معرفی طراحان لباس ایرانی
کافه خواندنی

معرفی طراحان لباس ایرانی

3.68Kبازدید

طراحان لباس باذوق و سلیقه ایرانی طراحی مد،هنر استفاده از طراحی ، زیبایی شناسی و یا زیبایی طبیعی برای خلق پوشاک از هنر طراحان لباس است. طراحی مد متاثر از عرض‌های جغرافیایی، فرهنگ‌ها و جوامع مختلف بوده و به اندازهٔ همین تفاوت‌ها دارای تنوع بالایی است.

معرفی طراحان لباس ایرانی

بیژن پاکزاد از طراحان لباس

بیژن پاکزاد (زادهٔ ۱۵ فروردین ۱۳۲۳ در تهران – ۲۷ فروردین ۱۳۹۰ بورلی هیلز طراح و تولیدکننده سرشناس ایرانی-آمریکایی لباس‌های مردانه و عطر و ادکلن بود(dot) او معمولاً به نام تجاری «بیژن» شناخته می‌شد. تخصص اصلی بیژن پاکزاد در طراحی لباس مردانه و عطر بود. البته او در کنار این دو، دست ، به ساخت یک کلت طلایی و طراحی ماشینهای رولز رویس و بنتلی نیز زد.آقای پاکزاد اولین قدم خود در صنعت مد را با افتتاح فروشگاه پلنگ صورتی، و واردات برندهای معروف به ایران برداشت. پس از موفقیت مغازۀ پلنگ صورتی و به شهرت رسیدن آن،ف پاکزاد دست به بازگشایی بوتیک دیگری ،طراحان لباس در ایران زد که نسبت به پلنگ صورتی در جایگاه بسیار بالاتری قرار داشت و محل رفت‌وآمد افراد، مشهور ایرانی همچون اعضای خانوادۀ پهلوی و ، سفرای کشورهای مختلف بود.از آنجایی که ایران از نظر مد برای بیژن مکان کوچکی بود، ابتدا به، اروپا مهاجرت کرد و پس از مدت کوتاهی به آمریکا رفت.

مهلا زمانی

چه کسی فکرش را می کرد زنی ایرانی در ایتالیا، مهد مُد دنیا، بین پنجاه مدیست،طراحان لباس طراز اول جهانی، تحسین و تقدیر شود آن هم به خاطر اصیل​ترین ارزش لباس زن، ایرانی یعنی پوشیدگی. برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا، لوح افتخار را به عنوان طراح برتر لباس​ های پوشیده به جای لباس​های عریان ، به این بانوی ایرانی اهدا کرد.مهلا زمانی هنرمندی است که نه تنها هنرمندان و بازیگران ، سرشناس ایرانی به او رو آوردند بلکه آوازه شهرتش به هالیوود هم رسیده و کاترین زتاجونز، بازیگر نامدار جهانی، لباس او را ، بر روی فرش قرمز و در مقابل دوربین صدها رسانه جهانی بر تن کرد. او از پیشگامان،طراحان لباس تلفیق طرح ها و نمادهای پوشاک سنتی و بومی ایران ، با پوشاک مدرن و امروزی است . زمانی که تحصیل کرده انگلستان است امروز ، مدیر موسسه فرهنگی و هنری فخر اندیشه و صاحب امتیاز برند، لوتوس و مجله ای با همین عنوان است. او تا به امروز نمایش های متعدد زنده ،طراحان لباس لباس بانوان در ایران و خارج از کشور برگزار کرده است؛ از جمله نمایشگاه فیتور اسپانیا، نمایشگاه فرهنگ و هنر ملل، در دهلی و نمایشگاه آلتامدا و آلتارما که در ایتالیا برگزار شد.

نیما بهنود

نیما بهنود (زاده ۲۷ مرداد ۱۳۵۵ در تهران) طراح مد ایرانی و فرزند مسعود بهنود است.، او طراحی لباس را با مهرهای قدیمی و خطوط نستعلیق ایرانی تولید می‌کند و در حال، حاضر گروه ۱۷ نفری نیمانی را که یکی از گروه‌های مد،طراحان لباس نیویورک است، اداره می‌کند. وی در سانفرانسیسکو رشته گرافیک را ادامه داده‌است ، و در سال ۲۰۰۰ وارد مدرسه عالی مد نیویورک و بعد از چهار ، سال فارغ‌التحصیل شده‌است. نیما بهنود اولین طراح مدی است که ، خطوط نستعلیق خاورمیانه‌ای را بر روی لباس طراحی و رایج کرد.

سهیل عباسی

سهیل عباسی طراح خوش فکر ایرانی است که در مراکز معتبر ایران به تدریس مشغول است.طراحان لباس او در ابتدا رشته متالوژی را در دانشگاه علم و صنعت تهران گذراند. علاقه او به عرصه طراحی لباس سبب شد که، به صورت حرفه‌ای و متمرکز دوره ۶ ماهه‌ای را در بخش دپارتمان طراحی ، لباس دانشگاه مالزی بگذراند. او از سال ۲۰۰۶ به عضویت به ، عنوان طراحان فشن اسلامی درآمد.او نمایش‌های زنده بسیاری ، در سال‌های ۲۰۰۶،۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ در مالزی برگزار کرد. در سال ۲۰۱۲ نیز نمایش زنده دیگری از وی، در استانبول برگزار شد.عباسی نخستین کسی بود که نمایش زنده لباس را در دانشگاه الزهرا برگزار کرد. همکاری با آلبرت کینگ ، طراح مشهور مالزیایی نیز در فعالیت‌های این طراح ایرانی دیده می‌شود.

الیه طاهری

طراح مد ۵۰ ساله ایرانی الاصل یکی از نو آورترین و بهترین طراحان مد کنونی دنیاست ،طراحان لباس که طرحهای خارقالعاده و اساطیری او به اعتقاد بسیاری از طراحان و ، دستاندرکاران مد میتواند دنیای جدیدی را در طراحی مدلهای لباس بگشاید. این طراح زبردست با الهام از طرحهای اساطیری نمونههای بدیعی از طرحهای خاورمیانهای را در قالبی مدرن ارائه میکند. از خصوصیات بارز این طراح زبردست، استفاده مناسب از رنگ طلایی در ترکیب، رنگ پوششهای مختلف است.

آنا ثانی

“آنا ثانی” یکی از کسانی است که برای لباس و پوشش جامعه اهمیت زیادی قائل شده ، و با دیدگاهی زیبایی‌شناسانه و ایده‌هایی خلاقانه به یکی از معروفترین و پرکارترین افراد فعال در این عرصه تبدیل شده است. او علاوه بر طراحی لباس اجتماع، لباس‌های زیادی برای بازیگران مختلف، طراحی کرده که یک نمونه از آنها را در اختتامیه جشنواره فیلم فجر بر تن مریلا زارعی دیدیم. او همچنین فعالیت‌هایی در زمینه دستیاری طراح صحنه و لباس در کارهای مختلفی مانند سریال تلویزیونی “یک مشت پر عقاب”، فیلم‌های سینمایی “کلاغ پر”، “پنالتی” و “پروانه شو” و تئاترهایی مانند “همچو کوچه بی‌انتها” داشته است.

بهناز صراف پور

هنگامی که بهناز صراف پور، طراح لباس ایرانی تبار در سال ۲۰۰۱ طراحی و تولید مستقل،طراحان لباس لباس های خود را شروع نمود، بسیاری از دست اندرکاران این صنعت پیش بینی نمودند که طراحی ها و لباس های سطح بالا و، خاص او و هم چنین لباس های رسمی طراحی شده توسط صراف پور، به سرعت ، مورد توجه و علاقه مردم قرار گرفته و فروش بالایی پیدا نماید. اکنون پس از شش سال، صراف پور تبدیل به یکی از موفق ترین چهره های دنیای مد شده است؛طراحان لباس طراحی های او دارای زمینه هایی روشن و براق در کنار سلیقه و سبک خاص و متمایز صراف پور در استفاده از تور و روبان می باشند.

اکنون و در نتیجه همکاری با تارگت، طراحی ها و لباس های صراف پور دیگر صرفاً خاص، بازارهای ممتاز و برجسته لباس نمی باشند. حتی گفته می شود که شهرت و معروفیت ،طراحان لباس رو به رشد صراف پور، مورد تحسین و تشویق زنان، هموطن او در ایران نیز قرار گرفته است.

پگاه انواریان طراحان لباس

پگاه انواریان، طراح مد ایرانی-آمریکایی است که در سن پنج سالگی از ،طراحان لباس ایران به آمریکا مهاجرت کرده و طراحی مد را پس از طراحی لباس در موزیک ویدئوهای هالیوودی آغاز نمود. انواریان از سن شش سالگی دوخت لباس را آموزش دیده است و طراحی را از سن هشت سالگی آغاز نموده است. این پیش زمینه‌ای بود که پس از مهاجرت به نیویورک حرفه خود را به عنوان طراحی لباس انتخاب نماید. اولین ،طراحان لباس مجموعه خود را پاییز ۲۰۰۳ در هفته مد لس‌آنجلس ارائه نمود و از آن زمان به بعد در خیلی،طراحان لباس بازیگران هالیوودی به چشم می‌خورد و تبدیل به چهرهٔ مطرحی در شبکه‌های مد تلویزیونی شده است.طراحان لباس انواریان، به دلیل سابقه کار در ، ساخت موزیک—- ویدئو برای خواننده‌های آمریکایی، رابطهٔ نزدیک با بازیگران ،طراحان لباس و خواننده‌های سرشناس هالیوودی باعث بیشتر مطرح شدن این نام در صنعت مد شده است.

ساره نوری ازطراحان لباس

ساره نوری طراح لباس ایرانی در تهران متولد شده و در سن ۱۰ سالگی به آمریکا مهاجرت کرده است ، وی در سال ۲۰۰۴ در رشته ی طراحی گرافیک از دانشگاه فارق التحصیل شد و به عنوان یک طراح گرافیک مشغول ، به کار شد.ساره نوری در سال ۲۰۰۹ به دلیل اینکه نتوانست لباس عروس مورد علاقه خود، را پیدا کند شخصاً لباس عروسش را طراحی ، کرد و این امر الهام بخش او برای راه اندازی خط لباس عروس بود. او در سال ۲۰۱۱ با ریا،، از جمله کالیفرنیا، آلاباما ،کلورادو ، مریلند، پنسیلوانیا،طراحان لباس کالیفرنیای جنوبی، فلوریدا، اهایو، مینسوتا ،ویرجینیا ، نیو جرسی، کانادا، توکیو، دبی ،ترکیه، استرالیا، ژاپن، لندن و … کارهای ساره ، فته. او لباس عرویس افراد مشهوری چون دیانا دیگارمو( برنده مسابقه آمریکن آیدل ) ، و کارسا کمرون ( دختر شایسته آمریکا در سال ۲۰۱۰) و … را نیز طراحی کرده است

شادی پرند از طراحان لباس

قرار بود پزشک شود اما طب را رها کرد و رفت سراغ ارتباطات. آخر سر هم از بازار مُد نیویورک سردرآورد.طراحان لباس حالا در تهران، در خانه‌ای که کلنگ آن را درست روز تولد او زدند، یک، کارگاه طراحی لباس دارد و انباری پراز پارچه.شادی پرند سال ،۱۳۷ ۰ به تهران بازگشت. کودکی و نوجوانی را در کارگاه خیاطی مادرش ، گذرانده بود و نخ و سوزن و پارچه با زندگی‌اش گره خورده بود، چنان ،محکم که طب و بعدتر ارتباطات در پاریس، آن پیوند را نگشود.طراحان لباس می‌گوید:”اگر مادرم خیاط نبود هیچ ‌وقت خیاط و طراح لباس نمی‌شدم. حتما وارد، هنر می‌شدم اما شاید کار دیگری می‌کردم.” هرچند پدرش اهل هنر و مجموعه‌دار بود و فرش وعتیقه جمع می‌کرد اما هنر را نه “شغلی جدی”، که چیزی در حد “دغدغه و دلمشغولی شخصی” می‌دانست.طراحان لباس همین ایده بود که طراح امروز را راهی دانشکدۀ پزشکی مون‌پولیه در جنوب فرانسه کرد. با این همه، تحمل فضای جدی دانشگاه برایش آسان نبود. ، بعد از مرگ پدر راهی پاریس شد .

شهلا مهدوی

شهلا مهدوی، طراح لباس ایرانی است. وی پیش از این لباس‌های زیادی طراحی، و به بازار عرضه کرده بود. علاقه مهدوی به خیاطی از دوران کودکی و هنگام ، نشستن کنار چرخ خیاطی مادرش شکل گرفت. مهدوی نیمه، دوم دهه ۴۰، از دانشگاه هنرهای تزئینی فارغ‌التحصیل و در رشته طراحی پارچه مشغول به کار شد . علاقه او به حرفه‌اش روزبه‌روز بیشتر ‌شد ،و تحصیلات همسرش ، در رشته دکوراسیون داخلی منجر به سوق دادن او به نقاشی شد. سفرهای زیاد نیز منجر به آشنایی با دوستانی شد، که «شهلا مهدوی» ، را با صنعت پوشاک و آشنایی با برندهای متنوع آشنا کرد.طراحان لباس همین موضوع گامی برای قدم گذاشتن به دنیایی بزرگ‌تر شد، دنیای پارچه و مد و طراحی و در یک کلام صنعت قوی پوشاک. وی اکنون یکی از طراحان معروف لباس ایرانی در کشور است که توانسته،طراحان لباس در کنار حرفه خود اشتغال غیر‌مستقیم نیز ایجاد کند.

فرناز عبدلی

فرناز عبدلی، طراح لباس و مُد ، طراح گرافیک، منتقد هنری و بازیگر تئاتر، متولد اردیبهشت ماه ۱۳۶۶، ایران.شیراز.فسا.کارشناسی طراحی گرافیک،طراحان لباس ارشد MBA از دانشگاه بهشتی تهران و دارای مدرک از مدرسه مد ، و فشن IED بارسلونا، به خاطر ایجاد برند معروف “پوش/POOSH” ، که بعدتر به “پوشِ ما/” تغییر نام داد و طراحی‌های ، غیرمتعارف و آغازگر سبکِ مدرنِ پوششِ جوانان در ایران شناخته می‌شود.

 

منبع:نیک صالحی

نظر بدهید