علائم و مراحل درمان شالازیون چشم
کافه سلامت

علائم و مراحل درمان شالازیون چشم

1.5Kبازدید

واژه شالازیون از کلمه یونانی گرفته شده است و به معنای تورم کوچک است . در واقع یک تورم غیر عفونی پلک است که نتیجه مسدود شدن مجاری غدد چربی پلک است.در ابتدا ظاهری شبیه به گل مژه دارد.گل مژه عفونت التهابی مژه است که یک توده متورم قرمز رنگ در نزدیکی لبه پلک ایجاد می شود و معمولا طی یک هفته بهبود می یابد.

علائم و مراحل درمان شالازیون چشم

اما شالازیون چشم یک واکنش التهابی در برابر ترشحات چربی می باشد و باکتری در ایجاد آن نقشی ندارد. شالازیون در قسمت دور تر از پلک روی می دهد اگر چه تورم آن تا لبه پلک می توان حس کرد .همچنین معمولا شالازیون چشم در ابتدا فقط یک برآمدگی است و با درد و قرمزی همراه نیست.

علائم این بیماری :

این بیماری علائم ندارد فقط به صورت برآمدگی در پلک احساس می شود که گاهی به مرور زمان بزرگتر شده و عفونی می شود که با درد و قرمزی همراه است.

درمان شالازیون :

توده های کوچک معمولا نیاز به درمان خاص ندارد و به مرور زمان خوب می شود.استفاده از کمپرس گرم روزی ۳-۴ بار و هر بار به مدت ۱۰ – 15 دقیقه و ماساژ ملایم باعث باز شدن مجرای غدد چربی می شود و به درمان سریع شالازیون چشم کمک می کند.این برآمدگی های کوچک معمولا مشکل چشمی ایجاد نمی کنند. اما برآمدگی های بزرگ به دلیل ظاهر ناخوشایند و همچنین فشاری که به پلک می آورند به خصوص در پلک بالایی ، ممکن است باعث تاری دید شوند.

برای درمان این موارد حتما به چشم پزشک مراجعه شود.چشم پزشک با استفاده از جراحی شالازیون را درمان می کند. گاهی تعداد زیادی شالازیون کوچک وجود دارد که نمی توان آن ها را با جراحی خارج کرد و یا شالازیون در جایی قرار دارد که جراحی آن به قسمت های دیگر آسیب می رساند ،در این موارد از تزریق داروهای استروئیدی استفاده می شود.

در برخی از افراد به طور مکرر شالازیون چشم عود می کند. این افراد حتما باید به چشم پزشک مراجعه کنند زیرا گاهی بیماری های چشمی مانند تومورهای چشم به صورت شالازیون های مکرر ظاهر می شوند .همچنین در برخی موارد بیماری های چشمی دیگر مانند بلفاریت (التهاب لبه پلک) و یا مشکلات غدد چربی چشم باعث ایجاد شالازیون می شود که با کنترل توسط پزشک از عود کردن آن می توان جلوگیری کرد.

توصیه و نکات ضروری جهت جلوگیری از شالازیون چشم :

  •  تمیز کردن پلک به طور منظم
  •  رعایت بهداشت چشمی
  • جلوگیری از تماس دست آلوده به چشم

 

منبع:سایت دکتر رجبی

نظر بدهید