روش های جلوگیری از پیشروی موخوره 1
کافه سلامت

روش های جلوگیری از پیشروی موخوره

2.4Kبازدید

هیچ دشمنی بزرگتر از موخوره برای موهای ما وجود نداره، چون وقتی ظاهر بشه به این معناست که مجبوریم موهامون رو کمی کوتاه کنیم. برای همین متخصصین آرایشی یه سری توصیه پیشگیرانه و درمان کننده ارائه کردن که نیازی به کوتاه کردن مو نداره و توی این مطلب میخوایم بهشون بپردازیم.

اول باید بدونیم موخوره زمانی اتفاق میفته که لایه خارجی تار مو به دلیل استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی یا حرارت از بین میره. وقتی هم که لایه داخلی مو حفاظ دور خودش رو از دست بده، آسیب پذیر و خشک میشه و به راحتی به دو نصف تقسیم میشه. اکثر ما درمان موخوره رو قیچی کردن نوک مو میدونیم، ولی خوبه که بدونید نکات زیادی هست که با رعایت کردنشون کار میتونه به جاهای باریک ختم نشه.

روش های جلوگیری از پیشروی موخوره

برای پیشگیری از موخوره از شانه دانه درشت استفاده کنید

بعد از زدن نرم کننده زیر دوش، با یک شونه دانه درشت همه موهاتون رو شونه کنید تا هم گره ها باز بشن و هم نرم کننده روی سطح مو پخش بشه. این کار باعث میشه بعد از در اومدن از حمام و آبگیری موها با حوله، به خاطر خشکی و اصطکاک بین شانه و موها، کشیدگی و شکستگی روی موها به وجود نیاد.

مراقب وسایل حرارتی باشید

شاید توی یه حراجی، یه سشوار خیلی ارزون پیدا کرده باشید، اما قبل از خرید باید بدونید اکثر وسایل حرارتی مخصوص مو که ارزون قیمت هستند به نسبت بیشتر از بقیه مارک های معتبر به مو آسیب میرسونن. منظورم از این دستگاه ها انواع سشوار، اتوی صاف کننده مو و فرکننده ها هست. داشتن یه سشوار خوب از یه مارک معتبر سرمایه گذاری ای هست که بهتره برای موهاتون انجام بدین.

با موهاتون مهربون باشید

تصور کنید هر روز یه پیراهن ابریشمی به تنتون هست. بعد یه مدت حسابی داغون میشه، نه؟ با موهاتون هم مثل یه پارچه گرون قیمت رفتار کنید، اینطوری طراوت و سلامت خودش رو برای مدت طولانی تر حفظ می کنه. مثلا از کش مویی استفاده کنید که توش قطعه آهنی به کار نرفته و همه سطحش پوشیده شده است. یا به جای اینکه موهاتون رو خیلی سفت دم اسبی ببندین، از ژل استفاده کنید و به جاش کش رو کمی شل تر از همیشه ببندید.

برای پیشگیری از موخوره فولیک اسید و بیوتین مصرف کنید

حتما یه دلیلی وجود داره که اصرار میکنند مراقب تغذیه تون باشید. مواد مغذی ای که ما از خوراکی ها دریافت می کنیم، سازنده پروتئین داخل مو هستند. به خصوص ویتامین ب (فولیک اسید و بیوتین) که به طور قابل ملاحظه ای به سلامت، رشد طولی و ضخامت موها کمک می کنن.

فولیک اسید به رشد سلول های قرمز خونی کمک می کنه، که منجر به رشد موها میشه. مواد غذایی که دارای فولیک اسید هستند شامل سبزیجات برگدار، پرتقال، دانه سویا و گندم میشه. بیوتین هم موها و هم ناخن ها رو از طریق متابولیسم چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها قوی میکنه. مواد غذایی که شامل بیوتین هستند اینها هستند: برنج قهوه ای، عدس، نخود، تخم آفتاب گردان، گردو و دانه سویا.

از ماسک مو استفاده کنید

نرم کننده های فوری که زیر دوش استفاده می کنید درمانی برای موخوره انجام نمیدن، در عوض، ماسک موهایی که باید مدتی روی موهاتون قرار بگیرن تا اثر کنند میتونن خواص درمانی متعددی داشته باشند. موقع زدن ماسک مو، تمرکز رو روی نوک موها بگذارید.

برای پیشگیری از موخوره به شیوه صحیح سشوار بکشید

همیشه از سره های مخصوص سشوار استفاده کنید تا کنترل و هدایت بهتری روی حرارتی که به موهاتون میخوره داشته باشید. از همه مهم تر، وقتی دارید یه تکه از موها رو برای خشک کردن جدا میکنید، همیشه سر سشوار رو رو به پایین بگیرید تا حرارت اضافی و بی فایده به موهاتون نخوره. از همه بهتر اینه که وقتی شروع به سشوار کشیدن کنید که تقریبا 90 درصد موهاتون خشک شده باشه.

آرایش های آسیب رسان رو به حداقل برسونید

بعضی وقتها چاره ای نیست و برای یه مهمونی مهم باید حسابی موهامون رو آرایش کنیم. کارهایی مثل رنگ مو، دکلره، اتو کردن مو یا فر کردن آسیب های جدی به مو میرسونند و منجر به موخوره میشن. سعی کنید انجام این کارها رو به حداقل برسونید و وقتی هم چنین کارهای آرایشی روی موهاتون انجام دادین، تا 48 ساعت بعد به موهاتون شامپو نزنید، چون در این مدت فوق العاده آسیب پذیر هستند.

مثلا میتونید با رنگ موهای مرغوب تر که برای طولانی مدت روی سر میمونن (یا به مدل های لایت) موهاتون رو رنگ کنید. برای صافی موها هم کراتینه کردن رو توصیه میکنم، چون هم خواص درمانی داره و هم دیگه لازم نیست هر روز موهاتون رو با اتو صاف کنید.

موهاتون رو با قیچی مرتب کنید

هر چند این گزینه آخر هست، ولی اگه به طور روتین موهاتون رو مرتب کنید و تاکید داشته باشید که از قیچی استفاده بشه، این اطمینان رو بدست خواهید آورد که موخوره حالا حالا به سراغتون نمیاد. لازم نیست طول زیادی از مو رو قیچی کنید، همین که نوک های آسیب دیده حذف بشن، کافیه.

 

منبع : 2نفره

نظر بدهید