علایم تبخال تناسلی در زنان که نباید نادیده بگیرید
کافه سلامت

علایم تبخال تناسلی در زنان که نباید نادیده بگیرید

1.71Kبازدید

ویروس تبخال فوق العاده رایج است و حدود 60 تا 70 درصد افرادی که رابطه جنسی پرخطر دارند به ویروس هرپس سمپلکس 1 یا 2 یا هردو مبتلا هستند

علایم تبخال تناسلی در زنان

بسیاری از زنانی که به هرپس Herpes  یا تبخال تناسلی مبتلا هستند اطلاعی از آن ندارند.

تبخال تناسلی یک عفونت منتقل شده از راه جنسی STI است که که به راحتی منتقل می شود. به گرازش مرکز کنترل و  پیشگیری از بیماری ها CDC اغلب افردی که مبتلا به ویروسهرپس سیمپلکس herpes simplex هستند علایمی برای تشخیص ندارند.

ولی این ویروس فوق العاده رایج است و حدود 60 تا 70 درصد افرادی که رابطه جنسیپرخطر دارند به ویروس هرپس سمپلکس 1 یا 2 یا هردو مبتلا هستند.

هرپس به دو نوع تقسیم می شود : ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (herpes simplex ) که هرپس دهانی نامیده می شود و اغلب دهان و لب ها را آلوده می کند و هرپس سیمپلکس نوع 2 (HSV-2 ) یا هرپس تناسلی.

برخلاف سایر بیماری های جنسی مانند کلامیدیا، تبخال یا هرپس درمان نمی شود بنابراین در صورت ابتلا به این ویروس باید علایمش را کنترل کرده و رابطه جنسی محافظت شده داشته باشید.

علایمی شبیه آنفولانزا

به گفته دکتر مونیکا سوتس Monica Svets متخصص پوست در کلینیک کلیولند : اولین علامت ابتلا به تبخال تناسلی این است که شخص به شدت به هم میریزد، احساس بیماری شدید داشده و علایمی شبیه آنفولانزا را تجریه می کنید. خارش بدن، خستگی شدید و تورم گره های لنفاوی به خصوص در کشاله ران.

 

در مرحله اولیه پاسخ ایمنی بدن به بیماری شدید است بنابراین حال جسمی شما خراب می شود ولی با گذشت زمان شدن بیماری کاهش پیدا می کند.

علایم اولیه تبخال تناسلی ، تاول های دردناک

یکی از علایم کلاسیک تبخال تناسلی تاول های دردناک در ناحیه تناسلی است که در اطراف واژن قابل مشاهده اند.

بافت واژن و اطراف واژن به راحتی دچار جراحت می شوند بنابراین احتمال ابتلای آن ها به ویروس بیشتر از سایر نواحی است.

به خاطر داشته باشید اگر برای اولین بار است که با تاول در ناحیه تناسلی مواجه می شوید دلیل بر این نیست که به تازگی مبتلا به این بیماری شده اید. ویروس تبخال می تواند تا مدت ها در بدن به خواب رود و با عواملی چو استرس یا بیماری های دیگر بیدار شده و عوارضش نمایان گردد.

علایم اولیه تبخال تناسلی، خارش شدید

ممکن است هیچ تاولی اطراف واژن مشاهده نکنید ولی احساس خارش شدیدی در این ناحیه داشته باشید که یکی دیگر از علایم تماس این ویروس را پوست ناحیه تناسلی شماست.

علایم اولیه تبخال تناسلی ، لکه های قرمز حساس

گاهی اوقات به شکل لکه هایی قرمز ظاهر می شود که وسطشان چرک دارد یا زخم های کوچکتری که زیر موهای زائد به سختی قابل تشخیصند ولی بسیار حساس و دردناک هستند.

تبخال اطراف دهان

علایم تبخال تناسلی در زنان که نباید نادیده بگیرید

 

تبخال دهانی معمولا با ویروس HSV-1 ایجاد می شود که باعث ایجاد زخم هایی اطراف دهان می شود. درست شبیه تاول هایی که ممکن است اطراف واژن ببینید. معمولا برجسته و چرک دار هستند و در زمان بهبودی پوسته پوسته می شوند.

سوزن سوزن شدن

قبل از ظاهر شدن زخم ها ممکن است احساس سوزن سوزن شدن در دهان یا ناحیه تناسلی داشته باشید که حتی به باسن و پاها هم برسد دلیل آن این است که ویروس عصب های شما را هم آلوده کرده است که در موارد نادر ممکن است منجر به آسیب عصبی شود.

چگونه تبخال تناسلی را درمان کنیم

تبخال با نمونه گیری از زخم یا آنتی بادی های موجود در خون شناسایی می شود.

به خاط داشته باشید که تبخال درمان شدنی نیست ولی اگر از تبخال های ایجاد شده ناراحت هستید می تواند از داروهای ضد ویروسی خوراکی مانند زویراکس Zovirax، فامویر Famvir یا والترکس Valtrex برای کاهش شدت و مدت تبخال های روی پوست استفاده کنید.

نشستن در وان آب کم عمق هم می تواند به کاهش درد زخم ها کمک کند ولی باید از مصرف صابون های معطر یا سایر محصولات عطر دار که باعث تحریک زخم ها می شوند اجتناب کنید.

بهترین روش برای پیشگیری از انتقال تبخال تناسلی استفاده از کاندم است. افرادی که مبتلا به این ویروس هستند برای پیشگیری از عود مجدد آن می توانند از داروهای ضد ویروسی استفاده کرده و ویروس را سرکوب نمایند و خطر انتقال آن را تا 10 درصد کاهش دهند.

 

منبع : سیمرغ

نظر بدهید