عوارض مصرف شکلات کاکائویی برای کودک چیست؟
کافه سلامت

عوارض مصرف شکلات کاکائویی برای کودک چیست؟

1.54Kبازدید

مصرف شکلات کاکائویی چه عوارضی به همراه دارد؟

عوارض مصرف شکلات کاکائویی برای کودک چیست؟
شاید هر بار که می‌خواهیم شکلات را در رژیم غذایی کودک بگنجانیم، با موجی از انتقاد‌ها و توصیه‌ها مواجه شده‌ایم. حتما شنیده‌ایم که خوردن شکلات ممکن است واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند، ولی نمی‌دانیم این واکنش، چه علائمی دارد. در حقیقت امکان بروز حساسیت در اثر مصرف شکلات کاکائویی برای کودک وجود دارد. شکلات از ترکیبات متنوعی ساخته شده است. ترکیب اصلی آن پودر کاکائو است که از دانه کاکائو به دست می‌آید. البته حساسیت به شکلات امر نادری است.

 

اگر چه شکلات کاکائویی در فهرست هشت ماده غذایی حساسیت‌زا قرار نمی‌گیرد؛ اما مواد افزودنی موجود در شکلات، ممکن است برای کودک ایجاد حساسیت کند. بنابراین لازم است هنگام در نظر گرفتن شکلات در تغذیه و رژیم غذایی کودک مراقب باشیم.

مصرف شکلات کاکائویی برای کودک ممکن است ایجاد واکنش‌های آلرژیک یا عدم تحمل مواد غذایی ایجاد کند. بنابراین بهتر است قبل از دادن شکلات به کودک، از مواد تشکیل‌دهنده آن اطلاع پیدا کنیم. با این حال در چند سال اخیر تفکرات راجع به زمان بروز آلرژی مواد غذایی تغییر پیدا کرده است.

عوارض مصرف شکلات کاکائویی برای کودک چیست؟

بهتر است برای بار اول، کودک شکلات را به میزان کم مصرف کند

با اینکه قبلا به والدین توصیه می‌شد که این مواد غذایی را در سنین بالاتری برای تغذیه کودکان در نظر بگیرند، اما در حال حاضر متخصصان می‌گویند این مواد غذایی در سنین چهار تا شش ماهگی می‌تواند به نفع کودکانی باشد که در معرض خطر بیماری‌های آلرژیک مانند آلرژی‌های غذایی، آسم، رینیت آلرژیک یا اگزما هستند. کودکانی که یکی از والدین یا خواهر و برادر‌هایشان بیماری آلرژیک دارند، بیشتر مستعد بیماری‌های آلرژیک هستند. مواد آلرژی‌زای موجود در شکلات عبارتند از:
– شیر
– بادام زمینی
– گندم و گلوتن
– سویا
– ذرت
– انواع توت‌ها

زمان مصرف شکلات کاکائویی برای کودک
هیچ دستور‌العمل خاصی برای زمان دادن شکلات و چگونگی آن به کودک وجود ندارد؛ اما بهتر است برای بار اول، کودک شکلات را در خانه و به میزان کم مصرف کند. اگر کودک از خوردن آن لذت برد و مشکلی با آن نداشت، می‌توانید میزان بیشتری شکلات به او دهید.
اگر اولین بار است که به کودک شکلات می‌دهید یا در خانواده شما سابقه خانوادگی آلرژی دارید، می‌توانید منتظر  بروز این علائم در کودک باشید:
– کهیر
– تنفس سخت، علائم شبیه آسم
– آب‌ریزش بینی
– چشم‌های قرمز یا اشک‌آلود
– التهاب زبان یا گلو
– اسهال و استفراغ

در صورت دشواری تنفس یا تورم گلو یا التهاب زبان هر چه زود‌تر به دکتر مراجعه کنید. واکنش‌های شدید‌تر مانند استفراغ، اسهال و اگزما ممکن است چند روز دیر‌تر اتفاق بیفتد. سعی کنید دکتر کودک را از واکنش‌های آلرژیک حتی به صورت خفیف، مطلع کنید. ممکن است دکتر کودک، شما را برای بررسی‌های بیشتر به یک متخصص آلرژی معرفی کند.

خطرات مصرف شکلات کاکائویی برای کودک
غیر از واکنش‌های آلرژی‌زا ممکن است از دادن شکلات به دلیل قند و کافئین موجود در آن به کودک خودداری کنید. علاوه بر این آشنا کردن کودک با عادات غذایی سالم منجر به ایجاد یک رژیم غذایی سالم برای او خواهد شد. با این حال خوردن مقدار کمی کیک تولد قبل از اولین سال تولد او نمی‌تواند منجر به بیش‌فعالی ناشی از مصرف شکر یا اضطراب و آشفتگی در اثر خوردن کافئین یا پوسیدگی دندان شود.

 

در هر صورت هنگام دادن شکلات به کودک بسیار مراقب باشید؛ ممکن است کیک تولد در ظاهر نرم به نظر برسد، اما حاوی آجیل یا مواد سفت و کوچکی باشد که برای کودکان کوچک خطرناک است و خطر خفگی دارد.

 

منبع: koodaket.com

نظر بدهید