Untitled-1
کافه خواندنی

انواع مدل‌های لباس کار

764بازدید

تنوع انواع مدل‌های لباس کار در بازار بسیار زیاد است. ممکن است هنگام خرید و انتخاب یک لباس مناسب برای محیط کاری‌تان برای شما چالش‌برانگیز باشد. مدل‌های لباس کار ممکن است از نظر سبک، جنس، قیمت و عملکرد کاملاً متفاوت باشد.  قبل از خرید لباس کار مطمئن شوید که برای شما راحت هستند. در این مقاله اطلاعاتی در مورد برخی از رایج‌ترین انواع لباس‌هایی  که می‌توانید خریداری کنید به شما ارائه خواهیم کرد.

مدل لباس کار

  • پیراهن کار

این رایج‌ترین لباس کار برای مردان است که یک خط‌مشی لباس کار غیر رسمی دارند. رایج‌ترین آن‌ها، پیراهن‌های یقه دار هستند که تعادل کاملی بین راحتی و رسمی بودن را ایجاد می‌کنند. این نوع لباس آستین بلند است. رایج‌ترین جنس انتخابی برای تولید پیراهن کار پنبه است که به دلیل هدایت گرما، صافی، دوام و تهویه بهترین انتخاب است. الیاف و ابریشم دست‌ساز موادی هستند که معمولاً بعد از پنبه مورداستفاده قرار می‌گیرند.

  • یونیفرم

یونیفرم بسیار بادوام است. پشم گوسفندان انتخابی عالی برای یونیفرم‌های کار است. همچنین دارای انعطاف‌پذیری قابل‌توجهی است. بسته به نیاز شرکت یا استفاده‌کننده در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف موجود است. به طور سنتی از پشم گوسفند برای لباس‌های بیرون از خانه استفاده می‌شود؛ زیرا توانایی آن در مقاومت در برابر شرایط آب‌وهوایی سخت است. برای این نوع لباس کار از پشم گوسفند و الیاف مصنوعی استفاده می‌شود.

  • لباس با دید بالا

این یک لباس ایمنی ضروری برای افرادی است که در محیط‌های تاریک یا در شب‌کار می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، اگر ساخت‌وساز در کنار جاده وجود داشته باشد، کارگران باید جلیقه‌های دید بالا بپوشند که دیدن آنها را حتی از دور آسان می‌کند. این لباس همان‌طور که از نام آن پیداست، برای بهبود دید ساخته شده است. آنها اغلب به شکل تی شرت، ژاکت، کت و حتی کلاه در دسترس هستند.

  • روپوش

به طور سنتی، روپوش‌ها به‌عنوان یک کت‌وشلوار یک‌تکه باهدف جلوگیری از آلودگی و ریختن مواد مایع روی بدن استفاده می‌شود. در طول سال‌ها این نوع لباس کار تکامل یافته‌اند و به یک عنصر اصلی برای پوشیدن ایمنی در شرایط کاری مختلف تبدیل شده‌اند. آنها با فن آوری‌های مختلف برای بهبود قابلیت ارتقای ایمنی کارگران ترکیب شده‌اند. حتی بسیاری از آنها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر آتش مقاوم باشند.

لباس کار

  • لباس ضدحریق

آتش‌سوزی یکی از خطراتی است که در محیط کار رایج است. به‌منظور کاهش چنین خطری، تهیه لباس ضدحریق بسیار مهم است. هنگامی که به دنبال لباس ضدحریق هستید، مهم است که به عملکرد و مشخصات فنی آن نگاهی بیندازید، این بررسی سطح محافظتی که لباس کار می‌تواند ارائه دهد را برای شما بیان می‌کند.

  • لباس آب‌وهوای مرطوب

اگر در خارج از منزل کار می‌کنید، انتخاب لباس مناسب برای تأمین محافظت موردنیاز شما در برابر آب‌وهوای مرطوب حیاتی خواهد بود. اگر لباس‌هایی بپوشید که به‌راحتی خیس شوند، این امر تأثیر منفی اجتناب‌ناپذیری بر بهره‌وری شما خواهد داشت.

 

4 گروه اصلی لباس کار و اهمیت آنها

اهمیت لباس کار مناسب را نمی‌توان نادیده گرفت. در واقع، بسیاری از سازمان‌ها سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی را بر روی لباس پرسنل خود انجام می‌دهند، زیرا معتقدند تهیه لباس مناسب به آنها کمک می‌کند تا بهره‌وری آن‌ها در محل کار را بهبود بخشد و مهم‌تر از آن، محیط کار ایمن‌تری را ایجاد می‌کند. بااین‌وجود، به خاطر داشته باشید که همه لباس‌های کار یکسان تولید نمی‌شوند. درحالی‌که برخی افراد ممکن است لباس‌های کار معمولی را به‌اندازه کافی داشته باشند، مواردی وجود دارد که در آن به پوشیدن لباس ایمنی نیاز است، مخصوصاً در مشاغل پرخطر، مانند مشاغلی که در زمینه ساخت‌وساز هستند.

انواع لباس کار

  1. لباس اداری

اگر در دفتر کار می‌کنید، مثلاً در دفتر مرکزی یک شرکت چندملیتی، باید لباس رسمی یا حداقل لباس کار راحتی بپوشید. شرکت‌های مختلف ممکن است سیاست‌های متفاوتی دررابطه‌با  نوع لباس کارمندان خود داشته باشند. به‌عنوان‌مثال، اگر در بخش مالی کار می‌کنید، ممکن است نوع لباس شما کمی صاف‌تر و رسمی‌تر باشد. از سوی دیگر، اگر در زمینه‌های خلاقانه مانند انتشارات یا مد کار می‌کنید، لباس‌های شما می‌تواند ظریف‌تر  و سبک‌تر باشد، زیرا با صنعت شما هماهنگ است.

  1. لباس کار روزانه غیررسمی

در مقایسه با لباس‌های اداری، لباس‌های کار غیررسمی راحت‌تر و کمتر رسمی هستند. این نوع لباس‌ راحت‌تر و آزادتر است و اغلب توسط افرادی که در دفتر کار می‌کنند و همچنین در این زمینه کار می‌کنند پوشیده می‌شود. در برخی از شرکت‌ها مانند مدیریت نرم‌افزار، به کارکنان اجازه می‌دهند تا لباس‌های غیررسمی بپوشند و معتقدند که چنین لباسی برای راحتی آنها نیز مفید است. خوبی در مورد لباس‌های غیررسمی در محل کار این است که می‌توانید تقریباً هر چیزی را با هم ترکیب کنید، به شرطی که با لباسی که می‌پوشید، ظاهری شایسته و محترمانه داشته باشید. چه برای مردان باشد و چه زنان، شلوار جین یکی از ملزومات لباس‌ کار روزمره است. اغلب با آستین‌های بلند یا پیراهن‌های یقه دار است می‌شود. برای خانم‌ها، لباس‌های غیررسمی زیادی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را پوشید و درعین‌حال بسیار شیک و حرفه‌ای جلوه کند.

  1. لباس کار ایمنی

این امر برای کسانی که در فضای باز کار می‌کنند، به‌خصوص در کارگاه‌های ساختمانی رایج است. همان‌طور که از نام آن پیداست، هدف اصلی این نوع لباس، ارائه بالاترین سطح محافظت در برابر خطرات داخل محل کار است. همچنین قوانینی وجود دارد که بر استفاده از لباس ایمنی حاکم است. چنین لباس‌هایی باید به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود که باعث ایجاد آرامش خاطر در هنگام کار برای فرد می‌شود. یکی از محبوب‌ترین انواع لباس ایمنی، ژاکت با دید بالا است. افرادی که در شب‌کار می‌کنند، مانند جاده‌ها، این لباس را می‌پوشند و به‌راحتی دیده می‌شوند. لباس‌های مقاوم در برابر شعله و ضد آب نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

  1. لباس کار فرم

بارزترین ویژگی این نوع لباس کار یکنواختی است. به این معنی که لباس‌های یکسان توسط همه افراد در دفتر پوشیده می‌شود، حداقل برای کسانی که از همان بخش هستند یا کسانی که از همان کارها می‌کنند. پیشخدمت‌ها، فروشنده‌ها، نگهبانان و کارکنان هتل از جمله افرادی هستند که لباس فرم می‌پوشند. بیشتر اوقات، لباس فرم توسط کارفرما ارائه می‌شود. این لباس کار منعکس‌کننده طرحی لوگو خواهد بود که نماد شرکت است. این طرح می‌تواند لوگوی کسب‌وکار یا نام شرکت را داشته باشد. برخی از افراد از لباس فرم استقبالی نمی‌کنند، زیرا اغلب از نظر ظاهری خیلی یکدست به نظر می‌رسند و فاقد استایل هستند. بااین‌حال، دیگران یونیفرم کار را دوست دارند؛ زیرا هرگز نباید به این فکر کنند که چگونه برای محل کار لباس بپوشند، زیرا همه کارمندان اساساً  لباس یکسان خواهند پوشید.

انواع مختلف لباس کار

اگر کسب‌وکار شما تصمیم گرفته است که سفارش لباس کار را برای کارمندان آغاز کند، ممکن است تعجب کنید که چه نوع لباس‌هایی برای خرید وجود دارد. گزینه‌های زیادی از جمله لباس صنعتی، شغلی، رستورانی، فرآوری مواد غذایی و پزشکی وجود دارد. هنگام انتخاب یک لباس کار مناسب، باید صنعت خود و رسمی بودن یونیفرم‌هایی را که انتخاب می‌کنید در نظر داشته باشید.

خرید لباس کار

  • صنعتی

لباس‌های فرم صنعتی معمولاً از پیراهن‌های آستین‌کوتاه و بلند و شلوارهای بلند تشکیل شده است. پیراهن‌ها از مواد محکم بافته شده، تولید شده‌اند که بادوام و درعین‌حال راحت هستند. نوع صنایع ایده آل برای استفاده از این یونیفرم‌ها شامل سایت‌های ساختمانی و کارخانه‌ها است. برخی از یونیفرم‌های صنعتی شامل فناوری تاچ فلکس است. این پارچه‌ای است که راحتی و دوام را در مدت‌زمان طولانی و شستشوهای زیاد ارائه می‌دهد.

  • خودرو

تکنسین‌های خودرو به پیراهن‌هایی بادوام نیاز دارند که در موقعیت‌های سخت آنها مقاوم و بادوام باشد. اکثر استایل‌ها دکمه‌دار یا چوگان هستند و شامل آستین‌های کوتاه و بلند می‌شوند. مدل‌های دیگر  مانند ژاکت و کت نیز وجود دارند. همه سبک‌ها به‌اندازه کافی بادوام هستند تا لکه‌های روغن و مایع سوزاننده را کنترل کنند. علاوه بر عرضه پیراهن‌های تکنسین سفارشی و عمومی، می‌توانید پیراهن‌هایی را برای کارمندان تمام تولیدکنندگان بزرگ خودرو پیدا کنید.

  • حرفه

گزینه‌های شغلی شامل لباس کار فرم ایده آل برای دفاتر است. این پیراهن‌ها غیررسمی هستند، اما همچنان حرفه‌ای جلوه می‌کنند. مدل‌های این نوع لباس عبارت‌اند از پیراهن‌های دکمه‌دار در آستین‌های کوتاه و بلند، پیراهن‌های جین و پیراهن‌های یقه پولو. هر یک از این سبک‌ها می‌توانند برچسب‌های سفارشی به پیراهن‌ها اضافه کنند. این نوع لباس به‌اندازه کافی راحت و حرفه‌ای برای پوشیدن در جلسات خارج از دفتر است.

  • رستوران

لباس‌های فرم رستوران منحصربه‌فرد هستند، زیرا گزینه‌های زیادی وجود دارد که یک شرکت می‌تواند از بین آنها انتخاب کند. سرآشپزها می‌توانند کت‌های رسمی سرآشپز را بپوشند، یا می‌توانند یک روکش ساده را انتخاب کنند. سرورها گزینه‌ای از پیراهن‌های ساده دکمه‌دار و پیراهن‌های بسته‌بندی‌شده دارند. دو سبک شلوار رایج است، از جمله شلوار آشپز مشکی یا شلوار سرآشپز چک شده. علاوه بر این، می‌توانید لوازم جانبی مانند پیش‌بند و مانتوهای خنک‌تر را سفارش دهید. تمام پارچه‌ها معمولاً بادوام و مقاوم در برابر لکه و کثیف شدن هستند.

  • فراوری مواد غذایی

یونیفرم‌های فراوری مواد غذایی نیاز به فرایند تمیزکردن خاصی دارند. به همین دلیل، این یونیفرم‌ها بسیار بادوام هستند تا در فرایند تمیزکردن شدید کاملاً مقاومت کنند. لباس کار صنایع مواد غذایی شامل کت، مانتو، شلوار و پیراهن دکمه‌دار آستین بلند یا کوتاه است. گزینه دیگر کت قصابی است که می‌توان آن را به‌صورت سفارشی تولید کرد.

  • پزشکی

لباس‌های پزشکی انتخاب گسترده‌ای را ارائه می‌دهند. رایج‌ترین لباس‌های پزشکی روپوش سفید است. این لباس در سبک‌های مردانه و زنانه عرضه می‌شوند. به‌غیراز روپوش‌های ساده، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده این نوع لباس، چاپ‌های سفارشی‌سازی را برای روپوش‌های ساده ارائه می‌دهند. روپوش‌ها تنها لباس‌های پزشکی موجود نیستند. سایر گزینه‌های محبوب عبارت‌اند از کت‌های کوتاه، کت‌های آزمایشگاهی و لباس‌های مخصوص جراحی. یونیفرم‌های پزشکی از مواد باکیفیت ساخته شده‌اند که می‌توانند لکه‌ها و بسیاری از شستشوها را به‌ویژه از ماشین‌های لباسشویی صنعتی تحمل کنند.

نظر بدهید