انرژی و تلقین
کافه سلامت

انرژی و تلقین

1.33Kبازدید

قوانین تلقین توسط دکتر امیل کوئه داروساز و روان‌شناس فرانسوی پایه‌گذاری شدند. در ادامه بیان می‌کنیم که تلقین چیست؟ و قوانین تلقین چگونه توسط دکتر امیل کوئه بیان شدند.دکتر کوئه روزی در داروخانه خود مشغول کار بود که یکی از بیمارانش با عصبانیت وارد داروخانه شد و با همان حالت شروع به اعتراض کرد و گفت: آقای دکتر تمام داروهایی که به من داده‌اید بی‌تاثیر هستند و هیچ تاثیری روی بیماری من ندارند.در زمانی که او داشت اعتراض می‌کرد انگار چیزی یا کسی در ذهن دکتر کوئه گفت: داروی قبلی بیمار را بگیر و با کپسول و رنگ دیگری به بیمار بده و به او بگو که این دارو، داروی جدیدی است که بیماران زیادی را درمان کرده است.او چنین کرد داروی قبلی را با پوشش و رنگ متفاوتی به بیمار داد وبه او گفت که دارویی که به تو می‌دهم تازه دستم رسیده، مطمئن باش که این دارو بیماری تو را معالجه خواهد کرد.بیمار دارو را با این ذهنیت که حتما بیماریش با داروی جدید بهبود پیدا خواهد کرد، داروخانه را ترک کرد.

انرژی و تلقین

تاثیر تلقین

پس از چند روز بیمار دکتر کوئه با خوشحالی برگشت و به دکتر گفت: آقای دکتر از شما به دلیل داروی جدید ممنونم. داروی جدید بیماری مرا معالجه کرده است.دکتر امیل کوئه از اینکه داروی قبلی توانسته بود بیماری او را معالجه کند بسیار متعجب شد. این همان داروی قبلی است، چگونه قدرت درمان بیماری با تعویض کپسول دارو زیاد شده است؟ حتی خودش به دارو مشکوک شد و آن را در آزمایشگاه خود آزمایش کرد.بعد از اینکه مطمئن شد دارو همان داروی قبلی است به این نتیجه رسید که جملاتی که به بیمار گفته است باعث معالجه بیمار گردیده است.این اولین جرقه ای بود که در ذهن دکتر امیل کوئه خورد. ولی اتفاق دیگری هم افتاد که باعث شد این نکته به صورت جدی تری از طرف دکتر کوئه پی‌گیری شود.

زمان برنامه ریزی ذهن ناخودآگاه

در یکی از روزها در هنگام صبح موقعی که پسر دکتر کوئه از خواب بیدار شد، دکتر کوئه به دلایلی شروع به پرخاش کرد و با عصبانیت به سر پسرش داد زد و او را سرزنش کرد.پس از این کار او پسرش را زیر نظر داشت و متوجه شد که تا چند روز شخصیت پسرش به هم ریخته و حال او دگرگون شده است.او در روزها و ساعات دیگری هم فرزندش را با عصبانیت سرزنش کرده بود ولی حال او را اینگونه دگرگون نکرده بود. برای اینکه مطئن شود در روز دیگری و همان ساعت یعنی اول صبح موقع بیدار شدن پسرش دوباره این کار را تکرار کرد و به همان نتیجه رسید.یعنی مشاهده کرد که تا چند روز پس از این ماجرا حال پسرش دگرگون است و این جرقه دوم بود که در ذهن کوئه خورد.دکتر کوئه پس از اتفاقی که افتاد به این نتیجه رسید که هرگاه در اول صبح موقع بیدار شدن از خواب و یا در آخر شب موقع خوابیدن جملات مثبت و یا منفی به کسی گفته شود ذهن او تا چند روز درگیر آن جمله خواهد بود.او متوجه شد که در این ساعات ذهن ناخودآگاه افراد در بیشترین حالت برنامه پذیری می باشد.در این ساعتها می توان با تلقین های مثبتی ذهن بیمار را برنامه ریزی کرد.

هیپنوتیزم بهترین حالت برنامه‌ریزی ذهن ناخودآگاه

دکتر کوئه پس از پی بردن به اینکه ذهن انسان می تواند در ساعات و لحظه های مذکور، بهتر و مفیدتر برنامه ریزی شود. با این ذهنیت او به بیمارانش می گفت: هنگام صبح در موقع بیدار شدن و یا آخر شب موقع بیدار شدن جملات مثبتی را به خود بگویند و با این کار می توانند ذهنیت مثبتی را نسبت به درمان بیماریشان ایجاد کنند.مشکل دکتر کوئه این بود که در این لحظه ها نمی توانست کنار بیمارانش باشد و ذهن آنها را در آن موقع برنامه ریزی کند، لذا دنبال چیزی و یا پدیده ای می گشت که بتواند ذهن ناخودآگاه افراد را به بالاترین حالت برنامه پذیری وارد کند.او پس از مدتی با پدیده ای به نام هیپنوتیزم آشنا شد و متوجه گردید که ذهن انسان در هنگام هیپنوتیزم بالاترین موقعیت برنامه پذیری و تلقین پذیری را دارد. پس از آن بیمارانش را هیپنوتیزم می کرد و جملات و کلمات مثبتی را به آنها تلقین می کرد و آنها را معالجه می کرد.

قوانین تلقین

دکتر کوئه پس از تحقیقات فراوانی که انجام داد، دانست که تلقین چیست؟ و قوانین تلقین را پایه گذاری کرد و این قوانین را در سه بند منتشر کرد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

۱-قانون توجه تمرکز یافته

دکتر کوئه بیان کرد که اگر کسی چیزی را در ذهن خود مرور کند و به آن بها دهد این ذهنیت کم کم جزئی از شخصیت او می شود و در وجود او نمود می‌کند پس اگر کسی پیش خود فکر کند که می‌تواند کاری را انجام دهد و به آن توجه کند آن کار را انجام می‌دهد و به نتیجه ای که در ذهنش به آن باور داشته است می‌رسد. و اگر کسی خلاف این ذهنیت عمل کند، یعنی این ذهنیت را داشته باشد که توانایی انجام کاری را ندارد، در نتیجه به ذهنیت خود جامعه عمل می‌پوشاند و قادر به انجام آن کار نخواهد بود.

۲-قانون اثر متضاد

این قانون می‌گوید: اگر کسی به عملی نبودن کاری ایمان داشته باشد ولی برای انجام دادن آن کار اقدام کند، هرچه بیشر تلاش کند کمتر نتیجه می‌گیرد.

۳-قانون اثر عاطفی و هیجانی

معنی این قانون این است که اگر تلقینی با عاطفه و هیجان همراه باشد آن تلقین قدرت بیشتری می‌گیرد و در نهایت با شدت زیادی انجام می‌گیرد.مثلا اگر پدر یا مادر شما و یا کسانی که شما علاقه و عاطفه زیادی به آنها دارید انجام کاری را از شما بخواهند شما هر چند که دوست ندارید آن کار را انجام دهید ولی به خاطر اینکه این کار خواسته کسی است که شما او را به شدت دوست دارید این کار را انجام می‌دهید. نمود این قانون در نامزدها و همسران به خوبی قابل لمس و مشاهده است.حال که دانستید تلقین چیست؟ و چه کاربردهایی می تواند داشته باشد، می‌توانید زندگی خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که از آنها در پیش برد اهداف مثبت زندگی خود استفاده کنید.اکنون می‌دانید که درگیری و پرخاش کردن در اول صبح کاری است که ذهن شما را تا چند روز به هم می‌ریزد، پس به احتمال زیاد این کار را انجام نمی‌دهید. این را می‌دانید که برای انجام کاری باید باور انجام آن کار در ذهنتان پرورش یابد.متوجه این نکته شده‌اید که اگر مادرتان و یا پدرتان و یا هرکس دیگری که به او علاقمندید کاری را از شما بخواهد به طور قطع آن کار را انجام خواهید داد. اینها همه نشان دهنده قدرت بی کران ذهن ناخودآگاه انسان را به نمایش می‌گذارند.

بسیارند افرادی که نمی‌دانند تلقین چیست؟ آنها نمی‌دانند که تلقین ها چقدر می‌توانند روی زندگی آنها تأثیر بگذارند. آنها از این که تلقین‌ها می توانند زندگی آنها را نابود کنند و یا زندگی آنها را بسازند بی‌خبرند.اگر آنها بدانند تلقین چیست؟ و چگونه می‌توان از قدرت بی کران تلقین برای پیشبرد کارهای خود استفاده کنند هیچگاه در زندگی خود تحت تأثیر کلام منفی خود و دیگران قرار نمی‌گرفتند.

تأثیر تلقین در زندگی افراد

گاهی اوقات خود ما هم در زندگی خود با قدرت تلقین‌ها به صورت ناخواسته درگیر هستیم. زمانی که به خودمان می‌گوییم نمی توانیم و توان انجام فلان کار را نداریم دقیقا داریم به خودمان تلقین می‌کنیم. آن هم تلقین منفی. شاید شما نمی دانستید که تلقین چیست؟ و چه قدرتی دارد.ولی الآن با خواندن این مقاله با تلقین آشنا شده و به قدرت بی پایان تلقین پی بردید. حال که دانستید تلقین چیست؟ و چگونه می‌توان از قدرت تلقین برای افزایش کارایی ذهنی و جسمی خود استفاده کرد به طوری که در زندگی به خواسته‌های خود رسید، می‌توانید از کلمات تأکیدی مثبت برای تلقین خود استفاده کنید.

بسیاری از روانشناسان معتقدند که کلمات تأکیدی مثبت می‌توانند به عنوان تلقین استفاده شوند و انرژی بخشی این کلمات می‌تواند طوری باشد که ذهن و جسم را درگیر خود کند.چرا باید از کلمات منفی و انرژی بر برای تلقین خود استفاده کنید در حالیکه کلمات تأکیدی مثبت می‌توانند توان و قدرت جسم و ذهن شما را چندین برابر کنند.شاید بارها برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با تمام توان خود برای انجام کاری اقدام کرده‌اید. در آن زمان پیش خود گفته‌اید که این کار را می‌توانم انجام دهم و همه انرژی و قدرت خود را متمرکز کرده‌اید که آن کار را انجام دهید. در آخر هم چون که خواسته ذهن و جسم شما انجام آن کار بوده است و تلقین مثبتی هم پشت این کار بوده است، شما آن کار را با موفقیت انجام داده اید. برعکس این هم صادق است.

یعنی شما با تلقین‌های  منفی به ذهن و جسم خود از انرژی و توان جسمی و ذهنی خود کاسته‌اید و برای انجام آن کار اقدام کرده اید. اقدام کردن برای انجام این کار با اقدام کردن برای انجام کار در شرایط قبل بسیار تفاوت دارد.شما با تلقین‌های منفی انگیزه و انرژی را از خود می‌گیرید و در نهایت نمی‌توانید آن کار را انجام دهید. این است تفاوت تلقین مثبت و تلقین منفی.گاهی اوقات تلقین های منفی افراد دیگری که با آنها در ارتباط هستیم باعث کاهش توان ما می‌شوند. ما با افراد زیادی ارتباط داریم. این ارتباطات می توانند انرژی بخش باشند و یا اینکه انرژی و توان ما را بگیرند. تلقین‌های دیگران، مخصوصا کسانی که با آنها ارتباطات نزدیکی داریم دقیقا ما را برنامه‌ریزی می‌کنند.اگر این تلقین‌ها مثبت باشند که توان و انرژی ما را افزایش می‌دهند و اگر نه باعث کاهش انرژی و توان درونی ما شده و اجازه موفقیت در کارها را به ما نمی‌دهند.

بهترین راه برای مقابله با تلقین‌های بد نزدیکان کم کردن ارتباط ما با آنهاست. زیرا اگر هم بخواهید به صورت آگاهانه از تلقین های آنها متأثر نشوید به صورت ناخودآگاه، تلقین های منفی آنها کار خود را می‌کنند.شاید پیش خود بگویید که مگر می‌شود ارتباطمان را با نزدیکان خود کم کنیم؟ جواب این سؤال را با طرح پرسشی به شما می گویم.شما خودتان را دوست دارید یا افراد دیگر را؟ کافی است که عزت نفس داشته باشید اگر اینطور باشید جواب شما را می‌دانم. اگر خودتان را دوست دارید و به زندگی خود اهمیت می‌دهید باید ارتباط خود را با افرادی که می دانید جزء افراد منفی گرا هستند قطع و یا کم کنید.در عوض افرادی هم هستند که مثبت نگر هستند و همیشه دوست دارند که نیمه پر لیوان را ببینند. ارتباط با افراد خوش بین و مثبت نگر می تواند روی ذهن و جسم شما هم تأثیر گذاشته و انرژی و توان شما را افزایش دهند.

داستان مردی که تلقین منفی باعث مرگ او شد

تلقینات در زندگی و کار افراد تأثیرات شگرفی می گذارند. برای درک بیشتر این موضوع به داستان زیر توجه کنید.شخصی در اواخر ساعت کاری درون یکی از یخچال های گوشتی بزرگ اسیر و گرفتار می شود. با توجه به اینکه این یخچال از بیرون قفل شده بود و کسی متوجه حضور او در درون یخچال نشده بود، این شخص هیچ کوششی برای نجات خود از درون این یخچال نکرد. در آن زمان تلفن همراه هم نبود که او بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند.او در ذهن خود مرگ را پذیرفته بود و به اینکه در آن یخچال خواهد مرد ایمان و باور داشت. با این اوصاف او چنین کرد. کاغذ و خودکاری در جیب خود داشت و با این باور که خواهد مرد شروع به نوشتن خاطرات آن شب خود کرد.

او ماجرای زندانی شدن خود را می نوشت و در آخر هر جمله، جمله من در حال یخ زدن هستم را اضافه می کرد. او خاطره آن شب خود را نوشت و هر بار اضافه کرد من دارم یخ می زنم.این نوشتن همچنان ادامه یافت و صبح زود همکاران او در یخچال را باز کردند و با کمال ناباوری دیدند که این شخص مرده است. دکتر علت مرگ را یخ زدگی تشخیص داد. کارگران سیم یخچال را بازدید کردند و دیدند که اصلا یخچال کار نمی کرده است زیرا برق یخچال قطع بوده است.تلقین های منفی این شخص و جمله من دارم یخ می زنم باعث یخ زدن او شده بود. می توان گفت تلقین های منفی چقدر می توانند انسان را ضعیف و شکننده کنند و انرژی و توان او را بگیرند به طوری که منجر به مرگ او شوند.

تلقین چیست؟ و چگونه می توان از تلقین ها برای پیشبرد کارها و رسیدن به اهداف از تلقین ها استفاده کرد. این ها سؤالاتی بودند که در این مقاله سعی کردیم به آنها پاسخ بدهیم.با توجه به اینکه الان می دانید تلقین چیست؟ سعی کنید از تلقین های مثبت به نفع خودتان استفاده کنید و به راحتی به آنچه که دوست دارید برسید.تلقین های مثبت در زندگی ما تأثیرات بسیار می گذارند. ولی تلقین‌های مثبت هم شرایطی دارند که باید به آنها توجه کرد. در زیر به بعضی از این شرایط اشاره می کنیم.

شرایط تلقین های مثبت

شاید پیش خود فکر کنید که ما هرطوری که شده می توانیم از تلقین های مثبت استفاده کنیم و روی ذهن خود و دیگران تأثیرات مثبتی بگذاریم. باید بگوییم که تلقین های مثبت هم شرایطی دارند که باید به آن شرایط توجه کرد.

۱- تلقین ها باید تکرار شوند. با تکرار تلقین ها درهای ذهن ناخودآگاه باز می شوند و ذهن تلقین ها را قبول می کند

۲-تلقین ها باید به صورت کلام زیبا و مؤثر بیان شوند. ذهن انسان به نظم و شعر علاقه دارد و اگر تلقین های مثبت به صورت شعر و منظم بیان شوند تأثیر آنها بسیار زیادتر خواهد بود

۳- تلقین افراد مهم و عزیز، روی ما تأثیرات بیشتری می گذارند. با توجه به قانون عاطفی و هیجانی دکتر امیل کوئه اگر افراد مهم ونزدیک ما به ما تلقین بکنند روی ما تأثیرات بیشتری می گذارند.

۴- باور تلقین نتیجه تلقین را چندین برابر می کند.

۵- در زمانی که انسان آرامش زیادی دارد و از تنش ها به دور است تلقین ها بهتر اثر می گذارند.

۶- تلقین ها در فرکانس آلفای مغزی اثرگذاری بهتری دارند پس در زمانی که افراد تازه از خواب بیدار شده اند و یا اینکه در حال خواب رفتن هستند چون در فرکانس آلفای مغزی هستند، پس تلقین ها تأثیرات بسیاری می گذارند.

۷- اگر دوست دارید خودتلقینی داشته باشید بهتر است کلمات مثبت تأکیدی و جملات تلقینی را روی کاغذی یادداشت کرده و همیشه جلوی چشم خود قرار دهید و هر زمان که چشمتان به آنها افتاد، آنها را به زبان بیاورید و تکرار کنید.

۸- برای تلقین از جملات مثبت استفاده کنید. ذهن ناخودآگاه جملات منفی را قبول نمی کند. مثلا نگویید من فقیر نیستم، باید بگویید من ثروتمند هستم.

۹- جملات مثبت تأکیدی باید به زبان حال گفته شوند.مثلا بگویید من خوشحال هستم، نگویید من خوشحال خواهم شد.

۱۰- در هنگام گفتن جملات مثبت تأکیدی، احساسات را در نظر داشته باشید و این جملات و کلمات را همراه با احساس بیان کنید.

۱۱- برای بیان کلمات و تلقین ها به زبان و نحوه بیان آنها دقت کنید و به پستی و بلندی کلمات توجه کنید. مثلا برای تأکید و اثرگذاری بیشتر جملات بهتر است نحوه گفتن و لحن مد نظر قرار گیرد.

 

در این مقاله به چه چیزهایی پرداختیم؟

lما در این مقاله گفتیم که تلقین چیست؟ و چگونه تلقین های مثبت و منفی می توانند در زندگی انسان ها تأثیرگذار باشند. در ادامه داستان دکتر امیل کوئه را گفتیم که منجر به کشف قوانین تلقنی شد را گفتیم.گفتیم که اگر کسی به قوانین تلقین دکتر امیل کوئه توجه کند و آنها را در زندگی خود به کار گیرد می تواند زندگی دلخواه خود را تجربه کند و اگر کسی نداند که تلقین چیست؟ و نداند که قوانین تلقین به چه کار می آیند و در زندگی اش آنها را به کار نبرد احتمال اینکه زندگی اش را آنگونه که خود دوست دارد بسازد، بسیار کم است.و اما شما که اکنون می دانید تلقین چیست؟ و به قوانین تلقین واقف هستید سعی کنید این قوانین را در زندگی خود به کار برید و از آنها در رسیدن به اهداف خود استفاده کنید.

منبع: ایران ان ال پی

نظر بدهید