طراحی دکوراسیون رستورانی در سال 2020
کافه دکوراسیون

طراحی دکوراسیون رستورانی در سال 2020

897بازدید

با آغاز سال 2020 میلادی بسیاری از طراحان دکوراسیون داخلی، طرح‌های جدیدی را برای دکوراسیون رستورانی ارائه کرده‌اند که در این مقاله به بررسی آن‌ها می پردازیم.

در بیشتر طرح‌ها، توجه ویژه‌ای بر روی ست ناهارخوری شده است. از آنجایی که مشتریان در حین صرف وعده غذایی انتظار دارند تا راحتی و آسایش برایشان فراهم شود، از این رو ساختار طراحی فضای رستوران بر مبنای سلیقه مشتری به دو دسته تقسیم می شود:

  • دسته اول فضای بسته: در بیشتر رستوران‌ها از این سبک تبعیت می‌شود و مشتریانی که بیشتر به تجملات و ظاهر رستوران اهمیت می‌دهند؛ مایل‌اند تا در رستوران‌هایی با فضای بسته و طراحی متناسب با شرایط محیطی همچون آب و هوا، نوع وعده غذایی و… حضور یابند.

image_d6bd49dbce33c86f35053bee96227a0254cd5180

  • دسته دوم فضای باز: مشتریانی که به فضای باز و طبیعت علاقه خاصی دارند ترجیح می‌دهند تا در رستوران‌هایی با فضای باز حضور یابند. طی بررسی‌های انجام گرفته توسط محققان، بیشتر مشتریان گیاه‌خوار (Vegetarian) علاقه بیشتری به چنین محیط‌هایی دارند.

از طرفی نوع دیگری از دسته بندی برای رستوران‌ها نیز وجود دارد که در انتخاب ست رستورانی تاثیرگذار است.

فست فودها

در این رستوران‌ها، مشتریان مایل‌اند تا غذای خود را هر چه سریع‌تر دریافت نموده و میل کنند، در فست فودها کمتر به ظاهر و تجملات توجه می شود. از این رو در طراحی چنین فضایی بهتر است تا از صندلی‌های کانتری و صندلی‌های اپنی استفاده گردد تا مشتری به سرعت بتواند وعده غذایی خود را میل کرده و به فعالیت روزانه خود برگردد.

رستوران‌های معمول

این نوع رستوران اتمسفر دوستانه و راحتی دارد و قیمت غذا و خدمات در آن مناسب و مقرون به صرفه است. این رستوران‌ها حد وسط رستوران‌های فست فود و رستوران‌های فاخر هستند. عموماً رستوران‌های معمول منوی مفصلی دارند. اندازه پرس‌های غذا در این رستوران‌ها معمولاً بزرگ است. بر خلاف رستوران‌های فست فود از قاشق و چنگال یک‌بار‌مصرف استفاده نمی‌کنند. معمولاً اما نه لزوماً بخشی از یک مجموعه بزرگ‌تر زنجیره‌ای هستند بخصوص در ایالات متحده. اما مثلاً در ایتالیا این نوع رستوران اغلب Trattoria نامیده می‌شوند و به صورت شخصی اداره می‌شوند. در این نوع رستوران‌ها بهتر است تا با ست ناهار خوری راحتی تجهیز گردد تا مشتری از وعده غذایی خود لذت ببرد.

رستوران‌های سبک خانوادگی

رستوران‌های سبک خانوادگی بسیار شبیه به سبک معمولی هستند با این تفاوت که معمولاً غذاها در ظرف‌های بزرگ‌تری سر میز سرو می‌شود که افراد بتوانند غذای خود را با دیگر افراد سر میزشان به اشتراک بگذارند. مزیت رستوران‌های خانوادگی فضای راحت و تسلط بیشتر بر آنچه می‌خورید است. منوی رستوران‌های خانوادگی قیمت بهتری نسبت به منوهای سنتی دارند. این رستوران برای دورهمی یک خانواده با فرزندان یا یک گروه دوستی مناسب است. رستوران‌های چینی و ژاپنی در دنیا معمولاً به این شیوه غذا سرو می‌کنند. میزهای گرد برای رستوران‌های سبک خانوادگی مناسب هستند چون دسترسی لازم به همه ظرف‌ها را به همه افراد دور میز می‌دهند. در این نوع رستوران‌ها نیز بهتر است تا با ست ناهار خوری راحت و کم ارتفاع تجهیز گردد تا مشتری از وعده غذایی خود لذت برده و به گفتگو با اعضای خانواده بپردازد.

image_18abec9381f436a798b107f0d9c45e9478e62d39

رستوران‌های فاخر یا سطح بالا

سرویس‌دهی در رستوران‌های سطح بالا بسیار بیشتر از رستوران‌های معمول قابل توجه است. سرویس‌های رستوران‌های فاخر چیزی بیشتر از سفارش گرفتن و سرو غذاست. این خدمات مثلاً شامل همراهی کردن مشتری تا سر میز، بیرون کشیدن صندلی رستورانی برای بانوان، عوض کردن رومیزی‌های کتان برای هر مشتری و چیزهایی از این دست است. رستوران های فاخر طراحی خاص و ویژه و دکوراسیون مخصوص به خود دارند. مبلمان آن‌ها باکیفیت است. غذاهای خاصی در این رستوران‌ها سرو می‌شود. کارکنان آن برای همه جزئیاتی که باید در این نوع رستوران‌ها رعایت شود، آموزش دیده‌اند. آن‌ها باید بتوانند به تمام پرسش‌هایی که ممکن است مشتریان درباره منو یا آیتم‌های دیگر بپرسند، پاسخ دهند. همچنین باید برای پیشنهاد دادن غذا، نوشیدنی و آیتم‌های منو، اگر مشتری درخواست کرد، آماده باشند. برای مشتریان هم در این کلاس رستوران، قوانینی وجود دارد که انتظار می‌رود رعایت کنند، مثل پوشیدن کت برای آقایان. اکثر مشتری‌های رستوران‌های سطح بالا، مهمان‌های همیشگی و وفادار آن‌ها هستند. نگه داشتن و وفادار کردن مشتریان وظیفه‌ای است که این رستوران‌ها آن را مهم‌ترین مسئولیت خود می‌دانند. برای آن‌ها نگه داشتن مشتریان قدیمی راحت‌تر از یافتن مشتریان جدید است. در این نوع رستوران‌ها نیز بهتر است تا با ست ناهار خوری راحت و کم ارتفاع تجهیز گردد تا مشتری از وعده غذایی خود لذت برده و به گفتگو با اعضای خانواده بپردازد.

حال برای انتخاب صندلی مناسب برای میز ناهارخوری در ست رستورانی، می توان موارد زیر را در نظر گرفت:

image_00321a71296c2aeef80dbd2534ae77a4e642fdc4

اندازه صندلی برای میز ناهارخوری

برای راحتی بیشتر، اندازه میز ناهارخوری و صندلی‌ها باید با هم هماهنگ باشد. ارتفاع میزهای ناهارخوری تا زمین معمولاً ۷۰ تا ۷۸ سانتی‌متر است و ارتفاع ۷۶ سانتی‌متر معمولاً یک ارتفاع عادی در میزهای ناهارخوری است. اندازه فاصله میان صندلی و میز نیز معمولاً باید ۲۰ تا ۳۵ سانتی‌متر باشد.

اندازه ارتفاع صندلی

برای تعیین راحتی اندازه ارتفاع صندلی باید میز را با صندلی‌های مختلف امتحان کنید. برای این کار می‌توانید به فروشگاه‌های مبلمان آشپزخانه که انواع و اقسام میز ناهارخوری و صندلی را به فروش می‌رسانند، مراجعه کنید. راه ساده‌تر این است که به میزان راحتی خود روی میز و صندلی هنگام غذا خوردن توجه کنید. با استفاده از یک متر به سادگی می‌توانید اندازه‌ای که با آن راحت هستید را تعیین کنید. این مقیاس را باید از روی میز تا سطح نشیمن صندلی اندازه بگیرید.

عرض و عمق صندلی‌ها

توجه داشته باشید که نه تنها ارتفاع میز ناهارخوری و صندلی‌ها باید با هم هماهنگ باشد، بلکه صندلی‌ها نیز باید کاملاً زیر میز قرار بگیرند. صندلی‌ها باید به راحتی و بدون برخورد با حاشیه‌های میز ناهارخوری زیر آن قرار بگیرند. علاوه بر این، تعداد و عرض صندلی‌ها نیز باید به اندازه‌ای باشد که هنگام حرکت به یکدیگر برخورد نکنند.

ارتفاع دسته و پشتی صندلی‌ها

در صورتی که صندلی‌های شما از نوع دسته‌دار است باید دقت داشته باشید که ارتفاع دسته‌ها به اندازه‌ای باشند که هنگام حرکت به سطح میز برخورد نکنند. علاوه بر این، باید توجه داشته باشید که اندازه ارتفاع پشتی صندلی باید بیشتر از ارتفاع میز باشد.

سبک طراحی صندلی‌ها

علاوه بر اندازه صندلی‌ها، سبک طراحی آن‌ها نیز باید هماهنگ با سبک طراحی میز ناهارخوری باشد. انتخاب میز و صندلی‌هایی با عناصر طراحی مشترک این اطمینان را به شما خواهد داد که با هم هماهنگ باشند. این عناصر ممکن است شامل رنگ یا سبک طراحی پایه‌ها باشد. مثلاً اگر یک میز ساخته از چوب ماهون دارید، نمی‌توانید آن را با صندلی‌هایی که از چوب درخت کاج ساخته شده‌اند یا صندلی‌های تاشوی چوبی هماهنگ کنید. در صورتی که یک میز ساخته شده با چوب راه‌راه را در کنار صندلی‌های ساخته شده از چوب افرا قرار دهید، این طور به نظر می‌رسد که سلیقه کافی برای طراحی دکوراسیون داخلی ندارید، ولی اگر همین میز را در کنار صندلی‌های حکاکی شده با طراحی زینتی قرار دهید، یک سبک طراحی آوانگارد ایجاد کرده‌اید.

نظر بدهید