوام و ضد آلرژی است. منافذ طبیعی موجود در پوست سیب باعث می‌شود چرم سیب قابلیت تنفس داشته باشد و به طور طبیعی در برابر اشعه ماورا بنفش مقاوم باشد. پوست سیب نسبت به چرم واقعی و مصنوعی دوام قابل مقایسه و یا حتی برتر دارد.

Samara و مجموعه کیف تولید شده از چرم سیب

چرم تولید شده از گیاهان

این برند برای کاهش مصرف چرم صنعتی قدم‌هایی برداشته است و در تلاش است تا صنعت مد را بر پایه طبیت و گیاهان به پیش ببرد. به منظور بالا بردن کیفیت این مجموعه جدید کیف دستی تولید شده از پوست سیب از پلی ‌ارتان استفاده شد و نتیجه آن دوام چند برابر کیف‌ها است. این برند اعلام کرده است که برای تولید چرم گیاهی مخصوص خود از نارگیل و آناناس نیز استفاده کرده‌اند اما هیچ‌کدام کیفیت و دوام چرم سیب را نداشته است. برای کاهش اثرات محیط زیستی صنعت چرم از تفاله‌ها و ضایعات کارخانه‌های آبمیوه‌گیری برای تولید کیف استفاده شده است.

Luxtra اولین برند ارائه دهنده کیف دستی با چرم انبه

چرم تولید شده از گیاهان

Luxtra اولین برند در انگلستان بود که طرح‌هایی را با استفاده از چرم انبه روانه بازار کرده است. در چند سال گذشته مفهوم چرم تغییرات اساسی داشته است. به دنبال نگرانی در مورد سهم مد و صنعت چرم در بحران آب و هوایی شرکت‌های نوآور در حال بازنگری در روند تولید و مصرف خود هستند که در این بحران آب و هوایی، نابودی جنگل‌ها، آلودگی آب و زمین و بسیاری دیگر از مسائل محیط زیستی کمک کنند.

Piñatex چرم آناناس را جایگزین چرم حیوانی کرد

چرم تولید شده از گیاهان

دکتر Carmen Hijosa در ابتدا در زمینه چرم‌های حیوانی فعالیت می‌کرد. اما در دهه ۱۹۹۰ تأثیرات زیست محیطی بالای صنعت چرم را دریافت و برای یافتن راه‌حل بهتری نسبت به چرم صنعتی اقدام کرد. پس از سال‌ها تحقیق، وی Piñatex، یک چرم طبیعی را که از برگ‌های آناناس ساخته شده بود ابداع کرد. برگ‌ها محصول جانبی کشت آناناس هستند و اثر محیطی مواد چون PVC (پلی وینیل کلراید) و چرم طبیعی را ندارند.
Hijosa شرکت Ananas Anam را برای فروش Piñatex تأسیس کرد و برندهای زمینه مد، طراحان و دانشجویان می‌توانند از طریق وب سایت Ananas Anam ورق‌های چرم Piñatex را سفارش دهند. این شرکت به طور مستقیم کالاهای ساخته شده از چرم آناناس را به فروش نمی‌رساند، اما شما می‌توانید کفش، کیف پول و سایر کالاهای ساخته شده از Piñatex را از شرکت هایی از جملهNae Vegan ، Hozen ، HFS Collective و Hugo Boss خریداری کنید.
Piñatex از الیاف طبیعی و الیاف اسید پلی‌لاکتیک (PLA) ساخته شده است که تخریب‌پذیر هستند. با این حال ، Piñatex با یک رزین مبتنی بر نفت پوشانده شده است، که این ماده تجزیه پذیر نیست. این شرکت در حال کار بر روی یک پوشش بیولوژیکی است و امیدوارند Piñatex را در آینده تخریب پذیر کنند و این مشکل این محصول نیز برطرف بشود.

چرم کاکتوس جدیدترین دستاورد صنعت چرم

چرم تولید شده از گیاهان

دو کارآفرین در مکزیک برای پیدا کردن یک جایگزین چرمی تلاش‌های زیادی کرده‌اند و نتیجه دو سال تحقیق و بررسی در این زمینه محصولی است که نه تنها سازگار با محیط زیست بلکه از نظر ظاهری نیز شبیه به چرم واقعی است. آن‌ها برای تبدیل کاکتوس به چرم وگان روش خاصی را طراحی کرده‌اند. این چرم وگان به نام تجاری Desserto ثبت شده است. گونه کاکتوسی که برای تولید چرم پروش می‌یابد پوست ضخیم و ناهمواری دارد و همین امر باعث می‌شود که بافت کاملی برای شبیه‌سازی چرم حیوانات در اختیار بگذارد. دلیل انتخاب کاکتوس نیاز آبی پایین این گیاه و وفور این گیاه در مکزیک است. همچنین برای رشد و توسعه این نوآوری پتانسیل‌های لازم در این کشور یافت می‌شود.
برگ‌های بزرگ و رسیده کاکتوس چیده، تمیز و پوره می‌شوند و در آفتاب خشک شده و در پایان با استفاده از روش‌های خاصی به طور طبیعی رنگ‌آمیزی می‌شوند. این امر باعث می‌شود چرم وگان دارای گواهینامه ارگانیک باشد. اگر این دلایل برای استفاده از چرم گیاهی قانع کننده و کافی نیست باید بدانید که قیمت این چرم با چرم حیوانی متفاوت نیست و برای تولید صندلی ماشین، کفش، کیف دستی و حتی لباس مناسب است. از آن‌جایی که از مواد عالی تولید شده به پوست اجازه تنفس می‌دهد که این مورد را چرم مصنوعی ندارد. چرم کاکتوس تا حدود تجزیه‌پذیر است ولی پلاستیک نه و مشکل بعدی چرم مصنوعی اثرات منفی است که بر روی محیط زیست می‌گذارد که چرم تولید شده از کاکتوس آن مشکل را ندارد.

منبع:سارک

نظر بدهید