طرح های ایرانی در صنعت مد غرب
کافه خواندنی

نگاهی به حضور ایران و طرح های ایرانی در صنعت مد غرب

2.42Kبازدید

در این مطلب همراه ما باشید تا شاهد تاثیر نقش و نگارهای جذاب فرش‌هایمان و… بر صنعت مد غرب باشید و ایران را از نگاه یک طراح، عکاس اروپایی و… ببینیم.

ایران در ووگ!

وقتی از حضور ایران در دنیای غرب حرف می‌زنیم نمی‌شود تصاویر به‌یادماندنی عکاس ووگ، هنری کلارک را فراموش کرد. هنری کلارک با همکاری مدل‌هایی مانند Marsia Berenson ،Lauren Hutton ،Cynthia korman توانست تصاویر زیبایی از آنها را در کنار معماری زیبای پرسپولیس و مساجد و معماری شهر‌های مطرح مانند تهران، شیراز و اصفهان برای ووگ دسامبر ۱۹۶۹ در زمان سردبیری دایانا وریلند به ثبت برساند.

طرح های ایرانی در صنعت مد غرب

ووگ 1969

اما امروزه که بسیاری از کشورها نسخه چاپی متعلق به خود را از ووگ دارند تنها در چند سال اخیر در خاورمیانه عربستان توانسته نسخ ووگ خود را به چاپ برساند که البته گاهی نیز اخباری از استایلیست‌ها، هنرمندان ایرانی و… در آن به چشم می‌خورد.

طرح های ایرانی در صنعت مد غرب

ووگ ۱۹۶۹ شیراز ایران

فرش ایران

فرش‌های ایرانی که آوازه طرح و نقوش بی‌نظیر آنها در دنیا پیچیده است، طراحان برندهای مطرح دنیا را مانند ارمس، ژیوانشی، گوچی و… را تحت‌تاثیر خود قرار داده است، تا حدی که برای ارائه کالکشن‌های خود از طرح این فرش‌ها استفاده کنند.

طرح های ایرانی در صنعت مد غرب

Marlou Breuls مارلو برلز (2016 مرسدس بنز آمستردام)

ارمس (کالکشن تبریز 2013)

از معروف‌ترین کالکشن‌هایی که با توجه به نقوش و رنگ‌ فرش‌های ایرانی ارائه شده است، می‌توان به کالکشن تبریز ارمس 2013 اشاره کرد! این کالکشن توسط کریستوفر لمایر برای هفته مد نیویورک با استفاده از موتیف فرش‌های تبریز در تمامی اکسسوری‌ها و بلوز با رنگ‌های غیرمنتظره در کنار پارچه‌های خز و… ارائه شد.

طرح های ایرانی در صنعت مد غرب

ارمس کالکشن تبریز۲۰۱۳

اتفاقا این اولین بار نیست که ارمس از نقوش ایرانی بهره گرفته است! چندی پیش از کریستوفر، طراح Catherine Baschet نیز از طرح و رنگ‌های جذاب قلمدان‌های ایرانی برای ارائه روسری این برند بهره برده بود که اتفاقا نام این سری از روسری‌های ارمس را قلمدان گذاشته‌اند.

طرح های ایرانی در صنعت مد غرب

روسری قلمدان از ارمس

ژیوانشی (کالکشن F/W 2015)

طراح برند ژیوانشی در واقع ریکاردو تیشی در تاریخ 2015 یک کالکشن مردانه چشم‌نواز را جایی میان تاریکی و گرمای فرش‌های ایرانی برای زمستان و پاییز برند ارائه کرد.

طرح های ایرانی در صنعت مد غرب

ژیوانشی (کالکشن F/W 2015)

میسون مارجیلا (کالکشن S/S 2012)

میسون مارجیلا کالکشن ۲۰۱۲ خود را با استفاده از برگ به‌عنوان اکسسوری به دست مدل‌ها، فرش به تن آنها و پلاستیک به دور مدل‌هایی که پیراهن یا دامن با طرح فرش داشتند، ارائه کرد!

طرح های ایرانی در صنعت مد غرب

میسون مارجیلا (کالکشن S/S 2012)

در این کالکشن که مدل‌ها روی فرش‌های متنوع حرکت می‌کردند، تنها سه لوک با نقوش فرش ایرانی Farahan در لباس یا دامن حضور یافتند که با پلاستیکی بسته‌بندی شده بودند! سایر مدل‌های این کالکشن نیز با پیراهن‌هایی از جنس ساتن و… روی ردیفی از فرش‌های کنار هم حرکت می‌کردند.

طرح های ایرانی در صنعت مد غرب

میسون مارجیلا (کالکشن S/S 2012) و فرش ایران

الکساندر مک کوئین (کالکشن F/W 2017)

ظاهرا سارا برتن طراح برند الکساندر مک کوئین نیز از این قافله عقب نمانده و تنها از یک فرش برای ارائه یک لوک مردانه کالکشن زمستانه-پاییزه 2017 برند استفاده کرده است.

طرح های ایرانی در صنعت مد غرب

الکساندر مک کوئین کالکشن F/W 2017

بته‌جقه

بته‌جقه در واقع نقش سرو سر افکنده‌ای است که نشان ایرانیان می‌باشد و درصنعت‌های بسیاری مانند فرش، نساجی، خاتم‌کاری و… استفاده می‌شود. بته‌جقه که المانی اصیل است، این روزها مورد کم‌لطفی ما ایرانی‌ها قرار گرفته اما برندهای برتر مانند اترو به‌خوبی از آن در ارائه کالکشن‌های لباس، کیف و حتی عطری با همین نام Paisley بهره می‌برند!

طرح های ایرانی در صنعت مد غرب

Paisley Etro

پل پواره، طراح لباس علاقه‌مند به شرق

طراح لباس فرانسوی، پل پواره (Paut Poiret) را با توجه به فعالیت‌های بسیارش که شامل برگزاری اولین ران‌وی در دنیا، همکاری کوتاه مدت با اولین طراح اوت‌کوتور دنیا چارلز فردریک وورث و همین‌طور ایجاد تغییرات مهم در صنعت مد، می‌توان پادشاه مد خواند! پل نه تنها صاحب برند شخصی خود بود، بلکه با ارائه کالکشن 1908 شرقی‌اش تغییراتی در تاریخ مد ایجاد کرد. این طراح که علاقه بسیاری به شرق داشت، نوع جدید مد به‌وجودآمده را تحت‌تاثیر شرق آسیا قرار داد.

طرح های ایرانی در صنعت مد غرب

پل پواره

پل تحت‌تاثیر شرق از کیمونو در کالکشن‌ها بهره می‌برد و تحت‌تاثیر رنگ کاشی‌های فیروزه‌ای ایران جزئیات لباس را رنگ فیروزه‌ای می‌گذاشت. همین‌طور او تحت‌تاثیر اصفهان کت ابریشمی و تحت‌تاثیر خاورمیانه شلوارهای سندبادی و… ارائه کرده است.

مهمانی با تم ایرانی پل پواره

در میان سال‌های 1899 و 1904 داستان ایرانی هزارویک‌شب به زبان‌های دیگر ترجمه شد و محبوبیت زیادی به دست آورد. در سال 1910 یک سال پیش از مهمانی پل پواره این داستان ایرانی برای اولین بار در سالن اپرای پاریس اجرا شد. پل برای ارائه کالکشن خود و آماده‌کردن مردم برای سبک جدید پوشش که شامل تاثیراتی شرقی و البته ایرانی می‌شد، مهمانی‌ای را با عنوان (thousand and second night) با تم ایرانی در خانه خود در تاریخ 1911 تدارک دید که شامل یک ارکستر ایرانی با فضایی باز میان درختان و چیدمان ایرانی بود!

طرح های ایرانی در صنعت مد غرب

thousand and second night

پل در این مهمانی از آیکنیک‌ترین آیتم‌های برند خود در واقع شلوارهای حرم‌سرایی و لباس Lampshade و… رونمایی کرد. این طراح فرانسوی که در مهمانی، خود را جایگزین سلطان کرده بود. او برای دعوت از کارت‌هایی نقاشی‌شده استفاده کرد که شامل یک کارت قابل جداشدن با چهره یک سلطان ایرانی برای پاسخ دادن به حضور بود. او از تمامی 300 مهمان خود درخواست کرده بود تا برای حضور در این مهمانی با پوشش ایرانی وارد شوند. اگر فردی این گزینه را رعایت نکرده بود مجبور به ترک مجلس یا خرید و اجاره لباس‌های ایرانی پل پواره می‌شد. شاید بتوان این مهمان‌ها را قربانی مد خواند! در هر صورت پل فردی زیرک بود.

طرح های ایرانی در صنعت مد غرب

fancy dress ارائه شده در 1911

گوچی A/W 2018

گوچی A/W از شوهای محبوب و درخشان ۲۰۱۸ محسوب می‌شود که از طراحی صحنه گرفته تا طراحی لباس‌ها و… همه حاضرین را سوپرایز کرد! در این کالکشن نیز برخی مدل‌ها با آرایش صورت و اکسسوری گوشواره‌مانند زنان قاجاری و روسری به سر حاضر شدند که در دنیای مجازی بسیاری از افراد به این موضوع توجه نشان دادند.

طرح های ایرانی در صنعت مد غرب

گوچی قجری ۲۰۱۸

منبع : مجله اینترنتی مدوپیا

نظر بدهید