مواد شیمیایی موجود در رنگ ابتلا به ام.اس را افزایش می دهد
کافه سلامت

مواد شیمیایی موجود در تینر رنگ ابتلا به ام.اس را افزایش می دهد

1.5Kبازدید

نتایج یک مطالعه نشان می دهد که آرایشگران، نظافت کاران، طراحان داخلی و هر فردی که در تماس با حلال های قوی موجود در تینرهای رنگ، جلادهنده ها و سایر مواد تمیز کننده قرار می گیرد 50 درصد بیشتر احتمال دارد که به بیماری ام.اس مبتلا شوند .
به گزارش ایرنا از روزنامه ایندیپندنت، بیماری مالتیپل اسکلروزیس یا ام.اس، یک بیماری التهابی است که در آن غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی در مغز و نخاع آسیب می‌بینند. این آسیب دیدگی در توانایی بخش‌هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند می‌تواند اختلال ایجاد می‌کند و باعث بروز علائم و نشانه‌های زیاد جسمی شود.

اکنون محققان موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد در جریان مطالعه ای متوجه شدند، خطر ابتلا به ام.اس در افرادی که در معرض رنگ، جلادهنده ها و سایر حلال ها قرار می گیرند در قیاس با افرادی که در معرض این حلال ها قرار نمی گیرند 50 درصد بیشتر است.

 

محققان در این مطالعه سوابق سلامتی پنج هزار نفر را که دو هزار و 42 تن از آنها به تازگی به ام.اس مبتلا شده بودند ، بررسی کردند.

این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به این بیماری در افرادی که با این حلال ها کار می کنند و همچنین حامل ژن هایی هستند که آنها را مستعد ابتلا به ام.اس می سازد، حدود هفت برابر بیشتر از افرادی است که در معرض این حلال ها قرار نمی گیرند و حامل ژن های ام.اس نیستند.

همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، خطر ابتلا به ام.اس در افراد سیگاری بازهم بیشتر است؛ بطوریکه سیگاری هایی که با این حلال ها کار می کنند و حامل ژن های ام.اس نیز هستند در قیاس با افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند یا در معرض این حلال قرار نگرفته اند و حامل عوامل خطر ساز ژنتیکی ابتلا به ام.اس نیستند، 30 برابر بیشتر احتمال دارد که به این بیماری مبتلا شوند.

 

این مطالعه نشان می دهد که تحریک دائمی ریه ممکن است سیستم ایمنی بدن را به روشی تحریک کند که باعث بروز ام.اس شود؛ بیماری که در آن سلول های ایمنی دچار سوء عمل می شوند و به اعصاب بدن حمله می کنند.

نتایج این مطالعه در مجله Neurology منتشر شده است.

نظر بدهید