طرز تهیه قارچ پلو
آموزش آشپزی

طرز تهیه قارچ پلو به 3 روش

731بازدید

قارچ پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه ایرانی است که با مواد متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی ساده در ادامه با ما همراه باشید.

قارچ پلو یکی از خوشمزه ترین انواع پلوهای ترکیبی و مخلوط می باشد که بسته به نوع سلیقه شما کدبانوهای ایرانی می توان آن را با مرغ و یا گوشت ماهیچه تهیه کرد. در این مطلب شما را با طرز تهیه قارچ پلو مقوی و ایده آل با روشی ساده و جالب آشنا می کنیم تا بتوانید به راحتی آن را در منزل تهیه کرده و در کنار اعضای خانواده لحظات بسیار خوبی را سپری کنید.

قارچ ها یکی از مواد غذایی سالم با خاصیت بسیار بالایی می باشند که ممکن است بسیاری از افراد از فواید آن ها اطلاع چندانی نداشته باشند. بتاگلوکان و اسید لینولئیک موجود در قارچ برای جلوگیری از سرطان سینه و پروستات بسیار مفید می باشد. بر این اساس ما آموزش دستور پخت قارچ پلو را برای شما عزیزان به طور کامل در ادامه مطلب قرار می دهیم.

مواد لازم برای قارچ پلو با گوشت چرخ کرده

۲ لیوان قارچ خرد شده
۳ پیمانه برنج
۱۵۰ گرم گوشت چرخ کرده
نصف لیوان ذرت پخته یا کنسروی
۲ عدد پیاز پوست کنده و خرد شده
یک قاشق چای خوری دارچین
۲ قاشق چای خوری زعفران دم کرده غلیظ
روغن، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه قارچ پلو

طرز تهیه قارچ پلو با گوشت چرخ کرده

آماده سازی برنج: برنج را از چند ساعت قبل با آب ولرم و نمک خیس کنید. سپس آب برنج را خالی کنید و آن را در یک قابلمه آب جوش بریزید. پس از حدود ۶ تا ۸ دقیقه برنج را آبکش کنید. توجه داشته باشید که برنج را باید زمانی آبکش کنید که وقتی دانه برنج را میان دو انگشت فشار می دهید، مغز برنج کمی خام و اطراف آن نرم باشد. در یک تابه کمی روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس پیازها را برای چند دقیقه در آن تفت دهید تا نرم و سبک شوند. گوشت چرخ کرده، ذرت پخته، دارچین و زردچوبه را به پیازها بیفزایید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.قارچ های خرد شده را به مواد گوشتی اضافه کنید و آن ها را تفت دهید تا نرم شوند. به مایه قارچ پلو، نمک و فلفل بزنید و پس از هم زدن، شعله گاز را خاموش کنید تا مایه خنک شود.

داخل قابلمه کمی روغن بریزید و ته دیگ دلخواه خود را بچینید. سپس کمی از برنج آبکش شده را روی ته دیگ بریزید و روی آن را با مایه قارچ و گوشت چرخ کرده پر کنید. لایه ها را به همین ترتیب تکرار کنید تا مایه و برنج تمام شوند.

شعله گاز را زیاد کنید. مقداری آب جوش را با روغن و زعفران مخلوط کنید و روی برنج بریزید. پس از بخار کردن برنج، شعله را کم کنید، دم کنی بگذارید و اجازه دهید تا قارچ پلو برای ۳۰ دقیقه دم بکشد.قارچ پلو را در دیس بکشید و سرو کنید.
قارچ پلو بدون گوشت

قارچ پلو یکی از غذاهای خوشمزه و محبوب ترکیه ای می باشد که به دلیل فیبر موجود در ذرت و قارچ برای سلامتی بسیار مفید است. در این مطلب ما قصد داریم تا شما مخاطبان و کدبانوهای عزیز را با طرز تهیه قارچ پلو بدون گوشت آشنا کنیم.

مواد لازم برای قارچ پلو بدون گوشت

قارچ: نیم کیلوگرم
برنج: ۲ و نیم لیوان فرانسوی دسته دار (برای ۴ نفر)
رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
پیازداغ: ۳ قاشق غذاخوری
زرشک: ۱/۲ پیمانه
کره: ۵۰ گرم
نمک و فلفل: به مقدار لازم
آبلیموی تازه: ۱ قاشق مرباخوری
سیب زمینی: ۱ عدد متوسط برای ته دیگ
روغن سرخ کردنی: به مقدار لازم

طرز تهیه قارچ پلو

طرز تهیه قارچ پلو بدون گوشت

برای طرز تهیه قارچ پلو ابتدا باید برنج را برای چند ساعت، بگذارید خیس بخورد تا راحت تر بپزد. در حین خیس خوردن برنج، می توانید مایه برنج را آماده کنید. برای تهیه مایه برنج، قارچ ها را به هر شکلی که دوست دارید(ترجیحا قطعات کوچک) خرد کنید و روی قارچ ها، کمی آبلیمو بریزید تا سیاه نشوند. کف تابه مقدار بسیار کمی روغن سرخ کردنی بریزید و قارچ ها را سرخ کنید. پس از اینکه آب قارچ ها خشک شد، پیاز داغ را به آن اضافه کنید. پس از کمی تفت خوردن مواد، رب، نمک، فلفل و زرشک را اضافه کنید.در مراحل آخر تفت خوردن مواد، می توانید برای خوش طعم شدن، کره را اضافه کنید.

پس از اینکه برنج چند ساعت خیس خورد، کف قابلمه را با کمی روغن سرخ کردنی چرب کنید و سیب زمینی ها را برای ته دیگ، بچینید. ابتدا باید حرارت زیر قابلمه زیاد باشد تا سیب زمینی ها در آخر طلایی و ترد شوند.سپس برنج و مخلوط قارچ و زرشک طعم دار شده را به شکل لایه لایه در قابلمه بریزید. در انتها، زیر شعله را کم کنید تا برنج به خوبی دم بکشد. نوش جان!می توانید قارچ پلو را با تکه های مرغ درست کنید و آن را خوش طعم تر کنید. از این پلوی خوشمزه می توانید در مهمانی ها و مراسم خود نیز استفاده کنید.

قارچ پلو با مرغ

قارچ پلو یکی از خوشمزه ترین و سالم ترین پلوها است، پلو با قارچ به دلیل اینکه قارچ فراوانی در خود دارد سرشار از ارزش غذایی می باشد، این پلو خوشمزه و در عین حال ساده بسیار راحت تهیه می شود و مناسب روزهای است که شما فرصت کافی برای تهیه غذا ندارید. قارچ ها پروتئین بسیار بالایی در خود جای دادند و بسیار مفید برای پوست و مو و بدلیل داشتن کالری کم می توانید در رژیم غذایی روزانه خود جای دهید. می توانید قارچ پلو را با مرغ ریش ریش شده نیز تهیه کنید .

مواد لازم برای قارچ پلو با مرغ

سینه مرغ: ۲ تکه
قارچ: ۳۰۰ گرم
برنج: ۳ لیوان فرانسوی دسته دار
پیاز: ۲ عدد متوسط
زعفران دم کرده: به مقدار لازم
نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه کاری: به مقدار لازم

طرز تهیه قارچ پلو

طرز تهیه قارچ پلو با مرغ

مثل دستور قبلی، ابتدا اجازه دهید برنج چند ساعت خیس بخورد. سپس سینه مرغ را به قطعات کوچک و ریز خرد کنید. کف تابه نچسب، روغن بریزید و پیازهای خردشده را سرخ کنید. پس از کمی تفت خوردن پیاز، مرغ ریزشده را به آن اضافه کنید و برای طعم دار شدن آن، از ادویه های دلخواه خود مثل نمک، فلفل سیاه یا زردچوبه استفاده کنید.

پس از پخت کامل مرغ، قارچ ها را نگینی و ریز کرده و به تابه مرغ اضافه کنید. حتما زیر تابه را کم کنید و در آن را ببندید تا خوب آب بیندازد و بپزد. البته قبل از آب انداختن قارچ ها، زعفران دم کرده را به تابه اضافه کنید و هم بزنید.در حین پختن مایه برنج، برنج را آب کش کنید. برای کف قابلمه برنج، ته دیگ دلخواه خود را انتخاب کنید و سپس هر کف گیر برنج آب کش شده را با ۲ قاشق مایه قارچ و مرغ، لایه لایه در قابلمه بریزید. در انتها، روی برنج ادویه کاری بریزید و اجازه دهید دم بکشد.

ساعدنیوز

نظر بدهید