مراقبت از مو و نکات مهم در استفاده از شامپو
کافه سلامت

مراقبت از مو و نکات مهم در استفاده از شامپو

2.43Kبازدید

آیا شست و شوی موی سر به صورت روزانه ضرر دارد؟

خیر، می توانید هر موقع موهایتان کثیف می شود، آن ها را بشویید. البته در صورتی که پوست سر حساس دارید، بهتر است از شامپوهایی که به شست و شوی مکرر اختصاص دارد و تحت عنوان شامپوهای روزانه به فروش می رسد استفاده کنید.

آیا شامپوی مورد استفاده باید هر چند وقت یک بار تعویض گردد؟

این تصور از آنجا نشأت گرفته که در گذشته برخی شامپوها به علت محدودیت تواناییشان در زدودن کامل آلودگی های مو و پوست سر، نوع خاصی از آلودگی ها را روی سر انباشته می نمود. بنابراین به مردم سفارش می شد که هر چند وقت یکبار شامپوی خود را تعویض نمایند تا این مشکل برطرف شود.اما در صورتی که شامپوی مصرفی شما باعث تجمع آلودگی روی سطح مو و پوست سر شما نمی شود تعویض مکرر شامپو ضرورتی ندارد. ازطرفی وفاداری به برندی خاص نیز توصیه نمی شود زیرا در دنیای مدرن امروز سالانه محصولات جدیدی با خواص متنوع عرضه می گردد که عدم استفاده از آنها به دلیل آنکه «محصولی که استفاده می کرده ایم امتحان خود را پس داده !» محروم نمودن خود از پیشرفتهای تکنولوژی است.

مراقبت از مو و نکات مهم در استفاده از شامپو

آیا استفاده مکرر از شامپو باعث کدر شدن و آسیب دیدن مو می گردد؟

استفاده از شامپوهای نا مناسب و عدم به کارگیری روش صحیح استفاده از شامپو باعث کدورت و آسیب دیدگی موها می گردد. در صورتی که شامپوی مناسب موی خود پیدا نموده و روش صحیح شامپوکردن و خشک کردن مو را یادگرفتید می توانید با خیال آسوده موی خود را هر روز یا چند بار در روز شستشو دهید.

آیا شامپو نامناسب باعث ریزش موی سر می شود؟

مردم وقتی شامپوی خود را عوض می کنند معمولا توجه بیش از حدی به حالت مو و پوست سر خود می نمایند. اگر بهبودی در وضعیت موهایشان حاصل شد آن را به فراورده جدید نسبت می دهند و بر عکس در صورتی که وضعیت موهایشان بدتر شد بازهم فراورده جدید را مقصر میدانند. مثلا ریزش طبیعی موهای خود را به شامپو جدید نسبت می دهند. تحقیقات نشان داده تعداد کمی از مردم از نقش عواملی مانند شانه کردن، برس کردن ، تاثیرات مخرب مواد شیمیایی و یا حتی داروها، رژیم غذایی، بیماری یا ویژگی های توارثی در ریزش مو آگاه هستند. حقیقت آن است که شامپوها باعث ریزش مو نمی شوند. ضمن اینکه تاثیری بر میزان ریزش یا رشد مجدد آن در طول روز ندارند.

در هنگام به کار بردن شامپو چگونه پوست سر را ماساژ دهم تا موی من آسیب نبیند؟

برای جلوگیری از آسیب دیدگی مو در اثر استفاده از شامپو مهمترین نکته ای که باید بدانیم آن است که مو در حالت خیس به علت جذب آب متورم شده و بسیار آسیب پذیر است بنابراین باید با ملایمت بسیاری با آن رفتار نمود. ضمن اینکه برای ماساژ پوست سر از نوک انگشتان استفاده نمایید نه ناخنها.

مدت زمان آبکشی شامپو تا چه حد باید طولانی باشد؟

پس از استفاده از شامپو موی خود را به خوبی و به طور کامل آبکشی نمایید تا هیچ اثری از کف شامپو روی موی شما باقی نمانده باشد. یادآوری می شود بر خلاف کاندیشنر آبکشی شامپو هر چه کاملتر باشد بهتر است.

برای آبکشی شامپو باید از آب سرد استفاده کنم یا آب گرم؟

برای آبکشی شامپو از آب گرم استفاده کنید تا شامپو به طور کامل از روی مو خارج گردد. اما دمای آب کشی کاندیشنر بستگی به عواملی مانند ضخامت موی شما دارد. هرگز از آب داغ برای آبکشی موی خود استفاده نکنید. استفاده از آب سرد هم فقط برای کاندیشن کردن عمقی مو انجام می گردد.

موی من شوره می زند. چه نوع شامپویی می تواند برای رفع این مشکل به من کمک کند؟

شامپوهای ضدشوره با غلظتهای مختلف از ماده ضدمیکروب(ضد قارچ) مطابق با نسخه پزشک (و با دستورالعملی که ارائه می کند) می تواند شوره سر را از بین ببرد.

آیا می توان از صابون به جای شامپو استفاده نمود؟

صابون به علت شویندگی بسیار زیادی که دارد علاوه بر چرک، چربی های مفید پوست را هم شسته و خارج می کند ضمن اینکه صابونهای معمولی دارای اندیس pH بالایی هستند به همین جهت پولکهای مو را از هم باز نگه داشته موی شما را مستعد آسیب می گرداند. ضمن اینکه سختی آب، امروزه مزید بر علت شده است زیرا املاح معدنی موجود در آب در اثر استعمال صابون روی سطح مو رسوب کرده و مو را کدر می نماید.

آیا نمک دریا و کلر استخر باعث تخریب مو می گردد؟ در این صورت آیا این مواد پس از شامپو کردن مو از روی سر زدوده خواهد شد؟

اگر آب شور دریا بدون شستشو روی مو خشک شود مقدار زیادی از رسوب نمک روی سطح مو انباشته شده و باعث خشکی و سنگینی مو می گردد همچنین کلر موجود در آب استخر یک بی رنگ کننده ضعیف است که باعث از بین رفتن رنگدانه های مو به مرور زمان می گردد. بنابراین باید بعد از شنا ، مو به خوبی شسته و آبکشی شود. استفاده از شامپوها و محلولهایی که اختصاصا برای شستشوی مو بعد از شنا ساخته شده می تواند مفید باشد.

موی من در اثر استفاده از شامپو قرمز شده ! آیا کهنه بودن لوله کشی آب منزل می تواند باعث تغییر رنگ موهای من شده باشد؟

بله مواد شیمیایی موجود در آبهای آلوده به املاح فلزی می تواند رنگ موهایی را که سطح متخلخل دارند تغییر دهد. من برای شکل دادن به موهایم از موادی مانند ژل و واکس موی سر استفاده می کنم اما احساس می کنم شامپوی معمولی این مواد را به طور کامل از موی سر من نمی زداید. آیا باید از شامپوی خاصی استفاده نمایم؟ برخی شامپوها (مانند شامپو شفاف کننده پنتین) برای جلوگیری از انباشتگی حاصل از استفاده روزانه محصولات آرایشی شکل دهنده (از جمله ژل و واکس مو) طراحی شده شده است.

آیا اگر شامپو برای 2 تا 3 دقیقه روی سر باقی بماند تاثیر بیشتری خواهد داشت؟

بله. شامپو های حاوی مواد حالت دهنده بهتراست دو تا سه دقیقه بر روی مو بمانند تا مواد حالت دهنده موجود در آن بتوانند عمل خنثی کردن بارهای الکتریکی را بهتر انجام دهند.

بعضی وقتها احساس می کنم پس از استفاده از شامپو پوست و موی سر من به شدت خشک و خشن شده . چه عامل یا عواملی می تواند باعث بروز این مشکل شده باشد؟

عواملی مانند آب کشی نشدن کامل شامپو، استفاده از شامپوهای ارزان قیمت و خشن و همچنین استفاده از شامپوهایی که برای موی سر شما مناسب نیست می توانند باعث بروز این مشکلات گردد.

میزان منطقی مصرف شامپو در هر بار حمام کردن چقدر است؟

میزان مصرف شامپو بستگی به میزان آلودگی مو و پوست سر، همچنین بلندی مو دارد. به عنوان یک قاعده کلی میزان مصرف شامپو باید به اندازه ای باشد که موقع به کارگیری، کف حاصل از آن تمام سطح مو را بپوشاند. (به یاد داشته باشید زمان به کارگیری شامپو بعد از مرحله آبکشی اولیه می باشد یعنی زمانی که موی خود را به خوبی باآب خیس نموده اید).

آیا استفاده از شامپو بچه برای کسانی که پوست حساس دارند بهتر است؟

خیر، تفاوت شامپوهای بچه با شامپوهای معمولی اندیس pH، نوع و غلظت مواد فعال آن است. اندیس pH شامپوهای بچه طوری تنظیم شده که با pH چشم مطابقت داشته و میزان ریزش اشک را حداقل نماید. در حالی که پوست سر به pH کمتری نیاز دارد. بنابراین به افرادی که دارای پوست سر حساس هستنذ پیشنهاد می شود به جای استفاده از شامپو بچه از شامپوهای ملایم استفاده نمایند.

همه تولید کننده ها ادعا می کنند شامپویشان بهترین است. آیا واقعا فرقی با هم ندارند؟

تفاوت بسیار زیادی بین شامپوهای مختلف از نظر کیفیت ماده اولیه مورد استفاده، فرمولاسیون به کاربرده شده، رعایت اصول بهداشتی در خط تولید، جنس تجهیزات ساخت و بسته بندی و همچنین دقت تولید کننده در کنترل کیفیت محصول نهایی وجود دارد. ضمن آنکه شرایط نگهداری محصول تا رسیدن به دست مصرف کننده از عوامل مهم و موثر در کیفیت نهایی شامپو می باشد.

مراقبت از مو و نکات مهم در استفاده از شامپو

آیا کسانی که موی بلند دارند هم می توانند مانند افرادی که مویشان کوتاه است هر روز موی خود را شامپو نمایند؟

بله، به شرطی که اولا روش صحیح استفاده از شامپو را بدانند و مهمتر اینکه صحیح شامپو کردن برایشان تبدیل به عادت شده باشد.

موی من نازک است و سریع گره می خورد( به خصوص در هنگام شامپو کردن). آیا می توانم بعد از آبکشی موهایم را شانه کنم؟ برای من چه نوع برس و شانه ای توصیه می کنید؟

گره خوردن در موهای بلند بسیار شایع است. برس کردن مو در حالت خیس و استفاده از تکنیکهایی مثل شانه کردن مو در خلاف جهت خواب پولک های کوتیکول (Backcombing) که برای حجم دادن به موهای کم پشت استفاده می شود این مشکل را تشدید می کند. هرگز در هنگام شستشوی مو، آن را به بالا جمع نکنید زیرا جمع کردن مو به بالا (Pile up) باعث ایجاد ناگهانی توده های در هم پیچیده موهای گره خورده و تشکیل ساختار خاصی با نام ساختار «آشیانه پرنده» می گردد که تنها علاج آن بریدن با قیچی است . استفاده غلط از حوله در هنگام خشک کردن مو و چنگ زدن مو با حوله از عوامل مهم ایجاد گره در مو می باشد. مو باید به آرامی با حوله آب گیری شود به آن معنا که به جای چنگ زدن مو باید از روش گذاشتن و برداشتن استفاده گردد. بعد از اینکه مو با حوله آبگیری شد و زمانی که هنوز رطوبت دارد آن را با شانه دندانه درشت شانه کنید. تا گره های آن زدوده شود. تا حدامکان اجازه بدهید مو شما به طور طبیعی در هوا خشک گردد.

چرا بعد از شست و شو با شامپو، سر دچار خارش می شود؟

این مشکل، علت های متعددی می تواند داشته باشد. مواد غذایی مصرفی، آب و هوا، ماده یا فراورده دیگری که قبل یا بعد از شست و شو مصرف شده و حتی نوع شامپوی مصرفی می توند نقش داشته باشد. مثلاً ممکن است شامپو برای موهای چرب توصیه شده باشد اما شما روی موهای خشک استفاده کنید. همچنین ممکن است در شست و شو دقت لازم را به کار نگرفته باشید و شامپو یا چرک به صورت رسوب کرده روی پوست سرتان باقی مانده باشد. در درجه اول، روش صحیح شامپو کردن را بیاموزید. اگر مشکل حل نشد، مدتی شامپوی خود را تغییر دهید. اگر باز هم خارش سر ادامه داشت، موارد زیر را امتحان کنید: بررسی کنید آیا به بیماری خاصی مبتلا هستید یا داروی خاصی موجب بروز این عامل شده است. شاید دچار شوره سر هستید یا مقدمات بروز شوره روی سر شما پدید آمده. تردیدی نیست که در مواردی مانند بیماری، شوره، ریزش سر و غیره، نظرات پزشک می تواند بسیار سودمند باشد.

اگر درب بطری شامپو برای مدتی باز بماند، آیا شامپو خراب می شود؟

احتمال آلودگی آن بسیار زیاد است. زیرا شامپوها معمولاً در محیط مرطوب حمام قرار گرفته اند و اگر آب وارد آن شود، محیط را برای رشد میکروب ها مساعد می کند. اگرچه وجود موادی به نام نگهدارنده در داخل شامپو از این محصول در برابر میکروبی شدن محافظت می کنند. اگر شامپویی دارای آلودگی میکروبی باشد، استفاده از آن موجب خارش سر، قرمزی پوست در قسمت های رویش مو و در نهایت ریزش مو می گردد. بنابراین بهتر است همیشه درب بطری شامپوها را پس از مصرف ببندید.

شست و شو با آب گرم بهتر است یا آب ولرم؟

شایعه شده که آب گرم موجب عملکرد بهتر شامپو می شود. در صورتی که اینطور نیست. اتفاقاً گرمای بیش از حد از خوب کف کردن شامپو جلوگیری می کند. از آب بسیار سرد نیز نباید برای شست و شو استفاده نمود. بهتر آن است که موی سر با آب ولرم شسته شده و پس از شست و شو یک بار با آب خنک آبکشی شود تا پولک های مو نرم شود.

تگزاپون چیست؟

تگزاپون نام تجاری ماده ای به نام سدیم لوریل اتر سولفات است. که سورفکتانت اصلی شامپو به حساب می آید.

آیا شستن مو با زرده تخم مرغ مو را تقویت می کند؟

زرده تخم مرغ غیر از کثیف کردن موها تأثیر دیگری ندارد. سفیده تخم مرغ هم هیچگونه جذب پوست نمی شود و بی تأثیر است. البته تخم مرغ یک ماده مغذی بسیار مفید است. به همین علت بسیاری از شرکت ها استفاده تبلیغاتی می کنند.

منبع : وب سایت احسان حسنانی

نظر بدهید