توصیه هایی برای شروع یک روز خوب
کافه سلامت

توصیه هایی برای شروع یک روز خوب

1.29Kبازدید

والدین عزیز ، در این مقاله سعی دارم تا با یک نگرش مثبت و توصیه هایی برای رفتار درست با فرزند ، از آغاز روز را بیان کنم .

داشتن شبی آرام

کیفیت خواب شب و اتفاقات روزهای گذشته در اخلاق صبحگاهی ما نقش بسزایی دارند ، امروزه مشکلات بسیاری خانواده‌ها را تحت فشار می‌گذارد،

اما این را بدانیم که فرزند ما ،عامل ایجاد مشکلات نیست و نخواهد بود، حتی اگر روز یا روزهای قبل با او برسر مسایلی بحث داشته باشیم .
پس ابتدا داشتن یک خواب خوب و کافی برای همه ما ضروری است و طبیعتا بر رفتار فردای ما نیز تاثیر گذار است.
هنگام صبح و آغاز فعالیت های روزانه برای خانواده، ابتدا باید فرزند را با صدای آرام از خواب بیدار کنیم و هدیه دادن یک لبخند به او می‌تواند در داشتن یک روز تحصیلی خوب برای او موثر باشد .

رفتار آرام ، روی خندان ما، می‌تواند هم برای خود ما و هم برای فرزند ما آغازی پرنشاط را بهمراه داشته باشد .
در نظر بگیرید ، وقتی اینگونه فرزندمان را بیدار می کنیم ، می‌توانیم یک الگوی خوب برای او باشیم تا بداند که، باید و حتما صبح ها لبخند بزند و تاثیر انرژی مثبت را احساس کند.

توصیه هایی برای شروع یک روز خوب

امور روزانه خانواده

در طول روز با تغذیه سالم و رسیدگی به امور درسی کودک و نوجوان ، انجام کارهای خانه و بیرون ، بر اساس یک برنامه ریزی حساب شده، ما می توانیم تا حدود زیادی از مشکلات خانواده بکاهیم .

هر زمان ، هر لحظه باید با جملاتی مانند دوستت دارم ، به تو افتخار می کنم ، از اینکه هستی خوشحالم و…می‌توانیم آن احساس امنیت خاطر را برای اعضای خانواده تامین کنیم .
در صورت انجام درست تکالیف، یا کسب نمرات خوب در دروس ، انجام فعالیت های ورزشی موفق در مدرسه ، ما باید به کودک و نوجوان یاد آور باشیم که ، به اوافتخار  می‌کنیم .

کاربرد جملات زیبا و روحیه بخش درصد موفقیت رفتاری و تحصیلی فرزند را افزایش می دهد .

والدین عزیز، بدانید هرچه  می‌توانید باید احساسات خود را نسبت به فرزندتان  بیان کنید .
اگر  کودک و نوجوان ،رفتار یا کاری انجام داده که  باعث نگرانی شما  می شود ، هرچند سخت باشد ، باید سعی کنید آرام باشید و در مورد رفتار او توضیح بخواهید اما نه با لحن تند ، بلکه در حد امکان با آرامش با او سخن بگویید .

اینگونه فرزند اعتمادش به شما و واکنش های شما بیشتر شده و هرچه کارش بد باشد ، باز این حس را دارد که می‌تواند، بدون نگرانی با والدین در میان بگذارد .
اگر ما بتوانیم ، با فرزندمان رابطه خوب داشته باشیم ، نتایج تربیتی بهتری را در او شاهد خواهیم بود.
فرزند ما یک انسان است ، هرقدر کوچک یا بزرگ …
او به ما وابسته است کم یا زیاد،
او دنیای ماست ، تمام دنیای ما …
پس خوشحالی او روز مارا می‌سازد و بالعکس..
این مهم را باید در همیشه نظر بگیریم ، که رفتار و منش ما بعنوان اولین الگوهای فرزند ، کاملا بر تفکرات و رفتارهایی او تاثیر گذار است .
پس همچون ابر ، باران عشق مان را بر فرزند ، بدون قضاوت ها و سخاوتمندانه هدیه کنیم .

نکته مهم دیگر

بهر حال بین پدر و  مادر در خانواده اختلافاتی هست ، برای اینکه جو خانه همیشه یا اکثر مواقع آرام باشد بهتراست مشکلات و اختلافات را  در خلوت حل کنید.
هنگامی که فرزند در خانه است بهتر است صبور باشید و از رفتار مهیج و عصبی و پرخاشگری با همسر خود به هر دلیل حتی اگر حق باشما باشد، بپرهیزید ،

تاکید می کنم هوشیار باشید، کنترل خشم والدین، به فرزند کنترل خشم در هنگام مشکلاتش را می‌آموزد.

فعالیتهای مشترک خانوادگی  را توصیه می‌کنم 

رفتن به سینما ،سفر، پارک ، مکان های ورزشی همراه با فرزندان بسیار حایٕز اهمیت است .
در امور خانه داری و آشپزی فرزند را مشارکت دهید ، تا حس خوب مفید بودن و همکاری را در او را تقویت کنید.
برای کودک و نوجوان کتاب شعر و داستان بخوانید ، از موفقیت های خودتان در سنین کودکی و نوجوانی با او سخن بگویید ، حتی می توانید از شکست های تان و نتایج خوب و بد آن با فرزند صبحت داشته باشید.
بگذارید تجربیات شما ، راهگشای فرزندتان باشد .
اما بدانید که نباید حس ناامیدی و شکست را در او ایجاد کنید ،هم به نقاط مثبت و هم منفی تجربیات خود هوشمندانه اشاره کنید و در آخر صحبت‌ها،

حتما راه حل های سازنده را به کودک و نوجوانی که درحال گوش دادن به شماست و تمام حواسش را به شما و صحبت هایتان داده ارایٕه کنید .
خلاصه مبحث ، وظیفه ما در قبال فرزند مان همیشگی است و باید در کنار رسیدگی به امور خانه و فرزندان .

والدین باید بتواند که ساعاتی را بدون حضور فرزندان، به کارهای مربوط به خود و همسرشان نیز رسیدگی کنند .
اگر روابط بین پدر و مادر خوب باشد و اگر برای خودشان هم در طول روز وقت بگذارند، می توانند درهمه کارها و تربیت فرزند موفق تر باشند.

نویسنده:اعظم عسگری

نظر بدهید