پرکاربردترین نوع پارچه برای تهیه لباس
کافه خواندنی

پرکاربردترین نوع پارچه برای تهیه لباس را بشناسید

2.78Kبازدید

• معرفی انواع پارچه

o پارچه دِنِم Denim Fabric
o پارچه شومیز Charmeuse Fabric
o پارچه پشمی یا فلانل Flannel Fabric
o پارچه ژُرژِت Georgette Fabric
o پارچه ساتن Satin or Sateen Fabric
o پارچه اُرگانزا Organza Fabric
o پارچه لمه Lame Fabric
o پارچه گلدار یا دامِسک Damask Fabric
o پارچه مخمل Velvet Fabric
o پارچه کِرِپ Crepe Fabric

هر پارچه دارای یک نام منحصر به فرد بوده تا در میان دیگر پارچه ها بر اساس بافت، طرح، الگوهای بافندگی، ارزش های زیبایی شناختی، منبع فیبر، محل تولید و غیره قابل شناسایی باشد. هر پارچه برای تولید نوع خاصی از لباس یا اقلام دیگر بکار می رود. اطلاع داشتن از نوع پارچه و الیافی که از آن تهیه شده، سودمند خواهد بود، زیرا علاوه بر آنکه می دانیم آن پارچه را در چه جهتی مصرف کنیم، محتوای فیبر و نحوه تولید، در حذف لکه ها و نحوه پاک کردن لباس بسیار تاثیرگذار است. برای به دست آوردن بهترین نتیجه از شستن لباس و پاک کردن لکه ها،خوب است دانش نسبی از انواع پارچه ها داشته باشیم.

پرکاربردترین نوع پارچه برای تهیه لباس

می توان گفت در حدود ۸۷ نوع پارچه وجود دارد که در این مقاله پرکاربردترین انواع پارچه را به شما معرفی می کنیم.

پارچه دِنِم Denim Fabric

پارچه دِنِم

این نوع پارچه به پارچه های جین معروف بوده و به طور معمول برای ساخت شلوار جین استفاده می شوند. آنها از رشته های پنبه سخت که به طور جناغی بافته شده، تشکیل شده اند. پارچه جین معمولا با رنگ نیلی رنگ می شود که شاخصۀ شلوار جین است.

پارچه شومیز Charmeuse Fabric

پارچه شومیز

شومیز یک نوع پارچه ساتن سبک وزن است که به طور سنتی ۱۰۰٪ از ابریشم تهیه می شده اما امروزه از پلی استر تولید می شود. نرمی، ظرافت و درخشندگی این پارچه، استفاده از آن را برای لباس زیر زنانه و لباس های شب ایده آل می کند.

پارچه پشمی یا فلانل Flannel Fabric

پارچه پشمی یا فلانل

پارچه فلانل پارچه ای صاف بوده که الیاف آن به طور جناغی بافته شده و بخاطر نرمی و سبکی محبوب هستند. در اصل، فلانل از پشم تولید می شده، اما در حال حاضر از پنبه، پشم یا هر فیبر مصنوعی دیگر نیز ساخته می شود. پارچه فلانل مناسب برای لباس، پیراهن، کت، روپوش و لباس خواب است.

پارچه ژُرژِت Georgette Fabric

پارچه ژُرژِت

ژُرژت نوعی پارچه ابریشمی است که اغلب سطحی ناصاف دارد. این پارچه سبک بوده و از ابریشم یا پلی استر ساخته می شود اما در مقایسه با شیفون (نوعی دیگر از پارچه ابریشمی)، مات تر و کمی سنگین تر است.

پارچه ساتن Satin or Sateen Fabric

پارچه ساتن

پارچه های ساتن یا ساتین، جزء ظریف ترین پارچه ها هستند. ساتن ها به طور کلی از ابریشم مصنوعی یا طبیعی تولید شده و به همین دلیل است که بسیار صاف و نرمند. این پارچه های سبک و ظریف نیاز به مراقبت زیادی داشته و در تولید لباس های مختلف و اهداف تزئینی استفاده می شوند.

پارچه اُرگانزا Organza Fabric

پارچه اُرگانزا

اُرگانزا اساسا یک نوع پارچه نازک، ساده و منسجم بوده که از رشته های پی در پی نخ های ابریشمی ساخته شده است. امروزه بسیاری از ارگانزاها از فیبرهای مصنوعی مانند نایلون و پلی استر بافته می شوند؛ اما بعضی از ارگانزاهای خیلی شیک، از ابریشم خالص تولید می شوند.

پارچه لمه Lame Fabric

پارچه لمه

لمه پارچه ای بافته شده با نوارهای نازک از الیاف فلزی طلایی یا نقره ای رنگ در اطراف نخ اولیه می باشد. پارچه های لمه اغلب در لباس های مهمانی، نمایش، تئاتر و رقص استفاده می شوند.

پارچه گلدار یا دامِسک Damask Fabric

پارچه گلدار یا دامِسک

دامسک یک پارچه سنگین با الیاف نسبتا زبر بوده که اغلب برای اثاث یا لوازم داخلی، پرده ها و کوسن ها استفاده می شود. این پارچه اغلب از الگوی گل بهره برده و معمولا دو رو می باشد؛ یعنی هر دو طرف پارچه قابل استفاده است.

پارچه مخمل Velvet Fabric

پارچه مخمل

مخمل یکی از صاف ترین و نرمترین پارچه هاست. این پارچه در لباس های مختلف مانند شلوار، پیراهن و وسایل دیگر مانند پرده، روکش مبل و غیره استفاده می شود. مخمل ها از لحاظ براق بودن، زیبایی و ماندگاری منحصر به فردند؛ همین دلایل آن به پارچه ای پیشتاز بدل کرده است.

پارچه کِرِپ Crepe Fabric

پارچه کِرِپ

پارچه های کرپ دارای بافتی ناصاف و سنگریزه مانند بوده و اندکی سنگین هستند. حالت ناصاف آن به دلیل الیاف پیچشی آن بوده که در یک یا دو جهت پیچ خورده اند. از آنها برای تولید پیراهن، بلوز، لباس، روسری و همچنین روکش مبلمان استفاده می شود.

منبع : بانوی شهر

نظر بدهید