مصرف گوجه فرنگی به مقابله با سرطان کبد کمک می کند
کافه سلامت

مصرف گوجه فرنگی به مقابله با سرطان کبد کمک می کند

1.19Kبازدید
مطالعات نشان می دهد گوجه فرنگی می تواند به کاهش ابتلا به بیماری کبد چرب، التهاب و سرطان کبد کمک کند.

به گزارش مهر، مطالعات محققان دانشگاه تافتس آمریکا نشان می‌دهد مصرف بیشتر گوجه فرنگی می‌تواند با کاهش ریسک ابتلاء به سرطان کبد ناشی از رژیم غذایی پرچرب مرتبط باشد.

 

مطالعات انجام شده بر روی موش‌ها نشان داد گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است که به کاهش مؤثر بیماری کبد چرب، التهاب و ابتلاء به سرطان کبد کمک می‌کند؛ لیکوپن یک آنتی اکسیدان، ضدسرطان و ماده ضدالتهاب قوی است.

 

«ژیانگ دانگ وانگ»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «مصرف گوجه فرنگی کامل و گوجه فرنگی فرآوری شده در قالب رب، گوجه فرنگی کامل کنسروشده، کچاپ و آب گوجه بهترین منبع لیکوپن را تأمین می‌کند.»

 

وانگ در ادامه می‌افزاید: «حتی ما مشاهده کردیم که پودر گوجه فرنگی به مراتب مؤثرتر از دوز مشابه مکمل لیکوپن در پیشگیری از ابتلاء به سرطان کبد است.»

 

این مسئله می‌تواند ناشی از تأثیرات سودمند احتمالی سایر مواد مغذی موجود در گوجه فرنگی کامل نظیر ویتامین E، ویتامین C، فولات، مواد معدنی، ترکیبات فنولیک و فیبرهای رژیمی باشد.

 

بعلاوه یافته‌های تحقیقاتی نشان داد تغذیه موش‌ها با پودر گوجه فرنگی موجب افزایش تنوع و گوناگونی میکروبیوم های سودمند شده و از رشد بیش از اندازه برخی باکتری‌های مرتبط با التهاب پیشگیری می‌کند.

 

مطالعات همچنان نشان داد مصرف گوجه فرنگی و محصولات آن با کاهش ریسک بیماری قلبی-عروقی، پوکی استخوان، دیابت، و برخی سرطان‌ها نظیر پروستات، ریه، سینه و روده مرتبط است.

 

نظر بدهید