شاخ به شاخ نیسان ایکس تریل و تویوتا راو 4
کافه خواندنی

شاخ به شاخ نیسان ایکس تریل و تویوتا راو 4

1.24Kبازدید

خودروهای ژاپنی برند تویوتا و نیسان همواره موردتوجه خریداران ایرانی بوده است. شاسی بلندهای نیسان ایکس تریل و تویوتا راو-4 هردو از نوع ماشین‌های کراس‌اور شهری هستند که به ترتیب توسط شرکت جهان نوین آسیا در بازار ایران عرضه شده‌اند. قیمت مناسب، کیفیت خوب و اعتماد خریداران ایرانی به محصولات ژاپنی از دلایل توجه ایرانیان به این خودروهاست. سوال اصلی هنگام مواجهه با این دو خودرو این است که کدام‌یک را خریداری کنیم. در این مطلب تلاش می‌کنیم مقایسه‌ای کامل و جامع بین این دو خودرو داشته باشیم و همه چیز در مورد نیسان ایکس تریل و تویوتا راو 4 را به شما بگوییم و در تصمیم‌گیری بهتر همراهیتان کنیم.

شاخ به شاخ نیسان ایکس تریل و تویوتا راو 4

مقایسه طراحی ایکس تریل و راو 4

طراحی خارجی تویوتا راو-4 حالتی کاملا اسپرت دارد اما اگر به دنبال خودرویی با طراحی رسمی‌تر هستید، ایکس تریل پیشنهاد بهتری است. هر دو خودرو به دلیل داشتن خطوط مشخص روی بدنه بزرگ‌تر از آنچه هستند نشان داده می‌شوند اما اگر رانندگی را با آن‌ها تجربه کنید، چندان بزرگ و دست‌وپاگیر نیستند. البته می‌توان گفت که شیوه طراحی خطوط بدنه و چراغ‌های ایکس تریل از برگ‌های برنده آن در طراحی است. درب عقب تویوتا راو-4 دارای کشیدگی بیشتری است و بنابراین سپر عقب کمی باریک‌تر از نسخه‌های قبلی است. بنابراین هنگام وقوع تصادف از عقب ممکن است بخشی از درب صندوق نیز آسیب ببیند.

ازنظر طراحی داخلی دو خودرو دارای تفاوت چندانی نیستند. داخل کابین ایکس تریل نه خیلی شیک و رسمی و نه خیلی ساده است. کابین، جادار و بزرگ بوده و کیفیت مواد مورداستفاده در ساخت نیز خوب است. تویوتا راو-4 دارای طراحی اسپرت و کاملا متناسب با طراحی خارجی خود است. در مقایسه با ایکس تریل اندازه کابین کمی کوچک‌تر است و در بعضی قسمت‌ها از مواد خوبی برای ساخت استفاده نشده است. شاید بتوان گفت وجود سقف پانارومیک در ایکس تریل یکی از ویژگی‌های مثبت این خودروست که باعث ایجاد جلوه‌ای متفاوت در کابین شده است. درحالی‌که که تویوتا راو-4 دارای سقفی معمولی به همراه یک سانروف آپشنال است.

مقایسه مشخصات فنی این دو خودرو

تویوتا راو-4 دارای یک پیشرانه 4 سیلندر خطی با حجم 2494 سی‌سی است که قادر است قدرتی معادل با 177 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و گشتاور 233 نیوتن متر در 4100 دور در دقیقه تولید کند. شتاب و قدرت مانور بیشتر این خودرو یکی از ویژگی‌های مثبت آن است. در مقابل نیسان ایکس تریل یک پیشرانه 2.4 لیتری با 4 سیلندر دارد که توان تولید 171 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و گشتاور 233 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه را داراست. تویوتا راو-4 دارای جعبه‌دنده اتوماتیک 6 سرعته بوده، شتاب صفر تا صد آن 10 ثانیه است و به ازای هر 100 کیلومتر 9 لیتر بنزین مصرف می‌کند. جعبه‌دنده استفاده‌شده در ایکس تریل از نوع CVT بوده و دارای شتاب صفر تا صد 14 ثانیه‌ای است. با توجه به بیشتر بودن گشتاور، ایکس تریل دارای قدرت موتور بیشتری بوده و با مصرف سوخت 8.3 لیتر در هر 100 کیلومتر دارای برتری در این زمینه است. تویوتا راو-4 خودرویی پرشتاب‌تر و چالاک‌تر است که برای طرفداران سرعت گزینه بهتری است.

شاخ به شاخ نیسان ایکس تریل و تویوتا راو 4

امکانات رفاهی

شاید بتوان گفت که ایکس تریل به دلیل داشتن کابین بزرگ‌تر، صندوق بار جادارتر، ایمنی بیشتر و سیستم تعلیق پیشرفته‌تر، یک خودروی کاملا خانوادگی و مناسب سفرهای طولانی است. همچنین وجود نسخه هفت‌سرنشینه این خودرو، آن را به گزینه‌ای مناسب برای خانواده‌های پرجمعیت بدل می‌کند. در مقابل، هنگامی‌که شما رانندگی با تویوتا راو-4 را تجربه می‌کنید، اصلا متوجه صداهای جاده در داخل کابین نخواهید شد. تویوتا راو-4 در پیچ‌ها عملکرد بسیار خوب و چابکی دارد اما سفتی سیستم تعلیق باوجوداینکه هندلینگ فوق‌العاده‌ای را برای خودرو به همراه دارد، مانعی برای رانندگی نرم است. تویوتا روا 4 و ایکس تریل هردو دارای امکاناتی نظیر نمایشگر 7 اینچی مولتی‌مدیای لمسی، سیستم صوتی با 6 بلندگو، ورود بدون کلید، استارتر دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک، کانال کولر عقب، قابلیت تاشوندگی صندلی‌های عقب، گرم‌کن صندلی‌های جلو و آینه‌های جانبی برقی هستند. ایکس تریل امکانات رفاهی بیشتری نظیر برف‌پاک‌کن و نوربالای اتوماتیک، تنظیم برقی صندلی‌ها و شست‌وشودهنده چراغ‌های جلو را برای خریداران فراهم کرده است. درحالی‌که اگر به دنبال امکاناتی مانند نمایشگر صندلی‌های عقب، تنظیم برقی صندلی راننده و آینه وسط کروماتیک در تویوتا راو-4 هستید، باید آن‌ها را سفارش دهید.

ایمنی

هردو خودرو ازنظر ایمنی دارای استانداردهای بالایی هستند. امکانات مشابهی نظیر سیستم کنترل پایداری، کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی و کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش، سنسورهای عقب، ترمز کمکی، چراغ‌های روشنایی روز، چراغ مه شکن جلو و عقب، سنسور نور، فرمان الکتریکی حساس به سرعت و سیستم تنظیم اتوماتیک ارتفاع چراغ‌ها به‌منظور حفظ ایمنی سرنشینان در هر دو خودرو تعبیه شده است. ایکس تریل با دارا بودن امکاناتی نظیر 6 کیسه هوا، سنسور پارک جلو، سیستم کنترل هوشمند شاسی، رادار تشخیص نقطه کور، رادار تغییر لاین، تشخیص اشیای متحرک، ترمز پارک برقی و کنترل ترمز در پیچ، ترمز فعال پیشرانه و دوربین دید عقب و 360 درجه از سطح قابل قبولی در ایمنی برخوردار است. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد ایکس تریل درزمینه ایمنی وجود مجموعه‌ای از سنسورها، هشداردهنده‌ها و عملگرهاست که به سپر ایمنی معروف‌اند. سپر ایمنی به‌طور مرتب ایمنی خودرو را بررسی کرده و در صورت ایجاد اشکال هشدار می‌دهد. تویوتا راو-4 دارای 2 کیسه هوا، سیستم ضد سرقت، انتخاب حالت رانندگی و سنسور فشار باد تایرها است که سطح ایمنی قابل قبولی را برای خریداران فراهم کرده است. علاوه بر آن شما می‌توانید سایر امکانات نظیر سنسورهای جلو و دوربین دید عقب را به‌صورت سفارشی در اختیار داشته باشید. درمجموع می‌توان گفت که سطح ایمنی ایکس تریل با توجه به وجود سپر ایمنی بالاتر از تویوتا راو-4 است و امکاناتی را ارائه می‌کند که حتی در مدل‌های فول‌آپشن تویوتا راو-4 وجود ندارد.

شاخ به شاخ نیسان ایکس تریل و تویوتا راو 4

جمع‌بندی

تویوتا راو-4 و ایکس تریل هردو از خودروهای کراس‌اور نیمه آفرودی هستند. انتخاب میان این دو خودرو کاملا بستگی به انتظارات شما از خودرو دارد. اگر به دنبال خودرویی اسپرت هستید که برای رانندگی در شهر مناسب باشد، شتاب‌گیری خوبی داشته و بتواند شما را در سرعت‌های بالاتر همراهی کند، راو-4 گزینه بهتری است. در مقابل اگر انتخاب شما خودرویی ایمن و خانوادگی مناسب برای سفرهای جاده‌ای طولانی با طراحی رسمی‌تر است، انتخاب ایکس تریل منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

نظر بدهید