بیماری های مفصلی رایج در بانوان ایرانی
کافه سلامت

بیماری های مفصلی رایج در بانوان ایرانی

1.59Kبازدید

بیماری های مفصلی و شیوع آن در بین خانم های ایرانی

آرتروز زانو رایج ترین نوع آرتروز به شمار می رود و در حقیقت تخریب و فرسایش مزمن غضروف مفصلی اطراف زانو است. این بیماری عموما افراد بالای 45 سال را هدف قرار می دهد، با این همه در هر سنی احتمال ابتلا به آرتروز زانو وجود دارد. غضروف مفصلی منافی روی استخوان های مفصل زانو (پشت کشک زانو، پایین استخوان ران و بالای استخوان درشت نی) را می پوشاند.بیماری های مفصلی

بیماری های مفصلی رایج در بانوان ایرانی

بیماری های مفصلی

این غضروف در زمان بروز آرتروز زانو دست خوش تغییراتی تدریجی می شود:خاصیت کشسانی خود را از دست می دهد، به مرور سخت و سفت می شود، ترک بر می دارد و حین انجام فعالیت یا در اثر ضربه راحت تر از پیش آسیب می بیند و فرسوده می شود. بنابراین چون استخوان ها نمی توانند به سهولت روی غضروف ناهموار حرکت کنند. استخوان تحریک می شود و باعث زانو درد می گردد. سر استخوان های درگیر ضخیم می شود و خارهای استخوانی شکل می گیرند. همچنین ممکن است قطعه های کوچکی از غضروف شکسته شده پیرامون ناحیه داخلی زانو شناور باشند.

بیماری های مفصلی گریبان گیر خانم های ایرانی است

متاسفانه در سال های اخیر آمار ناشی از بیماری های مفصلی همچون آرتروز در بین افراد کشور به خصوص زنان و دختران رواج پیدا کرده است.در سال های اخیر به دلیل رواج استفاده از وسایل الکترونیکی و افزایش پشت میز نشینی میزان شیوع بیماری های مفصلی از جمله آرتروز بسیار رواج پیدا کرده است.

میزان شیوع این بیماری ها از جمله آرتروز در بین زنان خانه دار بسیار شایع تر است چرا که زنان خانه دار در طول روز به مدت طولانی برای انجام کارهای خانه سر پا می ایستند و به کرات خم و راست می شوند. همین امر سبب بروز بیماری های مفصلی از جمله آرتروز در بین این افراد می شود.
بیماری های مفصلی رایج در بانوان ایرانی
کمبود کلسیم و ویتامین D در بین زنان و دختران ایرانی سبب شیوع بیماری های مفصلی و رماتیسمی در بین آن ها شده و لازم است در این مورد تدابیری اندیشیده شود.کمبود کلسیم خصوصا در بین زنان بالای 50 سال سبب پوکی استخوان شده و شکستگی های استخوانی ناشی از این امر بسیار شایع است.
زنان و دختران برای پیشگیری از بیماری های مفصلی به ویژه آرتروز باید مصرف لبنیات کم چرب را در رژیم غذایی روزانه خود گنجانده و با ورزش منظم و اصولی از بروز بیماری های مفصلی و آسیب های استخوانی پیشگیری کنند.
منبع:نمناک

نظر بدهید