فولیکولیت (التهاب یا عفونت فولیکول مو)؛ درمان و پیشگیری از آن
کافه سلامت

فولیکولیت (التهاب یا عفونت فولیکول مو)؛ درمان و پیشگیری از آن

1.5Kبازدید
فولیکولیت یک بیماری شایع پوستی است که درآن فولیکول های مو ملتهب می شوند. این بیماری خطرناک نیست اما ممکن است با درد و زخم است همراه باشد و ظاهرنازیبایی را برای فرد ایجاد کند. افرادی که مبتلا به فولیکولیت هستند می‌توانند با مراقبت‌های مناسب و درمان‌های اصولی درعرض چند روز بهبود یابند. با بیتوته همراه باشید تا با بیماری فولیکولیت، علائم و عامل به وجود آمدن آن آشنا شوید و در ادامه با استفاده از توصیه‌هایی مراقبتی و درمانی به درمان فولیکولیت بپردازید و از ابتلا به این عارضه پوستی پیشگیری کنید.

اگر روی پوستتان، در محل رویش موهایتان به خصوص در ناحیه‌ای که اصلاح کرده‌اید، برآمدگی‌های قرمزرنگ دردناکی شبیه به جوش، مشاهده کردید احتمالاً دچار مشکل پوستی شایعی به نام فولیکولیت شده‌اید.

 

فولیکول مو

فولیکول‌های مو، کیسه‌های بسیار کوچکی در پوست هستند. این فولیکول‌ها در محل رویش مو قرار داشته و تقریباً در همه جای بدن به‌غیراز لب‌ها، کف دست‌ها و کف پاها وجود دارند. اگر در فولیکول‌ها باکتری رشد کند یا مسدود شوند، قرمزرنگ و متورم می‌شوند.

 

فولیکولیت

فولیکولیت التهاب یا عفونت فولیکول مو است، در این بیماری جاهایی که فولیکول مو رشد کرده است دهانه‌هایی ایجاد می‌شود که می‌تواند هرجایی از بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد.

 

علائم ظاهری بیماری فولیکولیت

معمولا ضایعه‌های پوستی که به علت فولیکولیت به وجود می‌آید به صورت یک دانه قرمز رنگ است که سر آن چرکی است و ممکن است یکی یا چند تا در کنار هم باشند که معمولا هم دردناک است. و درصورت گسترش عفونت، زخم هایی روی پوست ایجاد شده و پوست دچار پوسته‌پوسته‌شدگی می‌شود.

 

رویش مو در این نواحی ممکن است به شکل موی معمولی، کرک و یا موی زیر پوستی باشد. محل به وجود آمدن فولیکولیت نیز می‌تواند هر جای بدن باشد؛ ران، باسن، گردن و زیر بغل اغلب در این بیماری در معرض قرار دارند.

 

فولیکولیت در زیر بغل

گاهی بعضی از خانم‌ها به توده کوچک گردی که در زیر بغل‌شان وجود دارد شک می‌کنند و تصور می‌کنند که یک غده سرطانی است و سراسیمه پیش پزشک می‌روند تا آنها را معاینه کند…. پزشک در بیشتر این مواقع و به‌خصوص وقتی می‌فهمد که آنها از تیغ برای اصلاح زیر بغل استفاده کرده‌اند، خیال بیمارش را راحت می‌کند.

 

معمولا این توده کوچک گرد صرفا عفونت ریشه موست. چنین توده‌هایی برعکس توده‌های سرطانی به راحتی در زیر انگشت شما جا‌به‌جا می‌شوند. فولیکولیت بسیار سطحی است ولی گاهی اگر تعداد این دانه‌های زیاد باشد ممکن است غده زیر بغل هم به طور واکنشی التهاب پیدا بکند.

 

وقتی ما فولیکولیت را درمان کنیم، آن غده لنفاوی هم کوچک می‌شود. اما اصولا غده لنفاوی بزرگ نمی‌شود و اگر فردی غده در زیر بغل‌اش باشد و پس از گذشت زمان برطرف نشود و همراه با درد باشد، فرد باید به پزشک مراجعه کند و پیگیری کند که علت‌اش چیست و تحت درمان قرار بگیرد.

 

انواع فولیکولیت

فولیکولیت (التهاب یا عفونت فولیکول مو)؛ درمان و پیشگیری از آن

عامل ایجاد فولیکولیت و درمان آن

 

– دفولیکولیت باکتریال: این نوع شایع ازفولیکولیت با جوش های سفید، برجسته و پرازچرک و خارش همراه است. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که فولیکول های موبه باکتری استافیلوکوک اورئوس (استاف) مبتلا شده باشد. باکتری استاف همیشه بر روی پوست زندگی می کنند اما هنگامی فعال می شوند ومشکل ایجاد می کنند که بریدگی یا زخم برروی پوست ایجاد شود.

 

– سودوموناس فولیکولیت: این نوع فولیکولیت توسط باکتری سودوموناس ایجاد می شود. ممکن است شما با این باکتری درحمام آب گرم و استخر گرم که کلر و pH آن تنظیم شده نیست مواجه شوید. علائم آن راش های قرمز، گرد و خارش داراست که یک تا چهار روز پس ازبرخورد با باکتری بوجود می آید و ممکن است بعدها به تاول های پراز چرک کوچک (جوشهای چرکی) تبدیل شود.

 

– فولیکولیت پیتروسپوروم: این نوع فولیکولیت در نوجوانان و مردان بزرگسال شایع است و توسط عفونت قارچی ایجاد می شود و موجب بروزجوش ها و کورک خارش دار مزمن و قرمزدر پشت و سینه و گاهی اوقات در گردن، شانه ها، بازوها و صورت می شود.

 

عوامل احتمالی ابتلا به فولیکولیت

– بیماری هایی که مقاومت بدن را دربرابرعفونت کاهش می دهد، مانند دیابت، سرطان خون مزمن و HIV / AIDS

– داشتن آکنه یا درماتیت

– آسیب رسیدن به پوست براثرصدمه یا جراحی

– مصرف بعضی از داروها، مانند کرم استروئید و یا درمان آنتی بیوتیکی طولانی مدت برای آکنه

– اضافه وزن

– آسیب های پوستی دائمی، مانند جای جوش یا لکه های تیره

– تخریب فولیکول های مو و ریزش دائمی موی

 

درمان فولیکولیت

اگرعلائم گفته شده بیش ازچند روز ادامه داشت به پزشک مراجعه کنید. پزشک ابتدا باید علت به وجود آمدن فولیکولیت را پیدا کند. درمان بیماری فولیکولیت بستگی به شدت و وخامت بیماری دارد. استفاده از آنتی بیوتیک و یا داروهای ضد قارچ  به صورت موضعی یا به صورت خوراکی می‌تواند در درمان فولیکولیت مفید واقع شود.

 

• اگربیماربه درمان های معمول پاسخ ندهد، ممکن است نمونه برداری ازپوست انجام شود و نمونه جهت تشخیص نوع عفونت به آزمایشگاه ارسال می شود.

 

توصیه‌هایی برای پیشگیری و بهبود فولیکولیت

– رعایت کامل بهداشت و حمام کردن مناسب را بسیار مورد توجه قرار دهید. اگر زیاد عرق می‌کنید باید مدام با آب شستشو داشته باشید.

 

– در هنگام اپیلاسیون و اطلاح موها، به ویژه با استفاده از تیغ بهداشت و تمیزی پوست و وسیله اصلاح را مورد توجه قرار دهید. در اصلاح مو با تیغ، حتما از تیغ تمیز و تیغ را در جهت رشد مو استفاده کنید، نه در جهت خلاف رشد مو. هر بار باید از یک تیغ جدید و تمیز استفاده شود.

 

– ذکر این نکته هم ضروری است که مالش پوست، نرسیدن هوای کافی به پوست و یا گرما فولیکولیت را تشدید می‌کند و باید این نکات هم برای پیشگیری از مشکل رعایت شود.

 

– در صورت عدم بهبودی فولیکولیت پس از چند روز و پیشروی آن (حساسیت به لمس یا درد و وجود توده و یا ورم زیاد) حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

 

گردآوری: بخش آرایش و زیبایی بیتوته

نظر بدهید