otagh-kodak (19)
کافه دکوراسیون

ایده‌های جذاب و رنگارنگ برای طراحی اتاق کودک

1.51Kبازدید

همه پدر و مادرها یا خواهران و برادرهای بزرگ‌تر، به دنبال ایده‌هایی برای طراحی خلاقانه اتاق کودک هستند تا اتاق فرزند دلبند و شیرین خانواده را به زیبایی هرچه تمام‌تر طراحی کنند. اگر شما هم در خانواده خود عضو کوچکی داشته و علاقه دارید که اتاقش منحصر به فرد باشد، با این مطلب همراه باشید.

طراحی اتاق کودک

اتاق رنگین کمانی

همانطور که می‌دانید کودکان به رنگ‌ها علاقه وصف ناشدنی دارند و همواره در انتخاب‌های خود به جای کیفیت و شرایط محصول یا کالا با جاذبه‌های بصری انتخاب‌هایشان را انجام می‌دهند. به همین دلیل است که سازندگان انیمشن‌ها، اسباب بازی‌ها و هر آنچه که مربوط به کودکان است رنگ‌ها و به ویژه رنگ‌های فلورسنت را در دستور تهیه و تولید خود قرار داده و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند. (رنگ‌های فلورسنت به رنگ‌های شب تاب و شفافی گفته می‌شود که جذابیت بالایی نیز دارند مانند اسم‌هایی که در الفاظ عامیانه به کار برده می‌شوند: زرد فسفری – سبز فسفری – صورتی جیغ و… )
شما نیز برای پیاده سازی طراحی خلاقانه اتاق کودک خود از رنگ‌ها استفاده ویژه‌ای ببرید. کاری که در عمل کم‌ترین هزینه مادی را در تغییرات برای ایجاد یک اتاق جدید به شما تحمیل می‌کند. قفسه‌های کتاب یا اسباب بازی‌های کودکتان را بر اساس رنگ‌ها و به ترتیب رنگین کمان چیدمان کنید تا هیجان وصف‌ناشدنی را در چشمان کودکان خود ببینید، با این کار او را در نارنیای اتاق خویش قرار دهید. همچنین کمد لباس‌ها نیز با این قابلیت بسیار دیدنی و کودک‌پسند خواهد شد. دقت کنید این رنگ‌ها زمانی خود را نشان می‌دهند که در زمینه‌های روشن و دیوارهای خنثی قرار گرفته باشند.

طراحی اتاق کودک

اتاقی به سبک خوابگاه

معمولا اتاق‌ها در واحدهای آپارتمانی اندازه‌های بزرگی را شامل نمی‌شوند به همین دلیل باید از فضای موجود بهترین استفاده ممکن را برد. شاید این ایده که اتاقی مشابه خوابگاه‌های دانشجویی یا دانش‌آموزی برای کودک خود بیاراییم در ابتدا جذاب به نظر نرسد اما با کمی ذوق و هنر نشان می‌دهیم که حتی خوابگاه‌ها را نیز می‌توان دگرگون ساخت.
استفاده از تخت‌های دو طبقه برای کودکان همیشه جذاب بوده است. با این حال بهتر است در بهره بردن از این نوع تخت‌خواب‌ها تمامی موارد مانند جنس، ابعاد، ایمنی و … را در نظر بگیرید.
ضمن توجه به تابش نور، وجود پنجره و ساختار مهندسی اتاق خواب کودک، تخت را در محلی مناسب قرار دهید. سپس با بررسی نقاط کور یا مرده به دنبال ایجاد یک فضای خالی باشید. دلیل جستجو برای چنین مکانی به وجود آوردن یک میز تحریر و کتابخانه و یا حتی یک قفسه دیواری است تا علاوه بر این که نیازی به تهیه کمد نباشد، بلکه کار انبار یا باکس لوازم مازاد را نیز ایفا کند. کتابخانه دیواری مورد نظر را طوری بسازید که امکان استفاده از آن به عنوان یک طاقچه تزیینی نیز وجود داشته باشد.

طراحی اتاق کودک

تخت خواب کودک و اکسسوری‌ها

معمولا نوزادان تا دوره کوتاهی در کنار والدین هستند و پس از جدا شدن اتاق‌هایشان تخت خواب‌هایی متناسب با سنشان برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. به صورت عادی برای کودکان بین ۲ الی ۵ سال از تختخواب‌هایی استفاده می‌شود که دارای کناره و محافظ هستند تا کودک در مقابل سقوط و مسائلی از این دست در امان باشند. به دلیل حساسیت بالای بدن کودکان و نوزادان از رنگ آمیزی دیوارها، تخت خواب و سایر لوازم آن‌ها خودداری کنید و به جای آن می‌توانید از رنگ‌های ارگانیک کمک بگیرید. برای طراحی خلاقانه اتاق کودک خود می‌توانید از نقاشی‌های دیواری یا آویزهای سقفی استفاده کنید. این آویز تا بالای سر نوزاد رسیده و باعث سرگرمی آن‌ها میشود. از طرفی به کمک عروسک‌های ایمن و پارچه‌ای درشت که بالای تخت وی قرار می‌دهید اتاقشان را تزیین کنید. همچنین پارچه‌های روتختی و ملافه‌های آن‌ها را از رنگ‌های شاد و ترجیحا رنگارنگ تهیه کنید تا علاوه بر ایجاد حس شادی و نشاط برای آن‌ها نمای ظاهری تخت خوابشان را نیز بهبود بخشیده باشید.

طراحی اتاق کودک

اتاق کودک و نقاشی‌های آن‌ها

به منظور ایجاد حس اعتماد به نفس کودکانتان می‌توانید از آن‌ها بخواهید با کشیدن نقاشی‌های زیبا و در خور، از دست رنج آن‌ها با تزیین اتاق به وسیله نقاشی‌های خود تشکر کنید. البته در اتاق‌هایی که معمولا بین دو نفر مشترک هستند رعایت این نکته که برای هر یک از آن‌ها دیواری مشخص تعیین گردد بسیار ضروری است تا علاوه بر ایجاد حس تساوی حقوقشان بتوانند هر طور که تمایل دارند محیط دلخواهشان را بیارایند. از نکات مهم دیگر این است تخت خواب‌های جدا از هم را نیز به یک شکل و اندازه برایشان تهیه و تعبیه نمایید، مگر در مواردی که اختلاف سنی زیادی بین فرزندان وجود دارد. هم چنین با سیستم چرخشی فضای اتاق را میان آن‌ها جا به جا کنید تا تنوع و تغییرات آن‌ها را نیز سر ذوق بیاورد.

طراحی اتاق کودک

ریسه و پرچم در اتاق

استفاده از ریسه یا پرچم‌های مختلف، متنوع و زیبا در فرهنگِ تزیین چیدمان و دکوراسیون خانه ایرانی سنخیتی ندارد اما با استفاده از راهکارهای مناسب و جالب می‌توان این کار را برای اتاق کودکان خود انجام دهیم و از طرفی، ترکیبی از چیدمان و طراحی خلاقانه اتاق کودک را پیاده‌سازی کنیم. برای این که ابتدای کار همخوانی اتاق و دکوراسیون مربوط با آن را ست کرده باشیم بهتر است از ریسه‌های نوری مانند لامپ‌های رشته‌ای و اس ام دی استفاده کنیم و به مرور به سمت پرچم‌ها برویم. برای آراستن اتاق به پرچم‌ها نیز می‌توانید ابتدا بالای تخت خواب کودک خودد را به عنوان محیط تستی تزیین کرده و سپس آن را به کل اتاق گسترش دهید. مطمئنا استفاده از پارچه‌های رنگی متنوع در پرچم زیبایی دو چندانی به محل مورد استفاده خواهد بخشید.

طراحی اتاق کودک طراحی اتاق کودک

استفاده از لوازم سرگرمی در اتاق

اینکه اتاق کودکان را با چیدن تعداد زیادی عروسک تزیین کنیم نه کار خارق العاده ای است نه روش نو و متفاوت. برای این که از امکانات موجود استفاده کرده و در عین حال چیدمانی تازه و خلاقانه به وجود آورید پیشنهاد می‌کنیم تعدای از عروسک‌ها که کهنه شده یا بلا استفاده هستند را فراهم کرده و سر آن‌ها را به صورت تابلو دیواری جدا کرده و روی دیوار نصب کنید. همانند شکارچیان قدیمی. اگر امکان چنین چیزی برای شما وجود نداشت از قاب عکس‌های سه بعدی با تصاویر حیوانات نیز می‌توانید استفاده کنید و نتیجه مشابه را دریافت کنید. حتی می‌توانید با سایه‌ها نیز بر روی دیوار تصاویر ماندنی و ثابت ایجاد کنید هر چند این کار برای اتاق کودکان و خردسالان زیاد مناسب نیست ولی برای اتاق کودک ایده‌ای نو متفاوت خواهد بود.

طراحی اتاق کودک

آویزهای جذاب

طراحی خلاقانه اتاق کودک تا جایی که با دنیای لوازم و اکسسوری‌های آن آشنا نشده باشید کاری معمولی و پیش پا افتاده است، اما درست زمانی که قدم به دنیای کودکان می‌گذارید دوست خواهید داشت به جای آن‌ها قرار داشتید و چنین اتاقی در اختیار شما بود. بادکنک‌های شکل‌دار و معمولی ساده‌ترین وسیله‌ها برای زیباتر کردن یک اتاق و خصوصا اتاق کودک است. استفاده از اشکال مورد علاقه کودک و چسباندن تعداد زیادی بادکنک رنگی که از بالا به سمت پایین سرازیر هستند اتاقی مورد علاقه همه کودکان به وجود می‌آورد.

طراحی اتاق کودک

اتاقی به سبک قلعه‌ها

طراحی و چیدمان‌های مدرن، مینیمال، سنتی، مفهومی، همه و همه در راستای ایجاد یک فضای نو و خاص حرکت می‌کنند و بستگی به سلیقه مخاطبانشان دارند. اما برای کودکان این موارد فقط نوعی صحبت‌های گیج کننده است. آن ها دوست دارند فضای دلنشین و دوستانه خودشان را داشته باشند. آن‌ها قلعه خودشان را می‌خواهند. به همین منظور اتاقی با شکل و شمایل قلعه می‌تواند آن‌ها را کاملا راضی نگه دارد. برای اتاق دخترانه همانند پرنسس‌ها اتاق را بیارایید. از تخت خوابش گرفته تا ورودی درب اتاق و برای پسرها هم چون پادشاهان اتاقشان را تزیین کنید.

طراحی اتاق کودک

یک دنیا در اتاق کودکتان

همواره تغییر رنگ و کاغذ دیواری اولین چیزی است که برای تغییر دکوراسیون یا حتی طراحی خلاقانه اتاق کودک به سراغ آن می‌روند. در صورتی که با توجه به نوع اتاق و فضاهای موجود می‌توان دست به کارهای بزرگی زد. به عنوان نمونه این عکس نشان می‌دهد که نوع چیدمان باکس‌ها، کتابخانه و میز تحریر چگونه تخت تاثیر یک نقشه جهان قرار گرفته است. ذوق و خلاقیت در ایجاد چنین تغییراتی به مراتب ساده‌تر و کم خرج‌تر از روش‌های متداول است. شما نیز با چنین تغییرات شروع کنید تا خلاقیتتان به جوشش درآید.

طراحی اتاق کودک

ساخت یک پناهگاه در اتاق

برای اینکه حس متفاوتی در اتاق یا تخت خواب یا هر جای دیگری به وجود بیاورید از ایده‌های طراحی خلاقانه اتاق کودک در اینترنت کمک بگیرید. این مدل‌ها و سبک‌ها جرقه‌ای برای روشن کردن خلاقیت‌های شما است. ساخت یک تخت خواب پناهگاه گونه برای کودک شما حسی شگفت انگیز هم برای شما که خالق آن هسستید به وجود می آورد و هم حسی غیر قابل وصف برای فرزند شما که این میزان توجه را از شمت شما دریافت کرده است. بسیاری مواقع با چادرهای مسافرتی و حتی ساده‌تر از آن، با پارچه‌های مازاد، یک کمپ کوچک در خانه یا اتاق او به راه بیاندازید. در صورتی که از این ایده برای یک کار بلند مدت استفاده می‌کنید به کمک افراد حرفه‌ای در این زمینه کار را با فرآیند اصولی پیش ببرید. امنیت و زیبایی مهم‌ترین ملاک‌های این نوع از طراحی خلاقانه برای اتاق کودک عزیز شما خواهد بود.

طراحی اتاق کودک

اتاقی با سقف آسمان

کمتر فضایی را می‌توان یافت که با رنگ‌های تیره هماهنگ شده و کارایی کودکانه به خود گیرد، چرا که تمام کودکان در سنین خردسالی علاقه فراوانی به رنگ‌های شاد و روشن دارند. اما تنها موردی که می‌توان آن‌ها را با رنگ تیره خوشحال کرد ایجاد یک اتاق به شکل آسمان شب و پر از ستاره‌های زیباست که یک ایده جذاب برای تزیین سقف اتاق کودک به شمار می‌رود. ایده‌ای که در بین ایده‌های طراحی خلاقانه اتاق کودک کمی متفاوت از سایرین بوده و بخاطر ساختار شب گونه خود نورپردازی مخصوص و خاصی نیاز دارد. به کمک این طراحی که با رنگ و مقداری شیشه یا کاغذهای مناسب جهت ساخت ستاره آرامش را به اتاق کودک خود هدیه خواهید کرد. یکی از مواردی که این اتاق را کمی در بین ایده ها سخت پسند تر کرده است شرایط خاص آن به دلیل رنگ تیره آن است.

طراحی اتاق کودک

چیدمان با تخت بزرگ

شاید شما نیز تک فرزند بوده و فضای نسبتا بزرگی در اتاق خواب برای کودکتان وجود داشته باشد. یکی از ایده‌های جالب برای چنین اتاقی استفاده از تخت خواب بزرگ در اتاق و قرار دادن آن‌ها در گوشه‌ای از فضا است که باعث می‌شود احساس بی‌نظیری برای فرزند دلبندتان پدید بیاورید. این نوع تخت خواب‌ها احساس امنیت بیشتری در کودک به وجود می‌آورند و ترس از خطر سقوط برای آن‌ها از بین می‌رود. کاربری دیگری که از این اتاق با تخت خواب بزرگ می‌توان استخراج کرد استفاده از تخت به عنوان زمین بازی کودک است. دلیل این موضوع امنیت و بزرگی تخت خواب بوده که نرمی تخت مانع از آسیب دیدن کودک در حین بازی می‌شود. تخت بزرگ محلی برای چیدن اسباب بازی‌ها و وسایل مورد علاقه کودک نیز خواهد بود.

طراحی اتاق کودک

دیوار مطالعه

اینکه شما در خانه خود هر اتاقی یک کتابخانه داشته باشید منطقی نبوده و جالب به نظر نمی‌رسد. یا باید قید کتابخانه را در نشیمن یا فضای خانه زده و فقط در اتاق کودکتان از آن استفاده کنید و یا اتاق کودک را از داشتن کتابخانه محروم سازید. اما نیازی به چنین کاری نیست، با این روش داشتن هر دو را منطقی کرده و هر دو را خواهید داشت. در این روش شما کتابخانه اصلی خود را حفظ کرده و در اتاق کودک دیواری را با طاقچه‌های زیبا و مناسب از کتاب‌های کودکان پر کنید. این طاقچه‌ها هم به عنوان دکوراتیو بوده هم محلی برای قرار دادن اسباب بازی‌های کودک است.

طراحی اتاق کودک

مینی مالیست

اگر شما نیز مانند سایرین به این موضوع فکر می‌کردید که سبکی با موضوع مینیمال‌ها برای طراحی خلاقانه اتاق کودک وجود ندارد این فکر را از ذهن خود خارج سازید. استفاده از یک تخت خواب تماما سفید که در کنار لوازم رنگی اتاق کودک قرار گرفته است و هم چنین مبل‌های کوچک کودکانه و جمع و جور فضایی دیدنی و بزرگسال پسند پدید می‌آورد و از طرفی کودک را در محیطی جالب و متفاوت از دیگران قرار می‌دهد. پس اگر به سبک دکور مینیمال علاقه دارید، به دنبال خرید مبل و سرویس خواب به این سبک باشید.

طراحی اتاق کودک

اتاق کودک قطبی

برای این که حس و حال قطب و فضای این چنینی را در اتاق حاکم کنید نیازی به چیز خاصی نیست. سفید و دیگر هیچ. اما اگر همین فضا را با راه راه‌های مشکی و لوازم دست ساز بیارایید یک اتاق بوهمیانی یا نیمه سرخ پوستی پدید خواهید آورد. این فضا نیازمند کمی ذوق و خلاقیت است اما در عوض مدت زمان زیادی می‌تواند حس و حال جذاب و دوست داشتنی به اتاق کودک شما بدهد. رنگ طوسی نیز در این بین نقش یک همه فن حریف را بازی می‌کند که با نهایت متانت و وقار وارد میدان شده است. از دکوراتیوهای سنتی نیز برای این اتاق می‌توانید استفاده کنید، چرا که انعطاف این چیدمان و رنگ بندی فوق‌العاده بالاست.

طراحی اتاق کودک

اشتراک فضا بین هم اتاقی

نمونه‌ای بی‌نظیر از یک اتاق خوب داشتن یک یا چند خواهر و برادر و بودن در یک اتاق در کنار هم است. حسی که از بازی‌های دورهمی تا پچ‌پچ‌های شبانه، خاطراتی فراموش نشدنی برای هر کسی می‌سازد. برای داشتن فضای با طراحی خلاقانه اتاق کودک که مختص بیش از یک فرزند باشد بهترین کار استفاده از سلیقه خود کودکان در چیدمان اتاق است. اگر کودک دیگر نوزاد بوده یا در سن کمی قرار دارد از خواهر یا برادرش نظر بخواهید. اما کلیت فضا را در حفظ کردن و یکدست بودن چیدمان رعایت کنید تا شباهت و یکی بودن فرزندان و مساوات بینشان برقرار بماند.

طراحی اتاق کودک

منبع : توکامگ

نظر بدهید