درمان خانگی گرفتگی گوش
کافه سلامت

درمان خانگی گرفتگی گوش

773بازدید

گرفتگی گوش شما ممکن است بدون هیچ دخالت خارجی، در عرض چند ساعت یا چند روز باز شود. اما درمان‌هایی وجود دارد که می‌تواند روند درمانی‌تان را سرعت بخشیده و باعث شود تا گوش‌تان سریع‌تر باز شود.

مطمئنا همه‌ شما حداقل یک‌بار گرفتگی گوش را تجربه کرده‌اید. حتی اگر این گرفتگی باعث درد و ناراحتی نشود، شنیدن صداهای مبهم و تقلا برای شنیدن، می‌تواند واقعا آزاردهنده باشد. خوشبختانه راه‌های متعددی برای رفع این مشکل وجود دارد. در این مطلب به بررسی علت و درمان گرفتگی گوش می‌پردازیم.

علت گرفتگی گوش

انسداد شیپور استاش

شیپور استاش لوله‌ای است که گوش میانی را به حلق وصل می‌کند. مخاط و مایع از طریق این لوله از گوش به ‌سمت پشت حلق حرکت می‌کنند و در آنجا بلعیده می‌شوند. گاهی ‌اوقات این مواد در گوش میانی گیر می‌کنند و باعث گرفتگی می‌شوند. این گرفتگی معمولا با یک نوع عفونت مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا سینوزیت همراه است.

ارتفاع بالا

برخی از افراد در حین غواصی با کپسول اکسیژن، رانندگی در جاده‌های کوهستانی یا پرواز کردن با هواپیما به‌طور موقت دچار گرفتگی در گوش می‌شوند. تغییر سریع در فشار هوای بیرون بدن باعث این گرفتگی می‌شود.

جرم گوش

وظیفه جرم گوش(یا موکوس) پاک‌سازی کانال گوش و جلوگیری از ورود آلودگی به داخل گوش است. موکوس معمولا نرم است اما گاهی‌ اوقات استفاده از گوش‌پاک‌کن می‌تواند جرم گوش را فشرده کند، آن را در قسمت‌های عمیق‌تر گوش جمع کند و باعث انسداد شود.

درمان گرفتگی گوش

تکنیک والسالوا

درمان خانگی گرفتگی گوش

برای انجام این روش، یک نفس عمیق بکشید و نوک بینی‌تان را با دو انگشت محکم بگیرید. در حالی‌ که دهان‌تان بسته است، سعی کنید هوا را به‌آرامی از طریق بینی بیرون بدهید. این کار باید فشار کافی برای رفع گرفتگی یا باز کردن گوش‌ را ایجاد کند.

بخار استنشاق کنید

بخار آب داغ به شُل‌کردن مخاط موجود در گوش کمک می‌کند. روش دیگر آن است که یک حوله‌ کوچک گرم یا داغ را روی گوش‌تان قرار دهید.

مایع گیرافتاده را خشک کنید

نگه‌ داشتن یک سشوار با درجه‌ حرارت پایین در فاصله‌ چند سانتی‌متری از گوش‌تان نیز می‌تواند به خشک‌کردن مایع گیر افتاده درون گوش کمک کند.

از قطره‌های گوش کمک بگیرید

می‌توانید ۲ یا ۳ قطره از روغن بچه یا گلیسیرین فنیکه را درون گوش‌تان بریزید. سپس سرتان را چند ثانیه کج نگه دارید تا قطره از گوش‌تان خارج نشود.

گرفتگی گوش معمولا یک وضعیت موقتی است. اگر گرفتگی گوش با علائم دیگری مانند کاهش شنوایی، زنگ‌زدن گوش‌ها یا گوش‌درد همراه بود حتما به پزشک مراجعه کنید.

چطور

نظر بدهید