راه های جلوگیری از شل شدن پوست
کافه سلامت

راه های جلوگیری از شل شدن پوست

133بازدید

این روزها زیبایی یکی از مهم ترین مسائل بین افراد در همه جوامع است و از آنجایی که امید به زندگی افزایش پیدا کرده، خیلی از مردم دوست دارند سالها زندگی کنند و البته جوانی خود را نیز حفظ کنند . اما اگر بخواهیم هر دوی اینها را کنار هم داشته باشیم، کمی کارمان سخت خواهد شد، برای مثال پوست بدن بعد از گذشت سالها دیگر شادابی خود را نخواهد داشت و دچار افتادگی می شود. این مشکل حتی در افرادی که رژیم های سخت می گیرند نیز وجود دارد .

راه های جلوگیری از شل شدن پوست

پوست چگونه شل می شود، به خصوص پوست صورت که خیلی در معرض این مساله قرار دارد؟

توجه به جوان سازی پوست صورت بسیار اهمیت دارد. افرادی که دائم چاق یا لاغر می شوند یا رژیم های سختی می گیرند بیشتر در معرض این مشکل هستند اما در عین حال باید بدانید لایه های سطحی پوست لایه های در حال ریزش هستند و لایه های عمیق تر انعطاف پذیری بیشتری دارند بنابراین وقتی فرد رژیم سختی می گیرد و کاهش وزن بالایی دارد، لایه های چربی از بین می روند. توصیه می کنیم رژیم های عادی داشته باشید تا پوست ، وقت کافی داشته باشد خود را ترمیم و سفت کند.

غیر از رژیم غذایی چه عوامل دیگری به شل شدن پوست کمک می کند؟

سیگار کشیدن، در معرض آفتاب شدید قرار گرفتن، ننوشیدن آب فراوان و… باعث شل شدن پوست می شود. توجه به پاکسازی پوست بسیار مهم است .

آیا پیری و شل شدن پوست به ژنتیک مربوط می شود؟

عوامل مختلفی در این میان دخیل است . بسیاری از افراد گمان می کنند ژنتیک حرف اول را می زند اما در واقع مهم ترین دلیل، عوامل اکتسابی است. عوامل مخرب محیطی مثل اشعه فرابنفش خورشید (UV) می تواند بر رشد و تکثیر سلول ها تاثیر منفی بگذارد و روند پیری را تسریع کند. اشعه فرابنفش باعث شل شدن رشته های الاستین می شود و خاصیت کشسانی پوست رابه تدریج از بین می برد، در نتیجه پوست شل و افتاده می شود. اشعه UV بر ساختارهای سلولی هم اثر منفی می گذارد و باعث بروز تغییر در سلولهای سطحی پوست و ظاهر شدن لکه های پوستی می شود.

تغذیه در این مساله چه نقشی دارد؟

عوامل تغذیه ای هم در این زمینه بی تاثیر نیست. سلول ها مدام در حال تولید مواد زائد داخل خود هستند که به نام رادیکال های آزاد شناخته شده است. آنتی اکسیدان ها که در برخی مواد غذایی از جمله میوه و سبزی های تازه موجودند می توانند جلوی آثار مخرب رادیکال های آزاد را بگیرند. ویتامین های حیاتی گروه A ، B و C اثر آنتی اکسیدانی دارند و به پیشگیری از شل شدن پوست کمک می کنند. باید یادتان باشد حتما آجیل، پروتئین و آب فراوان را در برنامه غذایی خود قرار بدهید .

چه قسمتهایی از بدن بیشتر دچار افتادگی خواهند شد؟

همان طور که اشاره کردم تغذیه نامناسب و کاهش وزن شدید بسیار روی شل شدن پوست اثر می گذارد. البته بارداری نیز می تواند باعث شل شدن پوست شود اما در عین حال می توان گفت از جمله نواحی بدن که شل شدن و افتادگی بیشتر در آنها نمایان می شود، پوست شکم و پوست بازوهاست. برای درمان شل شدن و افتادگی پوست شکم معمولا عمل جراحی کشیدن پوست شکم انجام می دهند. همچنین می توان از دستگاه RF یا رادیوفرکوئنسی برای درمان شلی و افتادگی پوست بدن استفاده کرد.

معمولا پوست صورت از چه سنی شروع به شل شدن می کند؟

اواخر دهه سوم زندگی، زمانی است که پوست دچار تحلیل می شود و چروک هایی روی آن ظاهر خواهد شد. در این میان عواملی می توانند روند پیری پوست را تسریع کنند و بر زیبایی و تازگی آن اثر بگذارند. علاوه بر عوامل ارثی و محیطی، تابش اشعه آفتاب، باد، تنش های عصبی و استرس، سیگار، آلودگی های محیطی و حتی حرکات عضلانی بیش از حد مانند اخم کردن زیاد بر شروع زودرس پیری پوست تاثیر گذار است.

پوست خانم ها زودتر شروع به پیر شدن می کند یا پوست آقایان؟

البته خانم ها؛ چون یائسگی از جمله عواملی است که باعث افزایش چین و چروک در پوست می شود. استروژن، هورمونی است که در سنین باروری از تخمدان ها ترشح می شود و وظیفه جوانسازی پوست را برعهده دارد. پس از یائسگی فعالیت تخمدان ها و به دنبال آن میزان ترشح هورمون استروژن در خون کاهش پیدا می کند، در نتیجه پوست شادابی و قوام خود را از دست می دهد و خشک و پوسته پوسته می شود.

مهم ترین توصیه تان برای جلوگیری از شلی پوست چیست؟

آبرسانی منظم به بدن همیشه برای سلامت پوست خوب و مفید است و در جلوگیری از شل شدن پوست نیز موثر است. هنگام کاهش وزن حتما به طور منظم آب بنوشید چون وقتی وزن پایین می آید، بسیار مهم است که آب مورد نیاز بدن را تامین کنید، وگرنه پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و شل و آویزان می شود. بعد از کاهش وزن نیز حتما این نکته را مدنظر داشته باشید.

فکر می کنم سبزیجات هم کمک فراوانی به حل این مشکل می کنند؟

بله، هم سبزیجات و هم میوه ها به خصوص میوه هایی که ویتامین C دارند خیلی به حل این موضوع کمک می کنند. در ضمن سعی کنید حتما از کلاژن و الاستین استفاده کنید زیرا دو ماده ای هستند که در چاق نگه داشتن پوست موثرند. کلاژن یکی از فراوان ترین پروتئین های بدن است و اگر پروتئین رژیم غذایی کافی نباشد، کلاژن تخریب می شود و پوستی شل و با چین و چروک پیدا خواهید کرد. پس سعی کنید هم در مرحله کاهش وزن و هم بعد از آن حتما در وعده غذایی روزانه پروتئین مصرف کنید.

آیا کرم های سفت کننده پوست هم کمک کننده اند؟

بله، البته این کرم ها باید توسط پزشک برای فرد تجویز شده باشد چون ابتدا باید پوست فرد معاینه و بعد طبق آن دارو تجویز شود. استفاده از کرم های سفت کننده پوست که سنتز کلاژن پوست را تحریک می کنند، خوب است چون ترکیبات AHA دارند.

ورزش کردن چقدر به سفت شدن پوست کمک می کند؟

خیلی، هرگز ورزش کردن را از زندگیتان دور نکنید. ورزش روی سفت شدن پوستتان اثری مثبت دارد. ورزش های هوازی و … مفید هستند. به هر حال اگر می خواهید سالم باشید و جوان بمانید، تغذیه تان را اصلاح کنید. آب زیاد بنوشید. حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و ویتامین ها را نیز فراموش نکنید. اگر بیرون از خانه ورزش می کنید باید اقداماتی انجام دهید تا پوستتان زیاد در معرض اشعه های مخرب کلاژن قرار نگیرد. پیاده روی و دویدنتان را اول صبح یا در پایان روز انجام دهید، زمانی که نور خورشید اثر قوی ندارد. از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و مطمئن شوید ضد آفتابتان می تواند پوست را در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت کند.

اگر ویتامین ها به بدن نرسند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اگر در رژیم های کاهش وزن ویتامین های ضروری که بر پوست اثر دارند، تامین نشود، دچار مشکل می شود. پس حتما ویتامین های A،K،C و E در رژیم غذایی داشته باشید تا با مصرف آنها از چین و چروک و شل شدن پوست جلوگیری کنید چون به تولید کلاژن در پوست نیز کمک می کنند.

منبع:راستینه

نظر بدهید