خستگی مفرط
کافه سلامت

خستگی مفرط نشانه کدام بیماری‌هاست؟

900بازدید

احساس خستگی مفرط می‌تواند بر عملکرد کاری، زندگی خانوادگی و روابط اجتماعی افراد تاثیرات منفی بگذارد.
خستگی مزمن و همیشگی مشکلی است که افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این مشکل غالبا یک مساله‌ پزشکی محسوب نمی‌شود و با اعمال تغییراتی در سبک زندگی قابل رفع شدن است. با این حال باید بدانید برخی بیماری‌ها نیز باعث خستگی مفرط می‌شوند. اگر شما هم با این مشکل روبرو هستید با این مطلب همراه باشید.

بیماری‌هایی که باعث خستگی مفرط می‌شوند

کم‌خونی

یکی از رایج‌ترین دلایل پزشکی که منجر به احساس خستگی مداوم می‌شود، کم‌خونی ناشی از فقر آهن است. به طور معمول در موقع بروز کم‌خونی فرد احساس می‌کند که نمی‌تواند از عهده‌ کاری برآید و عضلات احساس سنگینی می‌کنند.

کم‌کاری تیروئید

کم‌کاری غده تیروئید به این معنی است که هورمون تیروئید (تیروکسین) در بدن فرد بسیار کم ترشح می‌شود. این مساله باعث احساس خستگی می‌شود. این بیماری بیشتر در خانم‌ها دیده می‌شود و عموما با افزایش سن احتمال بروز آن افزایش پیدا می‌کند.

دیابت

یکی از اصلی‌ترین علائم دیابت نوع ۱ و ۲ احساس خستگی زیاد است. علائم کلیدی دیگر شامل احساس تشنگی شدید، دفع ادرار مکرر (به ویژه در شب) و کاهش وزن است.

خستگی مفرط

آپنه خواب

آپنه خواب وضعیتی است که گلو در هنگام خواب باریک یا بسته می‌شود و به طور مکرر تنفس را قطع می‌کند. دشواری در تنفس به این معنی است که فرد به طور مکرر در شب بیدار می‌شود و در طی روز احساس خستگی می‌کند. آپنه خواب معمولا به دلیل چاقی اتفاق می‌افتد.

افسردگی

افسردگی علاوه بر اینکه تأثیرات مخربی بر روحیه دارد، می‌تواند باعث تحلیل و کاهش سطح انرژی نیز بشود. افسردگی می‌تواند ریتم خواب را با اخلال مواجه کند و باعث شود که فرد در طول روز احساس خستگی بیشتری را تجربه کند.

اضطراب

احساس اضطراب گاهی اوقات کاملا طبیعی است. اما بعضی از افراد دائما احساس اضطراب غیرقابل‌کنترل و شدیدی را تجربه می‌کنند که زندگی روزمره آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علاوه بر احساس نگرانی و تحریک‌پذیری، افراد مبتلا به این اختلال اغلب اوقات احساس خستگی می‌کنند.

خستگی مفرط

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک یک بیماری مزمن و مادام‌العمر است که در اثر واکنش سیستم ایمنی بدن به گلوتن ایجاد می‌شود. گلوتن یک پروتئین در گندم، جو و چاودار است و می‌توان آن را در غذاهایی مانند ماکارونی، نان، کیک و غلات یافت.

دیجی کالا مگ

نظر بدهید