طرز تهیه کلوچه سیب و جو دوسر
آموزش آشپزی

طرز تهیه کلوچه سیب و جو دوسر

1.57Kبازدید

کلوچه سیب و جو دوسر با طعم دارچینی جزو خوش طعم‌ترین کلوچه‌هایی هستند که می‌توانید برای استفاده روزمره درست کنید. این کلوچه‌ها نرم هستند و ظاهری کیک مانند دارند که وسط آن‌ها نرم، لبه‌ها ترد و طعم خوشمزه سیب و در انتهای عطر خوش دارچین که همه چیز را با هم کامل می‌کند.

 

بهترین کلوچه برای تمامی فصول

شما می‌دانید که سیب یکی از آن میوه‌هایی ست که در تمامی طول سال وجود دارد و انواع آن در دسترس ماست بخصوص در کشور ما که بهترین سیب‌ها رشد می‌کنند. این کلوچه نیز با وجود این میوه خوشمزه طعم عالی خواهد داشت. سیب مورد استفاده ما سیب گرانی اسمیت است که یک نوع سیب قرمز کم شیرین است. این سیب تقریبا در تمامی فصول در بازار یافت می‌شود. برای کلوچه‌ها نباید از سیب‌های شیرین استفاده کرد.

جو دوسر نیز یکی از آن غلات پر فیبر و پر خاصیت است. شما می‌دانید که جو دوسر با جوی معمولی تفاوت بسیاری دارد. هم از لحاظ ظاهر گیاه و از لحاظ بافت جوی مورد استفاده در غذا. جو دوسر بسیار لطیف و سبک است برای همین هم در بسیاری از کلوچه‌ها نقش مهمی دارد. شخصا این ماده غذایی را به دلیل خواص فراوانش از جمله برای کبد و دستگاه گوارش بسیار دوست دارم. ضمن اینکه یک ماده چند کاره است که هم می‌تواند برای شما اوتمیل بسازد و هم در کنار نان‌های کلاسیک ظاهری دوست داشتنی به نانتان بدهد. من اخیرا و به تازگی متوجه شدم که چند شرکت ایرانی هم مبادرت به تهیه جو دوسر پرک کرده‌اند که البته به دلیل دسترسی نداشتن و مصرف نکردن آنها، نمی‌توانم نظری بدهم، اما اگر به مغازه قنادی و یا مغازه‌های فروش مواد غذایی خارجی دسترسی دارید، جو دوسر پرک با مارک Quaqer را به شما توصیه می‌کنم. این برند یکی از معتبرترین شرکت‌های سازنده جو دوسر در جهان است.

دارچین عضو مهم دیگر این کلوچه است. این ماده گرم و معطر یک رقیق کننده خون عالی و در عین حال یک مسکن درد و تقویت کننده روحیه است. خواص دارچین آنقدر فراوان است که مصرف آن به همه توصیه می‌شود، اما یک نکته مهم که باید بدانید این است که این ماده حاوی ماده‌ای به نام کومارین است که مصرف مقدار زیاد آن برای کبد مضر است؛ بنابراین موقع مصرف روزانه دارچین، این نکته را هم بخاطر بسپرید.

مواد لازم:

  • آرد شیرینی: ۱ و ۱/۴ پیمانه (۱۷۷ گرم)
  • جو دوسر پرک: ۱ و ۱/۴ پیمانه
  • جوش شیرین: ۱/۲ قاشق غذاخوری
  • پودر دارچین: ۱ قاشق چایخوری
  • نمک: ۱/۴ قاشق چایخوری
  • کره: ۱/۲ پیمانه (۱۱۳ گرم) نرم شده
  • شکر قهوه‌ای روشن: ۳/۴ پیمانه (۱۶۰ گرم)
  • تخم مرغ: ۱ عدد بزرگ
  • سیب گرانی اسمیت: ۱ پیمانه نگینی شده

2062764_570

طرز تهیه:

۱. فر را با حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت یا ۱۷۵ درجه سلسیوس روشن کنید. کف یک سینی مخصوص کلوچه را با یک لایه سیلیکونی یا کاغذ مخصوص فر، بپوشانید. (لایه سیلیکونی مخصوص سینی فر در فروشگاه‌های معتبر آنلاین به فروش می‌رسد).

۲. آرد، جو دوسر، دارچین، جوش شیرین و نمک را با ویسک دستی به مدت ۲۰ ثانیه هم بزنید، سپس کنار بگذارید.

۳. در کاسه همزن برقی، قطعه خمیرگیر را نصب کنید، کره و شکر قهوه‌ای را با هم بزنید تا زمانی که مخلوط شوند. اگر همزن کاسه‌ای ندارید همزن دستی هم کار شما را راه می‌اندازد. حالا تخم مرغ و اسانس وانیل را هم اضافه کرده و هم بزنید.

۴. سیب‌ها را در کاسه‌ای ریخته، روی آن‌ها آبلیمو بریزید. حالا مخلوط آرد را به ترکیب تخم مرغ و کره اضافه کنید و مخلوط کنید تا زمانی که کاملا ترکیب شوند، سپس سیب را هم اضافه کرده و مخلوط کنید.

2062762_748

۵. با استفاده از قاشق اسکوپ بستنی یا با استفاده از ۲ قاشق معمولی به صورت همزمان، خمیر را روی سینی فر بگذارید. بین آن‌ها ۲ اینچ فاصله جا بگذارید، چون آن‌ها بعدا داخل فر پهن می‌شوند.

۶. سینی کلوچه را در فرگرم شده قرار دهید، بگذارید حدود ۱۴ تا ۱۵ دقیقه بماند.

۷. پس از این زمان کلوچه‌ها را از داخل فر خارج کنید و همانطور که در سینی هستند بگذارید مقداری خنک شوند. اگر در این زمان به آن‌ها دست بزنید، خرد می‌شوند. بعد از گذشت چند دقیقه آن‌ها را روی توری خنک کننده بگذارید تا به طور کامل خنک شوند.

طرز تهیه کلوچه سیب و جو دوسر

نکات مهم

  • از سیب‌های شیرین برای این کلوچه استفاده نکنید، شکر کلوچه خودش به اندازه کافی هست.
  • سیب‌ها را نگینی ریز کنید تا هم بهتر در کلوچه پخته و نرم شوند و هم مزه آن در همه کلوچه‌ها پخش شود.
  • لیمو را هرگز حذف نکنید، این ماده باعث می‌شود سیب‌ها براق شوند و طعم آن‌ها را هم بهتر می‌کند.
  • به هیچ عنوان از جو دوسر فوری استفاده نکنید. جو دوسر پرک طعم و بافت مناسبی برای کلوچه ایجاد می‌کند.
  • اندازه آرد باید مناسب باشد بهتر است برای اطمینان بیشتر از دقت کار از ترازوی آشپزخانه استفاده کنید.
  • برای گذاشتن خمیر توی سینی از اسکوپ استفاده کنید تا سایز کلوچه‌های شما یکدست باشد.
  • بهترین کار استفاده ازکلوچه همراه کردن آن با شیر گرم است.
  • برای نگهداری کلوچه‌ها، آن‌ها را در ظرفی در بسته و در کابینت نگهداری کنید.

خیلی مهم: اگر اولین بارتان است کلوچه می‌پزید بهتر است توجه داشته باشید که کلوچه به این صورت است که وقتی آن را از فر خارج می‌کنید بسیار شل به نظر می‌رسد و موقع خنک شدن شکل خود را به دست می‌آورد بنابراین بیش از اندازه آن را در فر نگه ندارید وگرنه تبدیل به سنگ خواهند شد. البته کلوچه جو دوسر نسبت به سایر کلوچه‌ها بافت نسبتا منسجم‌تری دارد.

 

منبع:برترین ها

cookingclassy

نظر بدهید