فواید ورزش چیست؟ چرا همه ورزش را توصیه می کنند؟
کافه سلامت

فواید ورزش چیست؟ چرا همه ورزش را توصیه می کنند؟

50بازدید

در بسیاری از موارد دیده ایم که افراد به یکدیگر ورزش کردن را توصیه می کنند و برخی از فواید ورزش را به یکدیگر گوشزد می کنند تا فرد را به انجام فعالیت بدنی ترغیب کنند. اما بیاید ببینیم این ورزش و فعالیت بدنی چه فوایدی دارد که همه به هم آنرا توصیه میکنند.

فواید ورزش چیست؟ چرا همه ورزش را توصیه می کنند؟

مهمترین فواید ورزش چیست؟

گاهی خود ما می دانیم که باید شروع کنیم به انجام دادن یک فعالیت بدنی مناسب با جممان اما گاهی حال و حوصله آنرا نداریم. اما باید اراده را تقویت کرد و بنا به فواید بسیار عالی مه در ادامه برایتان بیان خواهیم کرد از همین حالا ورزش و فعالیت بدنی مناسب را آغاز کنید.

فواید ورزش چیست؟ چرا همه ورزش را توصیه می کنند؟

1. حس شادی و روحیه عالی

یکی از مهمترین تاثیراتی که ورزش به همراه دارد، شادی و نشاط است. احساس شور و نشاطی که بعد از فعالیت بدنی ایجاد می شود، برای بسیاری از افراد بروز داده می شود. طبق تحقیقات انجام شده افرادی که به طور منظم ورزش و فعالیت بدنی مرتب دارند روحیه و شادابی بیشتری را نسبت به سایر افراد بروز می دهند. این مورد را در خانم های که به سمت بدنسازی بانوان روی می آوردن به خوبی میتواند دید. حتی احساس شادی برای ورزش هایی که گروهی هستند یا انفرادی بسیار ملموس و قابل تشخیص است.

2. کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را به همراه دارد

یکی دیگر از فواید ورزش به تضمینی برای سلامت قلب باز می گردد. فعالیت بدنی روزانه باعث اکسیژن رسانی بیشتر به اندام ها می شود زیرا ضربان قلب بالا رفته و عمل دم به مراتب بیشتر انجام می شود. از این طریق عضلات قلب تقویت خواهند شد که گام بسیار موثری برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی همچون آریتمی قلبی یا سکته قلبی محسوب می شود.

لازم به ذکر است طبق تحقیقات علمی انجام شده بیماران قلبی که فعالیت بدنی را در برنامه خود داشتند، نتیجه مطلوب تری را نسبت به درمان دارویی کسب کرده اند. بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های شریانی و قلبی و حتی درمان آنها از ورزش ها و فعالیت بدنی متناسب با شرایط فیزیکی بهره گرفت.

فواید ورزش چیست؟ چرا همه ورزش را توصیه می کنند؟

3. گام برداشتن برای هدف

یکی از مهمترین فوایدی از لحاظ جنبه های روانی تاثیر مثبتی را ایفا می کند، به جنبه هدفمند شدن از ورزش مربوط می شود. ورزش کردن می تواند به نظم گرفتن افکار برای انجام کارها و رسیدن به اهداف کمک کند. از این طریق انگیزه قوی تری برای انجام فعالیت های مختلف را برای فرد به همراه خواهد داشت. یک برنامه ورزشی منظم و اصولی می تواند قدرت هدف گذاری را تقویت کند و همینطور به افزایش اعتماد به نفس و بهره مندی از سایر فوایو ورزش کمک کند.

4. افزایش طول عمر و کیفیت عمر

در گذشته بسیاری از افراد تمرکز بر طول عمر داشتند و اما امروزه باید به بالا بردن کیفیت عمر در کنار عمری طولانی فکر کرد. می توان هر دوی این موارد را در کنار هم داشت فقط باید کمی اراده خود را تقویت کرد. شاه کلید اصلی برای داشتن عمری با کیفیت و طولانی، ورزش کردن است.

انجام فعالیت بدنی و ورزشی به صورت روزانه می تواند این آرزوی دست یافتنی را محقق کند. پیشنهاد میکنیم روزانه بین 40 الی 60 دقیقه فعالیت بدنی و ورزش را به صورت متداول داشته باشید تا بتوانید عمری طبیعی را در کنار خانواده تجربه کنید.

5. مقاوم کردن بدن در مقابل بیماری ها

ورزش به دفع سموم و باکتری ها از بدن کمک می کند و سبب کاهش ترشح هورمون های استرس از بدن می شود. این یعنی تقویت بدن و بالا بردن سیستم دفاعی بدن. از این طریق ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان سینه جلوگیری خواهد شد. حتی افرادی که از ورزش برای روزانه بهره می برند، در مقابل بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی مقاوم تر هستند.

فواید ورزش چیست؟ چرا همه ورزش را توصیه می کنند؟

6. راهی برای تقویت حافظه

به چالش کشیدن اندام های بدن، مغز و ذهن به تقویت حافظه و سیستم پیام رسان بدن کمک می کند. ورزش راهکاری برای پویایی و هوشیاری همیشگی ذهن است تا هیچ وسیله ای از خود را جا نگذارید. به ویژه تمرینات هوازی مانند ایروبیک که بدن در آن در حال تحرک است و حرکات موزونی برای هماهنگی دست و پاها انجام می شود، پویایی هر چه بیشتر ذهن را به همراه خواهد داشت. پیشنهاد می کنیم در کنار تغذیه ای اصولی، حتما فعالیت بدنی را برای سلامت ذهن داشته باشید.

 

7. بالا بردن کیفیت خواب

دغدغه ها و مشکلات امروزی آرزوی یک خواب راحت را بر دل بسیاری از افراد گذاشته است. خواب آشفته و غلت زدن های مکرر در خواب، ممکن است حتی خستگی بعد از خواب را به همراه داشته باشد. برای اینکه از این مورد مصون باشید و از آن پیشگیری شود یا حتی به درمان آن منجر شوید، بهتر است فعالیت بدنی روزانه  منظمی را داشته باشید.

فواید ورزش چیست؟ چرا همه ورزش را توصیه می کنند؟

8. افزایش انعطاف پذیری و قدرت بدنی

برای شروع ورزش معمولا حرکات کششی انجام می شود. حرکات هوازی پر جنب و جوش و حرکات قدرتی نیز با یکدیگر به صورت ترکیبی برای ورزش انجام میشود. این یک ترکیب فوق العاده برای انعطاف پذیری بدن و همینطور قدرت بدنی محسوب می شود. مواردی همچون گزینه های زیر بر اثر تقویت بدن برای فرد ورزشکار حاصل خواهد شد:

  • تمرینات یوگا و مدیتیشن به تمرکز بیشتر و آرامش بعد از تمرین کمک می کنند
  • ورزش به داشتن ماهیچه و بافت عضلانی بیشتر کمک می کند
  • تقویت و استحکام بافت های استخوانی را به همراه دارد
  • اکسیژن رسانی و خونرسانی بهتری در بدن انجام خواهد شد

9. بالا بردن اعتماد به نفس و بازده کاری

وقتی بدن سالمی داشته باشید، روحیه سالم حاصل می شود و انگیزه برای انجام سیار از کارها بالا خواهد رفت که همه این موارد اعتماد به نفس بالاتری را القا خواهد کرد. در نتیجه تمام این موارد بازده اری نیز بالا خواهد رفت.

10. تناسب اندام

شاید باید این مورد را در ابتدا بیان می کردیم، اما این مورد ظاهری گاهی اجازه مطرح شدن سایر مزایا را نمی دهد چون خیلی برجسته، محبوب و هدف خیلی از افراد از ورزش کردن محسوب می شود. با اینکه به عنوان مثال در سایت کوئیک فیت در مورد لاغری شکم به صورت سریع آن هم بدون ورزش توضیحاتی داده شده ولی تناسب اندام با ورزش یک رده بهتر از این کار بدون ورزش است. تناسب اندام یعنی متناسب بودن قد و وزن بدون داشتن چربی دور کمر که در کنار فعالیت بدنی اگر تغذیه اصولی نیز رعایت شود می تواند تناسب اندام بسیار مطلوب و چشمگیری را به همراه داشته باشد. طوری که لباس کاملا متناسب در اندام بایستد و خودنمایی کند.

نظر بدهید