برنامه شستشوی لباس ها
کافه خواندنی

برنامه شستشوی لباس ها

1.57Kبازدید

آیا شما به برنامه شستشوی لباس نیاز دارید؟ واقعیت این است که داشتن برنامه در زندگی یکی از رازهای موفقیت است و همه کارهای ما حتی شستن لباس‌ها هم باید از روی برنامه و با نظم و دقت انجام شوند تا لباس‌ها در عین تمیزی و نظافت دچار آسیب هم نشوند. به همین دلیل است که برنامه شستشوی لباس برای همه ضرورت دارد چون اگر لباسی بیش از حد نیاز شسته شود آسیب خواهد دید و زودتر کهنه خواهد شد همچنین اگر شستشوی لباس کمتر ازحد مناسب انجام شود لباس‌های شما کثیف و غیر قابل پوشیدن خواهند بود. پس برنامه شستشوی لباس های شما چطور باید باشد؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به شما خواهیم گفت که برنامه شستشوی لباس های شما چه شرایطی باید داشته باشد و هر لباس پس از چند بار پوشیده شدن به شستشو و نظافت نیاز دارد.

برنامه شستشوی لباس ها

برنامه شستشوی لباس ها بر اساس تعداد دفعات پوشیدن

شستن لباس یکی از مراحل مهم در مراقبت لباس است که نقش مهمی در دوام و زیبایی لباس دارد. شستن لباس شرایط خاصی دارد مثل روش مناسب (خشکشویی، ماشیک لباسشویی یا دست)، استفاده از شوینده مناسب، آب با دمای مناسب و موارد دیگری که در مقالات قبلی مجله قرمز به آن‌ها اشاره شده است. اما برنامه شستن لباس ها موردی است که کمتر کسی به آن می‌پردازد. این برنامه بر اساس تعداد دفعاتی که لباس را پوشیده‌اید مشخص می‌شود. در واقع همیشه لازم نیست که پس از یک بار پوشیدن لباس آن را در ماشین لباسشویی بیندازید بلکه این مساله به نوع و جنس لباس شما بستگی دارد. عبارت “تعداد دفعات پوشیدن” هر روزی را شامل می‌شود که شما لباس را بر تن خود دارید و مثلا اگر لباسی را سه روز متوالی از تن خود خارج نکرده باشید در واقع سه بار آن را پوشیده‌اید. با در نظر گرفتن این نکات برنامه شستشوی لباس بر اساس نوع و جنس آن به شکل زیر است:

لباس‌های سفید و ابریشمی: لباس‌های سفید خیلی راحت کثیف می‌شوند و این کثیفی را نشان می‌دهند. از طرف دیگر لباس‌های سفید چون بدون رنگ هستند امکان شستن مکرر و استفاده از مواد شوینده قوی روی آن‌ها وجود دارد. لباس‌های ابریشمی نیز این قابلیت را دارند که مکررا شسته شوند به همین دلیل توصیه می‌شود لباس‌های سفید و هر لباسی را که الیاف ابریشمی در خود دارد پس از هر بار پوشیدن بشویید.

برنامه شستشوی لباس های زیر: لباس‌های زیر در تماس مستقیم با پوست بدن قرار دارند و لازم است هر بار که آن‌ها را می‌پوشید بشویید تا از انتقال بیماری‌ها و بو گرفتن و لک شدن لباس‌های خود جلوگیری کنید. اگر لباس زیری که انتخاب کرده‌اید قابلیت شستشوی مکرر با آب داغ را ندارد آن را نخرید.

دامن و شلوار مجلسی: شلوار پارچه‌ای مجلسی شما و یا دامنی که در مهمانی‌ها می‌پوشید معمولا نیاز به شستشوی مکرر ندارند مگر این که چیزی روی آن‌ها بریزید و لک شوند. در نتیجه شما پس از هر ۵ تا ۷ بار پوشیدن می‌توانید آن‌ها را بشویید.
برنامه شستشوی لباس ها

کاپشن و جلیقه زمستانی: کاپشن و جلیقه زمستانی و به طور کلی هر لباس ضخیمی که پوشش رویی شما را در زمستان تشکیل می‌دهد نیاز به شستشوی مکرر ندارد و البته شستن آن ساده هم نیست. شما در هر فصل تنها دو بار مجاز به شستن آن‌ها هستید و در صورت نیاز به خشک شویی باید این کار را به خشکشویی بسپارید.

سوئیشرت و ژاکت پشم: سوئیشرت و ژاکت پشم هم جزو لباس‌هایی هستند که در تمام طول سال مورد استفاده قرار نمی‌گیرند اما اگر می‌خواهید آن‌ها را همیشه تمیز و نو نگه دارید پس از هر شش تا هفت بار پوشیدن، آن‌ها را بشویید.

کلاه، دستکش و شالگردن زمستانی: این اکسسوری‌های زمستانی هم مخصوص فصل سرما هستند و ما تنها در روزهای سرد و برفی از آن‌ها استفاده می‌کنیم به همین دلیل دفعات شستشوی آن‌ها بر اساس فصل تعیین می‌شود و شما در هر فصل استفاده مجاز هستید سه تا پنج بار آن‌ها را بشویید.

جوراب شلواری: جوراب شلواری‌ها نیز در دسته لباس‌های زیر قرار می‌گیرند چون در تماس نزدیک با پوست بدن قرار دارند و به سرعت آلوده می‌شوند. به همین دلیل لازم است که مانند لباس‌های زیر جوراب شلواری‌ها را نیز پس از هر بار استفاده بشویید و تمیز کنید.

مانتو و کت: مانتو و کت و لباس‌هایی که در لایه دوم پوشش شما قرار می‌گیرند باید پس از هر ۵ تا ۶ بار پوشیده شدن، شسته شوند. پس از این به بعد به خاطر داشته باشید که مانتوی اداره و محیط کار شما پس از یک هفته پوشیده شدن مداوم، هر آخر هفته باید شسته شود.

شلوارهای جین: شلوارهای جین جزو لباس‌هایی هستند که نسبت به شلوارهای معمولی نیاز کمتری به شسته شدن دارند چون دیرتر کثیف می‌شوند. البته پارچه این شلوارها مقاوم است و شما می‌توانید پس از چهار تا پنج بار پوشیدن آن‌ها را بشویید. این قانون در مورد سایر لباس‌های جین نیز صدق می‌کند.

کت جیر و چرم: کت‌های حیر و چرم که معمولا در فصل پاییز و بهار مورد استفاده قرار می‌گیرند به سادگی کثیف نمی‌شوند و در نتیجه نیاز چندان هم به شستشو ندارند. شما می‌توانید هر سال یک بار بسته به روشی که در برچسب مراقبتی این لباس‌ها ذکر شده آن‌ها را بشویید.

ساپورت و شلوار یوگا: ساپورت، لگینگ و شلوارهای موسوم به یوگا که شلوارهای کشی و چسبان هستند باید پس از یک تا سه بار پوشیده شدن شسته شوند که این مساله به میزان کثیف شدن لباس و تعریق بدن شما بستگی دارد.

پیژامه و لباس خواب: پیژامه  ولباس خواب و هر لباسی که در منزل می‌پوشید چون با محیط  بیرون سرو کار ندارد نیاز زیادی هم به شسته شدن ندارد و شما پس از سه تا چهار روز مداوم پوشیدن این لباس‌ها می‌توانید آن‌ها را بشویید.

برنامه شستشوی لباس های فرم دهنده مثل گن: لباس‌هایی مثل گن که برای فرم دادن به بدن به کار می‌روند در تماس مستقیم با پوست بدن قرار دارند و نیاز به شستشو در آن‌ها زیاد است اما از طرف دیگر شستشوی مداوم ممکن است باعث خراب شدن الیاف و کاهش قابلیت کشسانی آن شود، به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند پس از یک تا سه بار پوشیدن، این لباس‌ها را بشویید.

برنامه شستشوی لباس ها

شلوار کوتاه و شش جیب: اگر اهل پوشیدن شلوارهای گشاد شش جیب و شلوارک و شلوار کوتاه هستید باید بدانید که این شلوارها و شلوارک‌ها را پس از هر سه تا چهار با پوشیدن می‌توانید بشویید.

ژاکت بافتنی از جنس نخ، ابریشم و کشمیر: ژاکت‌هایی که از الیاف ظریف مثل نخ و ابریشم و پشم کشمیر تهیه شده‌اند باید پس از دو بار پوشیده شدن شسته شوند تا کثیفی روی آن باقی نماند و لباس شما آسیب نبیند.

ژاکت بافتنی از جنس پشم و الیاف مصنوعی: اگر ژاکت شما از الیاف مقاوم‌تری مثل پشم و الیاف مصنوعی ساخته شده است شما می‌توانید پس از پنج بار پوشیدن آن را طبق دستوری که روی برچسب آن درج شده است بشویید.

برنامه شستشوی لباس شنا: لباس‌های شما هم حکم لباس زیر را دارند و چون در تماس مستقیم با پوست بدن هستند باید پس از هر بار استفاده شسته شوند. از طرف دیگر باقی ماندن املاح و کلر موجود در آب استخر می‌تواند باعث آسیب به بافت این لباس‌ها شود پس شستن آن‌ها را بلافاصله پس از شنا فراموش نکنید.

تیشرت، تونیک و پیراهن: تیشرت، تونیک و پیراهنی که به طور روزمره و معمول می‌پوشید به شستشوی روزانه نیاز دارند یعنی هر بار که پیراهن و تیشرت خود را می‌پوشید نیاز به شسته شدن پیدا خواهند کرد.

بلوز و لباس مجلسی: لباس‌های مجلسی لباس‌هایی نیستند که مکرر مورد استفاده قرار بگیرند و به همین دلیل هر بار که آن‌ها را می‌پوشید باید تمیز شوند و در محل مناسب خود قرار بگیرند. البته بیشتر لباس‌های رسمی و مجلسی نیاز به خشکشویی دارند و نباید در منزل شسته شوند.

پالتو و کت پشمی: پالتو و کت پشمی شما مانند همه لباس‌های زمستانی نیاز کمی به شستشو دارد و فقط کافی است یک یا دو بار در هر سال شسته و یا خشکشویی شده و در محل مناسب انبار شود.

 

منبع: مجله قرمز

نظر بدهید