جوش زیر سینه علل و درمان آن
کافه سلامت

جوش زیر سینه علل و درمان آن

7.84Kبازدید

جوش زیر سینه (عرق سوز شدن) یک مشکل شایع برای بسیاری از زنان است. هنگامی که شما از جوش زیر سینه رنج می برید، پوست این ناحیه می تواند بسیار خارش دار و دردناک، و در برخی موارد، منجر به ایجاد تاول و حتی احساس سوزش شود. معمولا، از علل جوش زیر سینه می توان به رطوبت بیش از حد (که می تواند توسط تعریق بیش از حد ایجاد شود) و عرق سوز شدن اشاره کرد. در پاره ای موارد گزارش شده است که آلوده شدن جوش زیر سینه منجر به عفونت های باکتریایی، عفونت قارچی (کاندیدا) و یا انواع دیگر عفونت های قارچی شده است. اگر از جوش زیر سینه رنج می برید و مدام در این ناحیه عرق سوز شدن را تجربه می کنید در ادامه با ما باشید تا درمان ها خانگی آن را فرا گیرید. در این مقاله، در مورد این که چه چیزی باعث خارش پوست زیر سینه شده صحبت خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت چه کار کنید تا از جوش و عرق سوز شدن زیر سینه رهایی یابید. درک علل این بیماری به شما کمک خواهد کرد تا از بثورات در حال گسترش در زیر سینه جلوگیری به عمل آورید.

جوش زیر سینه علل و درمان آن

علائم و علل جوش زیر سینه

جوش زیر سینه یک شکل از عرق سوز شدن است. دکتر ملیندا راتینی می گوید که عرق سوز شدن کهیری است که مانند چروک های پوست است اما از آن ها بزرگتر به نظر می رسد. این عارضه می تواند منجر به خارش پوست این نواحی شود. از نشانه های جوش زیر سینه بثورات قرمز قهوه ای است که احساس خارش ایجاد می کند. در بیشتر اوقات پوست تراوش دارد و ترک می خورد. بثورات گاهی اوقات همراه بوی بدی نیز باشند.

شایع ترین علل جوش زیر سینه عبارتند از:

  • رطوبت بیش از حد به دام افتاده در زیر سینه که توسط تعریق بیش از حد ایجاد شده.
  • عدم گردش هوا.
  • سایش بین چین های پوست که با پوشیدن سوتین تنگ رابطه دارد.

دکتر تیم کنی می گوید که عفونت پوستی نیز گاهی اوقات التهاب زیر سینه را ایجاد می کند. یکی از شایع ترین دلایل برای جوش زیر سینه پوشیدن اشتباه سوتین است. همچنین، زنانی که اضافه وزن دارند و یا مبتلا به دیابت هستند بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های در حال رشد زیر سینه می باشند.

آیا جوش زیر سینه نشانه ای از سرطان سینه است؟

همه زنان باید از سلامت پستان خود آگاه باشند و هر گونه تغییری را پیگیری کنند. بسیاری از زنان هم نگران آن هستند که آیا جوش زیر سینه می تواند نشانه ای از سرطان سینه باشد؟ پژوهشگران سایت BreastCancerCare می گویند که به طور کلی، جوش زیر سینه که در بین چروک های پوست ایجاد شده است نشانه ای از عرق سوز شدن است. اما گاهی اوقات این جوش ها همراه با تغییرات در پستان است که باید حتما توسط پزشک متخصص بررسی شود.

درمان های خانگی جوش زیر سینه

بسیاری از داروهای خانگی برای درمان بثورات خارش دار زیر سینه وجود دارد. این درمان ها در کاهش التهاب، تسکین خارش و ترمیم پوست قسمت زیرین پستان کمک خواهند کرد. البته اگر این عارضه بر اثر سایش لباس زیرتان اتفاق افتاده است علاوه بر درمان، برای جلوگیری از تحریک بیشتر پوست باید عامل ایجاد کننده را نیز از بین ببرید.

روغن نارگیل با روغن درخت چای

شما می توانید روغن نارگیل و روغن درخت چای را برای کاهش خارش جوش زیر سینه مورد استفاده قرار دهید. یک مطالعه که در مجله دارویی غذایی منتشر شده است نشان داد که روغن نارگیل دارای خواص ضد میکروبی است و در برابر عفونت کاندیدا موثر بوده و می تواند به کاهش التهاب و تسکین درد کمک کند.

اسانس درخت چای نیز در برابر خارش پوست موثر است چرا که شامل خواص ضد قارچی است. یک مطالعه نشان می دهد که روغن درخت چای می تواند برای درمان اشکال مختلف از درماتیت (Intertrigo یک شکل از درماتیت التهابی است) استفاده شود.

چگونگی استفاده از این روش

  • ۴ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با ۶ الی ۸ قطره از روغن درخت چای مخلوط کنید.
  • یک تکه پنبه را در مخلوط قرار داده و به آرامی بر روی بثورات بمالید.
  • این کار را هر شب قبل از خواب و پس از استحمام انجام دهید.
  • در صورتی که التهاب زیاد است لازم است قبل از استفاده از این ترکیب کمی روغن را گرم کنید.

روغن نارگیل همچنین کمک می کند تا پوست آسیب دیده ترمیم یابد، بنابراین این مخلوط تنها جوش زیر سینه را درمان نمی کند بلکه عوارض ناشی از آن را نیز التیام می بخشد. متناوبا، شما می توانید روغن زیتون را نیز برای درمان بثورات خارش دار پستان استفاده کنید. کافی است فقط آن را جایگزین روغن نارگیل در ترکیب بالا کنید. مجله درماتیت گزارش می دهد که هر دو روغن زیتون و روغن نارگیل در درمان انواع مختلف از درماتیت موثر هستند.

روغن معطر گیاهان

بسیاری از روغن ها نیز برای تسکین بثورات خارش دار زیر سینه مفید هستند. هنگام استفاده از این روغن های مفید، شما باید به یاد داشته باشید که نباید آن ها را به طور مستقیم به پوست بمالید همیشه باید آن ها را با یک روغن حامل مثل روغن نارگیل، روغن زیتون و یا روغن جوجوبا مخلوط کنید. به طور کلی و برای همه این روغن ها باید یک قاشق غذاخوری روغن حامل را با ۲ الی۳ قطره از روغن های ذکر شده مخلوط کنید. سپس با یک تکه پنبه بر روی پوست بمالید.

اسطو خودوس

روغن اسطوخودوس یکی از بهترین روغن ها برای درمان بثورات زیر سینه است. این روغن ضد عفونی کننده، ضد باکتری و ضد قارچ می باشد که می تواند به کاهش عفونت و التهاب کمک کند. همچنین برای آرامش و مرطوب کردن پوست نیز مفید است.

بابونه

بابونه نه تنها چای گیاهی خوشمزه ای است بلکه در تسکین پوست تحریک شده و کاهش التهاب در اختلالات مختلف پوست موثر است.

شمعدانی

مطالعه ای در نشریه Biological & Pharmaceutical Bulletin نشان می دهد که روغن گل شمعدانی در برابر عفونت کاندیدا موثر است.

گل همیشه بهار

روغن گل همیشه بهار یک درمان موثر در برابر عفونت کاندیدا است. متناوبا، شما می توانید کرم هایی که حاوی روغن گل همیشه بهار است خریداری کرده و از آن ها استفاده کنید. دکتر اندرو ویل توصیه می کند از محصولاتی که حاوی حداقل ۱۰٪ روغن همیشه بهار هستند برای درمان عفونت های قارچی بهره ببرید.

شما همچنین می توانید از این روغن های توصیه شده برای درمان اگزما نیز برای درمان جوش زیر سینه استفاده کنید. این روغن می تواند کمک کنند تا فرایند درمان سرعت بیشتری پیدا کرده و التهاب زودتر کاهش یابد.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی دیگر از درمان های طبیعی برای از بین بردن خارش و التهاب جوش زیر سینه است. آلوئه ورا همچنین یک درمان طبیعی شناخته شده برای آفتاب سوختگی است. با این حال، ماساژ آن بر روی پوست در از بین بردن التهاب ناشی از جوش پستان موثر است. مجله Ethnopharmacology نشان داد که ژل آلوئه ورا برای درمان زخم و اختلالات مربوط به پوست مفید است و دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است.

چگونگی استفاده از این روش

ژل داخل برگ آلوئه ورا را با برش بر روی برگ ها خارج کرده و بر روی پوست بمالید برای افزایش اثرات ضد التهابی آلوئه ورا می توانید کمی پودر زردچوبه را با ژل آلوئه ورا مخلوط کنید. کورکومین موجود در زردچوبه کمک می کند تا التهاب کاهش یافته و ساخت کلاژن بر روی پوست افزایش یابد.

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر یک درمان طبیعی موثر برای جوش زیر سینه است که توسط سایش ایجاد شده است. بلغور جو دوسر کمک می کند تا علاوه بر پاکسازی پوست، التهاب کاهش یابد. در مجله The Journal of Drugs in Dermatology نوشته شده است که بلغور جو دوسر برای درمان جوش و تاول، درماتیت، پوسته پوسته شدن پوست و … استفاده می شود.

چگونگی استفاده از این روش

حمام حاوی بلغور جو دوسر یک درمان خانگی خوب برای تسکین جوش خارش دار پستان است.

وان حمام را با آب گرم پر کنید و ۱ تا ۲ فنجان جو را به آن اضافه کنید.
بلغور جو دوسر را در وان تحت فشار قرار داده تا عصاره آن خارج شود.
اجازه دهید جو ها به مدت ۲۰ دقیقه در وان خیس بخورند.
در حالی که حمام می کنید جو ها داخل وان را بر روی جوش های زیر سینه فشار دهید.
بعد از اتمام حمام، با آب گرم و بسیار آرام عصاره جو را از پوستتان پاک کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب طبیعی در برابر تخمیر عفونت موثر است و در مطالعات نشان داده شده است که از داروهای ضد قارچ محبوب نیز موثر تر می باشد.

چگونگی استفاده از این روش

دو فنجان سرکه سیب را درون وان حمام ریخته و به مدت ۲۰ دقیقه در وان بخوابید. شما همچنین می توانید چند قطره از روغن درخت چای مخلوط شده با روغن نارگیل را با توجه به خواص آنتی باکتری ها و ضد قارچ آن ها به وان اضافه کنید.

چگونگی استفاده از این روش به صورت موضعی

سرکه سیب را با مقدار مساوی آب رقیق کنید.
یک تکه پنبه کوچک را در مایع خیس کنید.
برای ۱۰ الی ۱۵ دقیقه پنبه را بر روی جوش ها قرار دهید.
منطقه را با آب گرم بشویید و سپس خشک کنید.

کمپرس سرد

سرد درمانی برای تسکین خارش و سوزش ناشی از بثورات زیر سینه بسیار موثر است. چند تکه یخ را درون کیسه ای نایلونی قرار داده و حوله را دور کیسه بپیچید برای مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه حوله را برای تسکین خارش پوست بر روی جوش ها قرار دهید.

سوتین چسبان مناسب

اگر شما فکر می کنم که جوش زیر سینه بر اثر استفاده از نوع نادرست سوتین ایجاد شده است باید سوتین خود را عوض کنید و برای از بین بردن اثرات به جا مانده از آن، یکی از روش های ذکر شده در بالا استفاده کنید.

چگونه از ایجاد جوش زیر سینه جلوگیری کنیم؟

با انجام چند مرحله عملی شما می توانید از ایجاد جوش زیر سینه جلوگیری کنید این مراحل عبارتند از:

    • سطح زیر سینه خود را خشک نگه دارید. سعی کنید این منطقه از بدن را روزانه دو بار به مدت ۳۰ دقیقه در معرض هوا قرار دهید.
    • صابون های تند استفاده نکنید، زیرا می تواند به سد محافظ پوست آسیب برساند.
    • پوشیدن سوتینی که پشتیبانی خوب از سینه ها انجام می دهد نیز موثر است.
    • لباس های زیر ساخته شده از الیاف طبیعی و پارچه های جاذب استفاده کنید.
    • پس از دوش گرفتن یا ورزش، همیشه به طور کامل سطح زیر سینه خود را برای جلوگیری از ایجاد رطوبت، که باعث ایجاد بثورات خارش دار می شوند خشک کنید.

 

منبع : پیام سلامت

نظر بدهید